Prov: Renault Captur E-Tech & Megane E-Tech

Premium Det drar tunga moln över bilbranschen, men laddhybriderna säljer som smör i solsken. Renault vill ha en del av kakan och lanserar laddhybriderna Captur E-TECH och Megane E-TECH. De ska locka privatpersoner och företag som är försiktiga med slantarna. Kanske är det därför Renault har skippat turbon?

Prov: Renault Captur E-Tech & Megane E-Tech
Renault vill ha en del av laddhybridkakan och lanserar två modeller.

Renault har valt att utrusta sina laddhybrider med en 1,6-liters bensinfyra utan turbo. Tillsammans med två elmotorer har den 160 hästar i systemeffekt. Samma motorer används även i den nya hybriden Clio E-TECH, men ger då bara 140 hästkrafter och har ett mindre batteri.

Idag är sugmotorer ovanliga. Anledningen till att Renault inte valt att ge motorn lite extra kraft med turbo eller kompressor är officiellt att man velat göra den liten så att den kan få plats i fler bilmodeller.

Vi tror att andra förklaringar kan vara att man som köpare ska kunna spara soppa och därmed hålla kostnaderna nere. Vi vet ju att turbo och överladdning lätt ger högre förbrukning. Och Renault tycks ha ett tydligt mål med sina laddhybrider – att göra dem ekonomiskt överkomliga.

Captur har ett bekvämt högt insteg, men går stötigt på vägen.

Enligt Renault finns det en stor efterfrågan på laddhybrider med modest prislapp bland privatpersoner och företag. Renault säger att det bland annat rör sig om företag som har en flotta av servicebilar. Företagen vill ha en rymlig bil som inte kostar alltför mycket.

Därför är inte heller Renaults laddhybrider onödigt övermotoriserade. På grund av sugmotorn tar det en stund för kraften att komma. Det gör omkörningar lite extra skrämmande, men i vardagstrafiken räcker kraften till – i hybridläge.

Vid ren eldrift är 67 elektriska hästar för lite för svenska tätorter med 70-sträckor. Men i tät bebyggelse räcker elmotorn nätt och jämnt till. Antagligen är det också så Renault tänkt sig att elmotorn ska användas. Räckvidden anges till 50 km vid blandad körning och 65 km i stadstrafik.

Det finns faktiskt ytterligare en elmotor, en 33- hästars startmotor, som gör att bilen nästan alltid kan rulla igång på el.

Båda bilarna har en stor pekskärm monterad högt på instrumentpanelen.

De tre motorerna är kopplade till en automatisk "multimodelåda" där två små elmotorer sköter växlingen utan hjälp av någon koppling. Renault menar att växellådan ska vara effektiv och samtidigt växla mjukt. I Megane genomfördes växlingarna omärkbart, men Captur växlade ner med ryck. Kanske var exemplaret vi fick prova inte helt färdigutvecklat?

CAPTUR är en liten suv som nyligen uppdaterats med bland annat modernare inredning med en stor stående Ipadliknande pekskärm i mitten på samma sätt som i Megane. Den största nyheten i samband med faceliften är laddhybriden E-TECH som vi äntligen fått provköra.

Suvstuket gör det enkelt för den mest klumpiga bilreporter att stiga in i bilen. Sittställningen är bekväm och instrumenteringen är tydlig och modern med stora LCD-skärmar. Handskfacket är det största jag sett. Undrar om det inte går ner en hjälm i det?

Väl ute på vägarna mellan Stockholm och Uppsala visar sig bilens stora nackdel. Den är inte bekväm att köra, fjädringen är för hård.

Megane E-TECH kan beställas med sportpaketet R.S. Line vilket främst innebär stora bekväma sportstolar i alcantara. Problemet är att Megane E-TECH inte är ett dugg sportig utan en ovanligt bekväm familjefraktare. Mer utrymmesbesparande stolar känns bättre.

MEGANE bjuder däremot på en betydligt mer bekväm åktur. Komfort är trots allt en paradgren bland franska bilbyggare. 

Provbilen är utrustad med designpaketet R.S. Line som ska föra tankarna till Renaults tävlingsverksamhet. Det innebär en del kosmetiska skillnader och stora sköna sportstolar i alcantara. Men hur skålade än sätena är, och hur mycket Renaults representanter än försöka hitta likheter med Formel 1-bilarna, finns det inget sportigt alls över Megane E-TECH.

Motorn låter visserligen lite rivigt eftersom det inte finns någon turbo, men morkraften kommer väldigt sent och inte i någon större mängd.

Istället är det en ovanligt bekväm bil för sin pris- och storleksklass. Det är bara lite vindbrus som stör. En bra långfärdsbil för familjen helt enkelt.

Borde jag köpa en? En laddhybrid som rymmer en barnfamilj kostar ofta svettigt mycket. Så här har Renault hittat rätt med Megane E-TECH. Det finns trots allt många privatpersoner som vill göra en insats för klimatet när de köper bil.

För dig som har förmånsbil kan E-TECH-modellerna bli ett riktigt kap med ett lågt förmånsvärde.

Med sin stötiga gång och lilla bagageutrymme känns det dock inte som att Captur ger lika mycket bil för pengarna som Megane.