Prov: Fiat 500e – charmtrollet

Premium Efter tretton långa år är det nu äntligen dags för Fiat att presentera en helt ny modell. Naturligtvis en 500 och självklart i den ikoniska designen men under det välkända höljet gömmer sig numera en stadstrafikvänlig elmotor. Vi provkör.

Prov: Fiat 500e – charmtrollet
Typiskt 500, men ändå nytt. Bakom det uppdaterade höljet gömmer sig en drivlina som i ingen annan 500.

VAD ÄR NYTT? Hela bilen är faktiskt en nyutveckling från grunden trots att det knappt syns utifrån. Designmässigt är det nämligen svårt att skilja Fiats största nyhet för i år från resten av retrogänget som introducerades redan 2007. Fronten ser lite annorlunda ut med delade strålkastare vars övre del numera sitter i motorhuven, och färre luftintag. Dessutom har man bytt ut Fiatmärket mot ett 500-emblem. 

Bakdelen är bredare och mer rundad med nydesignade bakljus i LED-teknik. Jämfört med den utgående modellen har nya 500e växt åt alla håll och den är numera nästan nio centimeter längre. Axelavståndet har ökat med två centimeter till sammanlagt 232 centimeter vilket dock i första hand märks i framsätet.

Här sitter man inte bara förvånansvärt bekvämt utan även ganska högt vilket ger en utmärkt runtomsikt. Framför framsätespassagerarna breder en nydesignad instrumentpanel ut sig, som inte känns lika lekfull som förut men som ger Fiaten en mer sofistikerad framtoning. 

Vår testbil är toppmodellen 500e Cabriolet la Prima med elektrisk sufflett och all annan utrustning som finns tillgänglig. Svettig prislapp, men ack så underbar i stan!

Infotainmentsystemets centrala pekskärm på 10,25 tum har fått en något upphöjd position och återfinns således ovanpå instrumentpanelen. Här och var kan man skymta bevis för äkta italiensk patriotism i form av Turins skyline som smyckar den induktiva laddskålen för mobilen eller urfaderns konterfej som pryder de inre dörrhandtagen. Till skillnad från sina syskon med förbränningsmotor byggs 500e nämligen inte i polska Tychy utan i den ursprungliga fabriken i just Turin.

Från och med januari finns nykomlingen hos handlarna och då först i två karossformer, nämligen som kombicoupé och cabriolet. Senare under året följer ytterligare en variant som påminner om en tidigare version av Mini Clubman som hade en bakdörr på passagerarsidan för att underlätta in- och ursteget samt lastningen. 

Upp till 80 000 enheter ska man kunna producera årligen och sälja över hela Europa. Fiat 500e får två olika effektuttag där instegsmodellen Action erbjuder 95 hk och en batterikapacitet på 23,8 kWh som ger den lilla stadsbilen en räckvidd på över 180 km samt ett 50 kW-snabbladdningssystem. Så man ska kunna ladda en räckvidd på 50 km vid en CCS-laddare på endast tio minuter. Instegsmodellen erbjuds dock inte ens i Sverige.

Interiören känns mindre lekfull men desto mer sofistikerad.

Vi får istället hålla till godo med de högre utrustningsnivåerna Passion, Icon och La Prima som lämnar en effekt på 118 hk och en räckvidd på 320 km tack vare en 42 kWh-batteri samt en egen inbyggd snabbladdare med 85 kW. Det räcker för att ladda batteriet från 20 till 80 procent på endast 35 minuter.    

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Testbilen är en Fiat 500e Cabrio la Prima och alltså utrustad med den starkare drivlinan på 118 hk. Vintern har medlidande med oss och vrider upp värmen för årets förmodligen sista chans att fälla ned taket utan att förfrysa huvudet. 

Tvådörrarscabrioleten tar sig fram utan ansträngning i stadstrafiken trots sin något klena drivlina. Den klassiska sprinten från stillastående till 100 km/h avverkas på makliga nio sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. I den täta stadstrafiken är det dock snarare 0–50 km/h som räknas och då är 500e inte alls särskilt långsam med 3,1 sekunder. 

Med enbart vridmomentet från elmotorn seglar man lekande lätt genom stadens trånga gator och skulle lusten falla på kan man med fördel välja Rangeläget vilket möjliggör körning med bara en pedal på grund av den höga bromskraftåtervinningen.

Det hela fungerar alldeles utmärkt och italienaren gör inte heller bort sig på sämre underlag. Kortslagiga ojämnheter absorberas utan ansträngning och det är endast på de långa vågorna elbilen börjar med det för 500-serien typiska stampandet. Styrningen är på klassiskt Fiatmanér mer lättgående än kommunikativ vilket inte kommer som en överraskning.

Mer förvånande är då nykomlingens e-tjänster. Infotainmentsystemet har lagt på sig en del bits och bytes och visar via en app vilka laddningsstationer som finns i närheten och än viktigare, vilka man når med den resterande räckvidden. 

Fiat är dessutom speciellt stolta över att 500e kan köra autonomt enligt nivå 2, det betyder under uppsikt. Vi var såklart tvungna att testa detta och då självklart med händerna bredvid ratten, redo att ingripa. Det behövdes skulle det visa sig när bilen gav tillbaka kontrollen över körningen mitt i en kurva och helt utan förvarning.

Till skillnad från dagens 500-generation har 500e ett utökat utbud av tillgängliga assistanssystem som autobroms, dödavinkelnvarnare, filhållningsassistans och en adaptiv farthållare.

Tre olika körprogram finns tillgängliga, varav ett kallas "sherpa" och fungerar som en räckviddsförlängare.

NÖRDFAKTA. Den som hoppas på att nya 500 även får fossila förbränningsmotorer blir besviken. Nykomlingen drivs uteslutande av en elmotor och kommer således inte att erbjudas med andra drivlinor. Dagens fossil-500 produceras däremot fortfarande vid sidan om den senaste versionen.  

BORDE JAG KÖPA EN? Fiat 500e är ett alldeles utmärkt val för att ta sig runt snabbt och smidigt i stan. Utanför tätorten är det inte så mycket batterikapaciteten som hindrar utan snarare den klena motorn. Som pendlingsbil fungerar 500e dock över förväntan.

Den av oss körda toppmodellen 500e Cabriolet la Prima går visserligen loss på svettiga 409 900 kronor, men å andra sidan är bilen då fullutrustad med allt man kan tänka sig. Dessutom är Fiaten berättigad till miljöbonus, vilket sänker priset med 60 000 kronor.