Lexus UX 300e: A swing and a miss

Premium Lexus första elbil UX300e är snart här och den är riktigt bra på mycket – men hur bra är den på att vara elbil? Vi har provkört.

Lexus UX 300e: A swing and a miss

VAD ÄR NYTT? Lexus äntrar elbilsscenen för första gången med en elektrisk version av minstingen i modellfloran, UX, som också är den bäst säljande Lexusmodellen i Europa. Borta är hybriddriften och den ersätts med en elmotor på 204 hästkrafter och 300 Nm som förses med ström från ett litiumjonbatteripaket på 54,3 kWh. Planerna är högtflygande för nya UX 300e och redan 2022 räknar Lexus med att den ska stå för en tredjedel av hela UX-försäljningen i Europa. 

Med det djärva målet i åtanke är det märkligt att Lexus har valt att utrusta bilen med Chademokontakt. Det är underligt av framför allt två anledningar. Dels för att antalet snabbladdare med Chademokontakt är långt mycket färre än CCS-dito, som blivit Europastandard.

Exempelvis går det inte att ladda en UX 300e hos Ionity, där är det endast CCS som gäller. Och dels för att Chademo har 50 kW som maximal laddhastighet. Ärligt talat duger det inte att komma med en helt ny elbil 2020 (bilarna börjar dessutom levereras till Sverige i början av andra kvartalet 2021) som inte går att snabbladda med över 100 kW. Speciellt inte när, den av Lexus uttalade, konkurrenten Tesla Model 3 kan snabbladdas i upp till 250 kW. 

Skillnaden är pyramidal. Lexus berättigar detta genom att hävda att UX 300e främst är tänkt som en stadsbil, en andrabil som endast går korta sträckor. De har garanterat underlag för det, men när konkurrensen ser ut som den gör har jag svårt att förstå varför man inte utrustar de europeiska bilarna med CCS-kontakt.

En Lexus UX300e på slingriga vägar i de västgötska skogarna är skojigare än vad mitt ansiktsuttryck gör gällande.

Den officiella WLTP-räckvidden lyder på 305–315 kilometer beroende på utrustningsnivå och hjuldimension. Under provkörningen, som gjordes i temperaturer strax över nollan, låg snittförbrukningen på 26,0 kWh/100 km vilket är väldigt törstigt och långt över den uppgivna förbrukningen på 17,1 kWh/100 km.

En verklig räckvidd på en bit över 20 mil är alltså mer realistisk. Inte imponerande för att vara en ny elbil i slutet av 2020.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Bakom ratten på Lexus UX 300e är det hemtamt, bekvämt och materialval samt finish är oklanderliga. Provkörningsslingan var utlagd på bitvis ganska grov och ojämn asfalt, men det filtrerades enkelt bort av den mjuka fjädringen.

Lexus har glädjande nog inte fumlat bort den fina rullkomfort som faktiskt finns redan i instegsmodellen. Den är till och med snäppet bättre nu när drivlinan är helelektrisk och det är riktigt tyst i kupén.

På håll är det svårt att urskilja en eldriven UX från en "vanlig". De är nämligen identiska bortsett från modellbetningarna på bakluckan och att elbilen har två laddluckor, en på vardera sidan.

Men någon blixtrande elektrisk acceleration finns inte, och det är medvetet. Lexus ingenjörer har jobbat hårt och lyckosamt med att göra effektleveransen så mjuk som möjligt. Faktum är att känslan vid fullt gaspådrag från stillastående är väldigt hybridlik och som förare upplever man det som att effekten ökar exponentiellt. I högre hastigheter får man dock hela effektkakan direkt för att underlätta omkörningar. 

Styrningen är överraskande bra. Fin tyngd i ratten och bilen är förutsägbart understyrd. Den låga tyngdpunkten, som ligger 53 centimeter över marken, gör att bilen biter i bra även när man tar i lite på krokiga vägar. Regenereringen går att ställa i fyra olika nivåer men den hårdaste är alldeles för klen och någon enpedalskörning är det inte tal om.

För de bakre passagerarna betyder konverteringen till eldrift att baksätet höjts och man sitter högre jämfört med i en UX 250h. Men det innebär samtidigt att man förlorar 16,4 millimeter i huvudutrymme.

Jag som är 186 centimeter lång, och gärna sitter med förarstolen så lågt det går när jag kör, sitter inte bekvämt bakom mig själv. Dels på grund av det inskränkta huvudutrymmet, men speciellt eftersom det är omöjligt att få in fötterna under förarstolen när den är i bottenläge. Bagageutrymmet i eldrivna UX är dock 47 liter större än i hybridversionen.

Eldrivna Lexus UX lastar faktiskt 47 liter mer än sitt hybridsyskon. 367 liter mot 320.

NÖRDFAKTA. Lexus litar stenhårt på sin höga kvalitet och garanterar att batteriet har kvar 70 procent av kapaciteten efter tio år eller, håll i dig, 100 000 mil. 

BORDE JAG KÖPA EN? Nej, det borde du faktiskt inte.

Visst, Lexus UX 300e är väldigt bekväm, ganska kul och kompetent stadsbil. Men den håller inte måttet på de områden där en elbil måste vara bra för att vara konkurrenskraftig. Laddning och räckvidd, exempelvis. Strax över 30 mil WLTP och snabbladdning med 50 kW är siffror som varken skrämmer konkurrenter eller lockar köpare. Lexus ser mellanversionen "Premium" som den troliga storsäljaren, och den kostar 629 900 kronor.

Vill du prompt köra elbil med Lexusemblem är mitt råd att invänta den modell som ska byggas på en helt ny skräddarsydd elbilsplattform och som har förmodad premiär under 2025.