Prov: Mazda MX 30 e-Skyactiv: Japansk rightsizing

Premium Med bakdörrar à la RX-8, låg vikt och adekvat räckvidd startar Mazda sin elbilsera i Europa, men är splitternya MX-30 verkligen något att ha?

Prov: Mazda MX 30 e-Skyactiv: Japansk rightsizing

VAD ÄR NYTT? När är en elbil egentligen bättre för miljön än en bil med förbränningsmotor? Tar man energimixen under körningen och produktionen med i beräkningen är "alltid" kanske inte det rätta svaret. En stor och tung elsuv med ett 95 kWh-batteri som körs nästan uteslutande i stan är alltså följaktligen inte riktigt lika miljösmart som en elbil med mindre batteri. 

Mazda har insett det och satsar med sin första elbil på "rightsizing", det vill säga att bilen är skapad utifrån sitt användningsområde. Nya MX-30 ska alltså vara en meningsfull kompromiss mellan vikt, förbrukning och räckvidd och köras där elbilar är det mest effektiva valet, nämligen i stan.

Japanens 35,5 kWh-batteri väger blott 310 kilo medan själva bilen utan förare väger in på låga 1 645 kg. Förbrukningen anges av Mazda till 14,5 kWh/100 km i stadstrafik och 19 kWh vid blandad körning vilket ger en räckvidd på mellan 200 och 262 kilometer. Räckviddsångest ska därmed inte vara ett bekymmer längre oavsett väderförhållanden. För längre sträckor har man dessutom planerat en modell med range-extender i form av en wankelmotor!

Enzons-klimatanläggningen sköts via en tryckkänslig skärm, för temperatur- och intensitetsinställningen finns dock knappar.

Med hjälp av en wallbox och maximala 6,6 kW laddas bilens kylmedelkylda batteri på fem timmar. Men eftersom ombordladdaren enbart laddar med enfas behövs därför en 22 kW-wallbox hemma (7,3 kW per fas). Visserligen kan man installera en sådan, men särskilt vanligt är det inte.

De flesta varianterna för hemmabruk laddar med upp till 11 kW, vilket innebär att bilen endast laddas med 3,7 kW. Det betyder att det tar nio timmar innan batteriet är fulladdat. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Som sig bör har nya MX-30 naturligtvis fem olika starka rekuperingssteg. För riktig one-pedal-driving räcker dock inte den starkaste. Den lägsta nivån ger däremot betydligt lägre körmotstånd än i en bil med förbränningsmotor.

LED-strålkastarna hör till grundutrustningen.

Den för körkänslan ack så viktiga övergången från regenerering till den mekaniska bromsen sker i de allra flesta fall helt omärkbart. Över lag gillar vi brake-by-wire-bromsen skarpt. Trots att pedalvägen är relativt kort fungerar bromskraftsdoseringen i stan helt utan problem.

Den lilla elsuven kan för övrigt även begeistra förare som lutar mer åt det sportigare hållet tack vare sin relativt låga vikt. Visserligen är 1,7 ton bil ingen lättviktare precis, men tyngdpunkten är låg vilket ger den högbenta vagnen en imponerande rörlighet, framför allt på kurviga landvägar.

Nej, särskilt snabb är MX-30 inte, men den lilla 145- hästars elmotorn känns betydligt starkare än vad accelerationstiden (0–100 km/h: 9,7 sekunder) visar. Man vinner inte heller några rödljusrace med Mazdan, men för kvicka mellansprintar räcker motorn gott och väl. Mer än 140 km/h mäktar bilen dock inte med, men å andra sidan blir färden aldrig särskilt högljudd.

Yttermåtten är identiska med de från CX-30: 4,40 meter på längden och 1,80 på bredden.

I det stora hela är nya MX-30 en avslappnad och bekväm reskamrat. Det sportiga chassit filtrerar bort vägens alla ojämnheter och skulle även grövre skador på vägens slitbana söker sin väg upp till bilen känner man av det enbart lätt i stolen.

Men sedan har vi det där med kaross-rightsizing som lyckades enbart så där. Den tjusiga och livfulla taklinjen inkräktar nämligen ordentligt på baksätespassagerarnas huvudutrymme. Redan med en kroppslängd på 182 centimeter uppfattar man baksätet som alldeles för trångt, trots att MX-30 är hela tio centimeter längre än en VW Golf. Att det sedan inte ens finns luftutsläpp där bak gör knappast baksätet mer harmoniskt. 

Harmonin förstärks inte heller av insteget till baksätet. Här får man först öppna den främre dörren, för att sedan kunna öppna den bakre och skjuta fram framstolen.     

Åtminstone kan man njuta av bilen i framsätena. Här stämmer verkligen allt: stolarna är bekväma och högt placerade samtidigt som ratten kan justeras tillräckligt mycket för att alla ska kunna hitta den perfekta ergonomin. 

Motorrummet gapar nästan tomt. Här finns definitivt utrymme för en räckviddsförlängare i form av en wankelmotor.

Materialvalet är mestadels lyckat, även om de lägre partierna har något trist hårdplast. Annars är kupén en fröjd att vistas i med massor av konstläder och trevliga plastytor med struktur. Man har inte heller glömt att slå ett visuellt slag för miljötänket i form av dörrsidorna som klätts med eko-tyg som har producerats av återvunna PET-flaskor. Mittkonsolens dekorinlägg består dessutom av korkrester.  

NÖRDFAKTA. Mazda själva kallar MX-30-designen för en vidareutveckling av märkets Kodo-formspråk som innebär avskalade, rena linjer blandat med minimalistiska kurvor och en del skulpturala designelement som lamporna.

BORDE JAG KÖPA EN? Mazda MX-30 är absolut ett intressant elbilsval för storstadsdjungeln, även om bakåtsikten är mindre bra. Å andra sidan får man en pigg liten bil med åtta års batterigaranti (80 procent). Att grundpriset dessutom börjar på konkurrenskraftiga 347 900 kronor gör ju inte saken särskilt mycket sämre.