PROV: Cupra Leon eHybrid Sportstourer – the fast and the förnuftig

Premium På papperet ser Cupra Leon eHybrid Sportstourer ut att ha allt: Stark motor, låg skatt och gott om bagageutrymme. Att vara bra på pappret är en sak, verkligheten en annan. Håller det hela vägen?

PROV: Cupra Leon eHybrid Sportstourer – the fast and the förnuftig
Laddhybriden Cupra Leon Sportstourer är frukten av en ompaketering av VAG-produkter.

VAD ÄR NYTT? Eftersom Cupra numera är ett eget varumärke borde en ny modell innebära en i stora drag ny bil. Cupra är emellertid med i Volkswagenkoncernen, vilket säkerligen har sina fördelar på vissa plan och nackdelar på andra.

En av nedsidorna är att det är svårt att överraska. Laddhybriden Cupra Leon Sportstourer är nämligen frukten av en ompaketering av VAG-produkter. Det behöver nödvändigtvis inte vara av ondo, men man ska inte förvänta sig något banbrytande.

Drivlinan är densamma som återfinns i bland andra koncernsyskonen Volkswagen Tiguan eHybrid och Volkswagen Golf GTE. Systemeffekt på 245 hk och 400 Nm, således. 

Jag nämnde i min provkörning av Cupra Formentor i ams nummer 1/2021 att Cupra med den modellen skruvat loss de stödhjul som Seat inneburit.

Cupra Leon har dock stödhjulen kvar, och för ovana ögon kommer det att vara svårt att skilja en Cupra Leon från en Seat Leon. Men Cupran erbjuder vissa designmässiga skillnader jämfört med Seat Leon. Utseendet är aggressivare och här och var syns detaljer lackerade i Cupras kopparfärgade signaturnyans.

Om du inte noterat det tidigare så avslöjas Cupran på koppardetaljerna. Den svarta lacken heter Midnight black metallic och kostar 6 900 kronor extra. Candy White är standardkulör.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Leon eHybrid har egentligen allt man behöver – gott om effekt, fin komfort och ett välavstämt chassi. I komfortläge är bilen mjuk och fjädringen sväljer ojämnheter på ett bra sätt, samtidigt som Cupra låtit styrningen behålla en viss tyngd.

En Cupra är dock till för att köras ordentligt, och det är i Sport- och framför allt Cupraläget som bilen berättigar sin existens. Det första som slår en när man initierar körläge Cupra är att motorljudet förstärks på ett anmärkningsvärt sätt in i kupén. Det låter högt och tanken är naturligtvis att det ska understryka sportigheten. Personligen kan jag tycka att ett låtsasljud i kupén inte behöver vara dåligt per definition. I detta fall är det väl påtagligt för min smak.

Cupran är snabb och riktigt lekfull. 0–100 km/h på sju sekunder blankt. Eftersom all effekt går till framhjulen är det en del kraftreaktioner i ratten vid hård acceleration. Framhjulen spinner loss lätt, speciellt med vinterdäck på novembervåt asfalt. Det är stor skillnad på chassisättningen i de olika körlägena. 

Jag var inne på den fina fjädringen i komfortläget, i Sport- och Cupraläge stramas allting åt och gör att bilen känns samlad när man kör aktivt. Elmotorn ger en tydlig knuff från botten och Leon känns riktigt pigg.

Allt gott så långt, men detta är trots allt en laddhybrid och köregenskaperna i E-Mode, det vill säga ren eldrift, är högst relevanta. Elmotorn ger 116 hk och 330 Nm och upplevs riktigt rask i stadstrafik. Den förses med ström från ett litiumjonbatteri med en nettokapacitet på 12,8 kWh och ska enligt WLTP-körcykeln klara 52 kilometer.

När jag körde vår vanliga räckviddsmätningsslinga för laddhybrider mäktade Cupran endast med 36,7 kilometer. Temperaturen pendlade mellan fyra och sex plusgrader så några elektroner gick nog åt till att värma kupén till de 21 grader vi alltid har klimatanläggningen på när vi räckviddstestar. Drygt 3,5 mil på el räcker möjligtvis för de allra flesta, men är knappt godkänt och är verkligen ingenting som imponerar.

NÖRDFAKTA. Interiört löper det en tunn LED-slinga från dörrsidorna över hela instrumentbrädan invid vindrutan som ger ifrån sig, så kallad ambient lighting eller mysbelysning. Stämningsbelysningen går att ställa i olika nyanser men det intressanta är att Cupra integrerat dödavinkelnvarnaren i den LED-slingan, och den lyser upp starkare i dörrsidan när det ligger en bil bakom axeln. Det är snyggt och praktiskt och man ser ljuset tydligt i ögonvrån.

BORDE JAG KÖPA EN? Vid en första anblick kan det vara svårt att se varför man skulle välja en Cupra Leon eHybrid före en Seat Leon eHybrid. Cupran är 25 000 kronor dyrare men i de tusenlapparna ingår dels en sportigare design och interiör men framför allt 41 extra hästkrafter. En relativt billig prislapp sett till vad man får.

Sedan går det att vända på det och säga att ett köp av en Seat Leon eHybrid sparar dig 25 000 kronor och ger dig längre räckvidd på el. Så det beror på var din prioritet ligger. Men Cupra Leon eHybrid är en bil som du bör skriva upp som tänkbart villebråd.