Prov: BMW iX3 – Made in China

Premium Eldrivna BMW iX3 är den första modellen från den tyska biltillverkaren som produceras i Kina. Under det välkända yttre gömmer sig den senaste tekniken.

Prov: BMW iX3 – Made in China
Designen kan kanske ses som bakåtsträvande, batteriet och drivlinan bjuder på de verkliga nyheterna.

VAD ÄR NYTT? Vid en första blick ingenting, bortsett från iögonfallande blå karossdetaljer.

Medan märkets första eldrivna modell i3 älskades (och hatades) för sin säregna och futuristiska design som står sig än idag (i3 presenterades för sju år sedan!) går märkets senaste elbil i motsatt riktning. Utan de blå färgklickarna på plåtskruden hade väl även hardcorefansen haft problem att skilja nykomlingen från X3-syskonen med förbränningsmotor.

Det är under skalet som vi hittar den verkliga nyheten, nämligen tillverkarens allra senaste spjutspetselektronik som så småningom lär hitta sin väg även till nya i3 och iX. Bland annat det i golvet integrerade batteripaketet på 80 kWh (brutto) vars celler numera har 20 procent högre energitäthet.

Interiören är tveklöst BMW och skiljer sig inte det minsta från sina syskons bortsett från blå detaljer här och där.

Men det är framför allt drivlinan som står för stjärnglansen i nykomlingen. Den kompakta enheten som kombinerar elmotorn, elektroniken och växellådan uppnår en verkningsgrad på hela 93 procent och jobbar därför 30 procent mer effektivt än i3-drivlinan. Därmed ska den bakhjulsdrivna elsuven med 286 hk nöja sig med endast 19,5 kWh per 100 km enligt WLTP-cykeln och uppnå en räckvidd på 460 km.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Körkänslan och komforten i den knappt 2,3 ton tunga bilen skiljer sig knappt från den i systermodellerna med traditionell drivlina. Det är endast i snabba kurvor som en viss tröghet infinner sig på grund av den höga vikten.

Drivlinan och batteriet är ytterst effektiva och bjuder dessutom på vardagsvänliga laddningstider.

Den omedelbara vridmomentkicken på 400 Nm låter iX3 sprinta på samma höga nivå som X3-seriens fossila prestandamodeller. Det gäller dock att vara försiktig när underlaget är halt för att undvika ofrivilliga släpp från bakdäcken.

Laddar gör man antingen hemma via en wallbox med upp till 11 kW, eller via snabbladdare med upp till 150 kW. Det innebär att laddning från noll till åttio procent endast ska ta 34 minuter vilket gör iX3 till en utmärkt eldriven och högeffektiv vardagsbil.    

NÖRDFAKTA. BMW iX3 visar för första gången upp sin adaptiva rekuperation som bygger på ett konstant informationsflöde från både sensorer och navigationsdata, där bilen själv väljer det mest effektiva sättet för bromskraftåtervinningen. Visserligen kan föraren fortfarande välja inställningar manuellt men systemet fungerar så pass bra att allt annat än det adaptiva automatläget är onödigt.

BORDE JAG KÖPA EN? Nya iX3 är främst en uppvisning och första plattform för tillverkarens senaste elbilsteknologi, men gör ingen besviken i vardagen. Drivlinan passar bilen och det konservativa yttre (och inre) underlättar övergången från fossillägret till elbilsvärlden.

Elsuvens största konkurrent kommer dock från de egna leden i form av laddhybriden BMW X3 30e.