PROV: BMW 545e xDrive – satan i gatan!

Premium BMW utökar 5-seriens portfolio med ytterligare en motorisering. Den här gången handlar det om en sexcylindrig radmotor med laddbar hybridteknik.

PROV: BMW 545e xDrive – satan i gatan!
BMW:s nya är ett solklart bevis för att laddhybrider inte alls behöver vara trista ekonomiburkar.

VAD ÄR NYTT? Ja, du har helt rätt. Det finns faktiskt redan en laddhybrid i 5-seriens motorutbud. Problemet är dock att dess fyrcylindriga bensinmotor på 184 hk inte riktigt håller måttet när det kommer till tillverkarens paradgren. Körglädje kräver lite mer kraft, framför allt när det ligger ett 120 kg tungt batteri under baksätet.

Lösningen fanns såklart redan på lagerhyllan i form av den ljuvliga turboförsedda radsexan på tre liter och en effekt på 286 hk som redan sitter i de större modellerna 745e och X5 xDrive 45e. Tillsammans med en elmotor som lämnar 80 kW och 265 Nm klättrar systemeffekten från lillbrorsans 292 hk och 420 Nm till hela 394 hk och 600 Nm.

Optiskt är laddhybriden diskret och kan knappt skiljas från sina syskon. Enbart de unika bakljusen skvallrar om vilken best som står framför dig. Interiört får 545e nya lister och en större, centralt placerad pekskärm.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? BMW 545e xDrive kombinerar fyrhjulsdrift med en åttastegad automatlåda och en treliters radsexa med elmotor. Här vill man naturligtvis trampa på gaspedalen direkt för att kunna njuta till fullo av nästan 400 hk, men vi testar såklart e-knappen först.

Elmotorns effekt räcker nämligen gott för att accelerera den två ton tunga bilen till motorvägsfart och sedan hela vägen till 140 km/h som markerar slutet för elmotorns enväldiga regim. Kör man med huvudet istället för med en tung högerfot kommer man upp till 50 km utan fossilmotorns ingripande.

Man slås av hur avslappnat den stora sedanen accelererar, rör sig och rekuperar. Passande till det komfortbetonade uppträdandet gör även bilens adaptiva dämpare ett riktigt bra intryck trots hybridlinans extravikt.

Men 545e xDrive kan även spela andra toner. Tryck på sportknappen och den mäktiga radsexan vaknar med ett vrål. Nu börjar allting kännas precis som vanligt igen. Sprintförmågan är enorm, ljudbilden fixar gåshud på ingen tid alls och blir endast bättre ju högre man varvar odjuret.

Elmotorns omedelbara vridmomentattack pressar dig mot stolsryggen och det sammanlagda vridmomentet på 600 Nm gör att du inte lyckas ta dig därifrån i första taget. 0–100 km/h går numera på 4,7 sekunder vilket är hela 1,2 snabbare än i 530e som enbart mäktar med 5,9 sekunder.

Förvånansvärt är även hur smidigt och snabbt den två ton tunga klumpen tar sig genom kurvorna. Även utan fyrhjulsstyrning. Automatlådan gör sitt jobb på vanligt manér: snabbt och ultraprecist utan att tappa bort sig ens när det går undan. Den enda (minimala) plumpen i protokollet gäller bromsarna som visserligen levererar riktigt bra bett, men vars doserbarhet hade kunnat vara ett snäpp vassare. 

545e bjuder dessutom på ett riktigt hybridläge som lönar sig mer än de andra. Förbrukningen är låg och först här känner man av den imponerande harmonin mellan motorn, växellådan och elmotorn. Framför allt växlingen mellan de olika drivningssätten sker ännu smidigare än hos lillebror 530e.

BORDE JAG KÖPA EN? Känner du att bara det bästa är gott nog? Då är BMW 545e xDrive det självklara valet för dig. Nykomlingen slår den hittills mest sålda hybriden från BMW på samtliga plan, förutom det ekonomiska.

Visserligen är de svenska priserna inte helt spikade än, men i moderlandet Tyskland kostar en 545e xDrive åtminstone 11 000 euro mer än 530e xDrive. Det innebär att de enda som faktiskt skulle kunna vinna något på att byta till 545e är gamla 550i-kunder.

Den nya hybriden är dock ett solklart bevis för att laddhybrider inte alls behöver vara trista ekonomiburkar utan även kan leverera körglädje i massor utan att tömma världens oljereserver själva.