Prov: Kia Xceed Plug-In Hybrid – överträffar ingen

Premium Kia kämpar med Volvo om att erbjuda det bredaste utbudet av laddhybrider. Xceed har stil och finesser men utrymmen och prestanda är sämre.

Prov: Kia Xceed Plug-In Hybrid – överträffar ingen
XCeed – modellnamnet blir nästan ironiskt när den inte överträffar sina konkurrenter.

VAD ÄR NYTT? Läste du testet i förra numret? Där medverkade bland andra Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé. Jag sammanfattade bilen som att den genomsyras av fåfängans makt. Snygg kaross, men klart mindre praktisk än en vanlig Cayenne E-Hybrid.

Kia XCeed Plug-In Hybrid påminner om Cayenne Coupé i detta avseende. Faktiskt även en aning när det gäller designfilosofin. Mer crossover än suv, absolut, men med ett kraftigt sluttande bakparti – för att vara snygg.

Kia fortsätter att elektrifiera sitt utbud i en imponerande takt och samtidigt som XCeed Plug-In Hybrid debuterar kommer även Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid. Rymligare och mer praktisk, till ett lägre pris. Förstår ni Cayenneliknelsen nu?

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Initiala intrycken: stötig, bullrig och slö. Men nu ska vi inte räkna ut XCeed direkt. Provkörningen går mestadels på landsvägar, den vackra Jungfrukustvägen som tar dig upp till Höga Kusten, om du kommer söderifrån. Här är asfalten bitvis modell lapptäcke, före Iggesund är det gropar och tjälskott rejäla nog att få plomberna att lossna och njurarna rensade. Men när sedan asfalten blir slät blir det fridfullt. Det märks tydligt att 18-tumshjulen är oerhört känsliga för underlagets beskaffenheter. På nylagd asfalt är det faktiskt imponerande tyst.

Stötigheten kommer sig delvis av den drygt 140 kg högre tjänstevikten jämfört med icke elmotorförsedda XCeed, som för övrigt har en 0,2 cm3 mindre motor men sju istället för sex steg i automatlådan.

Högakustenbron, äkta ingenjörskonst. XCeed har föga äkta utblås, det enda äkta avgasröret sitter under stötfångaren.

XCeed har 42 mm högre markfrigång än vanliga Ceed. Det måste kompenseras med grövre dämpare. Det ger en sportig gång och när man står på ordentligt märks ett totalt sett välavstämt chassi med fin balans. Kurvgreppet är bra, neutralt. Riktigt underhållande.

Begränsningen ligger i effekten. Den kombinerade systemeffekten är blott 141 hästkrafter och 265 Nm. Redan två personer plus bagage gör att XCeed får ett styvt jobb i uppförsbackar och vid omkörningar. Som tur är sitter sportknappen lättillgängligt och den gör faktiskt skillnad.

Det finns tre körprogram, Hybrid, Auto och EV, det sista helelektriskt alltså. Vi tog för vana att aktivera Hybrid vid varje igångsättning för att inte inleda körningen med att dränera batteriet (det ger cirka 40 km i elräckvidd).

Trots intensiv högsommarvärme startar nämligen förbränningsmotorn även i EV-läge, om än bara en kort sekvens. Detta för att stödja klimatanläggningen. Samma sak gäller vintertid eftersom Kia inte har värmepump på sina laddhybrider.

Väl på rull är hybridläget bra. Motorn stängs av i utförslöpor och batteriet regenereras, om än svagt. B-läge på automatlådan för att öka återvinningen saknas.

Enkelt, funktionellt och modernt. Kia har riktigt hög kvalitetskänsla i de fysiska knapparna. Gott om förvaringsfack.

I hybridläget räcker dessutom batteriet för nästan en heldagskörning och används bara vid stadskörning och enstaka andra behov, som uppförsbackar och omkörningar.

Efter 100 mil lands- och motorväg i skylttempo med moms är snittförbrukningen strax under halvlitern. 

När det gäller säkerhetassistanser har XCeed nästan full pott, till och med viss självkörning. Men vingelvarningen är som så ofta diskret. En svag summer och minimal vibration/korrigering i ratten. 

Multimediasystemet är också modernt. Apple Car Play och Android Auto fungerar klanderfritt men kräver kabel, här börjar annars trådlöst bli standard. Ovanpå detta finns appen UVO Connect som hittar bilen, fjärrstyr öppning/låsning samt skicka rutter till bilens navigator. Du får även en månadsrapport om din körning samt kan schemalägga laddning. Men tyvärr fungerar bara kupéklimatstyrning på Kias helektriska bilar, inte på laddhybriderna. En klar miss.

Ladduttaget sitter på vänster framskärm. Både Mode 3-kabel och så kallad reseladdkabel är standard. Bra!

NÖRDFAKTA. Kanske inte direkt nördigt, lastutrymme är faktiskt praktiskt. Men på den punkten sviker laddhybriden. Jämfört med icke laddbara XCeed minskar bagagevolymen med 135 liter (till 291 liter) Det är en avsevärd minskning, speciellt för en bil i Golfklassen.

Batteriet är av litiumjonpolymertyp med en kapacitet på 8,9 kWh. Maximal laddeffekt är 3,7 kW.

Den redan välutrustade grundmodellen kostar 369 900 kronor, vi provkörde Advance Plus 2 till vilken en del komfortdetaljer adderats. Pris: 399 800 kr. Bonusen som återbetalas är cirka 33 000 kronor.

BORDE JAG KÖPA EN? Absolut, om du är fåfäng. Men laddhybridversionerna av Ceed Sportswagon och Niro är båda mer praktiska; rymligare till lägre pris och med några kronor högre klimatbonus.

I ljuset av det blir XCeed svår att motivera om det just inte är designen du är torsk på.

Tittar vi ut över horisonten dyker bland andra Hyundai Kona Hybrid upp. Samma motor, men med mindre batteri utan laddmöjlighet. Det ger ett ännu lägre inköpspris, men givetvis ingen bonus, och är således ett sämre val som förmånsbil/tjänstebil.

Modellnamnet blir ironiskt – när bilen inte kan överträffa sina konkurrenter.