Prov: Audi e-tron GT RS: Elektrifierad Rennsport!

Premium Audi prisar sin senaste RS-modell som den våldsammaste någonsin och visst blir man mäkta imponerad bakom ratten på e-tron GT RS. Vi provkör en maskerad förseriebil.

Prov: Audi e-tron GT RS: Elektrifierad Rennsport!
Knappt kamouflerad längre och med en hel arsenal under skalet: nya e-tron GT RS har luftfjädring, fyrhjulsstyrning och fyrhjulsdrift samt nästan 650 hästar.

VAD ÄR NYTT? Allt, kort och gott. E-tron GT RS är en helt ny modell från Ingolstadt som byggs i samma anläggning som supersportbilen Audi R8 vars framtid är mer än osäker efter e-trons presentation. Den elektriska nykomlingen bjuder på 646 hk och 830 Nm via en overboostfunktion, resten av tiden måste man "nöja" sig med 598 elektrifierade pållar som ruvar under den breda och låga karossen.

Kvartsmilen avverkas på 11,19 sekunder med en sluthastighet på runt 200 till 210 km/h. Upprepade dragracingrepor påverkar knappt drivlinan och vi kan inte heller fastställa någon som helst effektförlust. Sprinten 0–100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. 

Audi e-tron GT RS är ingen liten bil med sin längd på fem meter samtidigt som taklinjen är lägre än hos en Audi A7 och markfrigången mindre än i en R8. Batteripaketets 396 pouchceller ligger blott 13 cm ovanför asfalten och har en kapacitet på 93,4 kWh vilket ger e-tron en räckvidd på runt 400 km. Förutom ett sportigt och nästan hotfullt yttre innebär den aggressiva formgivningen en lägre tyngdpunkt och därmed säkrare och sportigare köregenskaper.

Man sitter ytterst lågt i e-tron i utmärkta skalstolar som ramas in av höga dörrar och en bred kardantunnel som har klätts i ljust tyg. Det mesta är fortfarande kamouflerat men vi noterar digitala instrument, sportratt och öppenporiga träpaneler.

Vi kan dock förvänta oss att man sköter hela bilen i stort sett utan knappar eftersom Audis senaste trend tyvärr är att förse bilarna med mängder av pekskärmar och pekytor. Åtminstone kan vi fortfarande glädjas åt en ensam knapp som ansvarar för de olika körprogrammen Komfort, Sport, Eco och Individual.

Designmässigt påminner e-tron GT RS mer om en Audi A7 än om systerbilen Porsche Taycan.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? I komfortläget tar e-tron även riktigt dåliga asfaltslagningar med bravur och utan att tappa greppet. Det behövs eftersom bilens elmotorer (fram 238 hk, bak 455 hk) levererar ett sanslöst tryck. Här på Rhodos smala vägar krävs dock inga kraftansträngningar från drivlinan, men desto mer från bilens trekammarluftfjädring. 

Bilen accelererar smidigt, vrålsnabbt och utan större lyft och ackompanjeras fint av den direkta men inte alls nervösa fyrhjulsstyrningen. Här har Audi Sport dock satsat på en elektromekanisk variant som inte är kopplad till de olika körprogrammen. Det är först i de riktigt snabba svängarna som den höga vikten på 2,3 ton gör sig påmind och bilen börjar trycka över framhjulen.

Det parerar man bäst via sportknappen som sänker bilens markfrigång med 10 mm och minskar rörelserna än mer. Bilen känns omedelbart mer neutral men man får inte glömma att e-tron är kapabel till att leverera sin fulla kraft i alla lägen – även i mitten av en hårnålskurva. Resultatet blir då inget direkt önskvärt och kräver att man anpassar sin körstil.

På plats i den kraftigt maskerade förseriebilen. Man sitter lågt och inbäddat.

Alltså: närma dig kurvan så snabbt du kan/vågar, bromsa in så hårt du kan/vågar och accelerera ut så fort och hårt du kan och vågar. Nu kan man njuta av en perfekt vridmomentfördelning mellan de olika hjulen med farligt roliga bakhjulssläpp som följd.

Men var inte rädd, som RS-modell är e-tron självklart utrustad med keramiska bromsar som standard som inte ger upp i första taget (eller i andra för den delen).

NÖRDFAKTA. Titta på yttermåtten, axelavståndet och drivlinan och du inser snart att e-tron GT RS inte är en alldeles egen bilmodell utan snarare ett syskon till Porsche Taycan. Bilarna delar bottenplatta och teknik med varandra och Audis variant har avsevärt högre effekt än grundmodellen av den eldrivna Porschen. E-trons fartresurser är faktiskt farligt nära Turbomodellens trots att Audin kostar drygt 100 000 kronor mindre. 

BORDE JAG KÖPA EN? Audi e-tron GT RS är ett riktigt bra och framför allt billigare alternativ till Porsches eldrivna storsäljare Taycan och kommer säkerligen att övertyga en eller annan potentiell Taycanspekulant.

Senare kommer e-tron GT även i en version utan RS-förkortningen, men än så länge vill man från officiellt håll inte avslöja några detaljer om prestanda och pris.