Tesla Model 3 Long Range: Uppdaterad hårdvara

Premium Tre och ett halvt år efter premiären får världens genom tiderna mest sålda elbil en hårdvaruuppdatering som gör den än mer lockande på viktiga punkter.

Tesla Model 3 Long Range: Uppdaterad hårdvara

VAD ÄR NYTT? På utsidan syns de svarta fönsterlisterna, backspeglarna och de svarta dörrhandtagen direkt. Även fälgarna har fått ny design.

När man kliver in i bilen märks den nya mittkonsolen, där den pianosvarta ytan och den lite svajiga flippluckan bytts ut mot en mer gedigen draglucka med mattare yta som känns mer premium, samt en bra plats för två mobiltelefoner som kan laddas induktivt. 

Skrollrattarna på ratten är av metall, instegslisterna vid golvet är svarta och både stolinställningen samt dörröppningsknappen har uppdaterats till det bättre. Solskydden har dessutom en magnet så att de fastnar mot taket.

Sidorutorna har dubbla glas för lägre ljudnivå och bakluckan öppnas numera med el och det ger givetvis lite extra lyxkänsla. Öppningen sker via en knapp på luckan, i appen eller på skärmen. 

Men långt viktigare än detta är att Long Range och Performanceversionen har fått värmepump, från Model Y, som ger bättre ekonomi i kyla. Det sägs att energiförbrukningen bara är en tredjedel.

På toppen av det har alla tre motorversioner fått lite längre räckvidd – främst tack vare uppdaterade batterier. Den senaste generationen Panasonicbatterier ska enligt rykten ha fem procent högre energieffektivitet samtidigt som koboltnivån numera ligger under fem procent. Den totala batterikapaciteten är numera förmodligen på 82 kWh mot tidigare 79 – vilket betyder att kapaciteten gått upp med 3,8 procent. Att vi skriver "förmodligen" beror på att Tesla inte redovisar hur mycket deras batterier innehåller, utan bara räckvidden för bilarna.

Ny finare mittkonsol är den största interiöra uppdateringen. En head up-display hade varit bra, det är inte optimalt med skärmen i mitten. Det främre bagegeutrymmet har blivit lite mindre på grund av värmepumpen som tar plats.

Däcken har lägre rullmotstånd och regenereringen ska också vara mer effektiv.

Standard Range går från 40,9 till 43 mil. Longe Range från 56 till 58 mil och sportversionen Performance får den största räckviddsförbättringen: 53 till 56,7 mil.

Priset för en Long Range som vi kört ligger kvar på 669 900 kronor inklusive så kallad Premiuminteriör. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Körkänslan är exakt densamma som tidigare och det är inget dåligt betyg. Blixtrande snabb acceleration och gaspedalreaktion. Stabil och linjär styrning med bra om än inte väldigt vägnära känsla. Mycket säkra och underhållande vägegenskaper. Fyrhjulsdriften är effektiv. 

Elektroniken kan inte stängas av helt och på vinterväg hjälper den till med körningen samtidigt som man kan sladda en del, men helt fritt löper den inte. I Performancemodellen kan bestämma hur mycket kraft som ska gå till den främre respektive bakre motorn, och den bjuder också på Driftmode och Trackmode. Synd att de lägena inte går att ladda ner till Long Rangemodellen.

För 77 700 kronor får man självkörning på en nivå som ingen annan tillverkare kan erbjuda. Bilen klarar av att köra själv från påfart till påfart, den kan parkera och reagerar på trafikljus och skyltar.

En riktigt härlig vinterbil så länge kraften är med dig. När batteriprocenten blir för låg kan värmen stängas av för att prioritera att man kommer fram.

Det tar ett tag innan man vant sig och hittat samspelet vid exempelvis omkörningar. Vänta in kommandot på displayen, markera med blinkersspaken och filbytet sker i lugn och ro. Men svänger man för mycket stänger systemet av sig och det gäller att hålla i ratten alldeles lagom mycket. För lite och bilen varnar och stänger av självkörningen och svänger man för mycket händer samma sak. Vid ett tillfälle blev bilen så missnöjd med mig att den beslutade att stänga av självkörningen för resten av resan, men ett snabbt stopp för att låsa/låsa upp bilen och vips var alla funktioner på igen.

Håller man lite lagom hårt i ratten är det ett fantastiskt bekvämt hjälpmedel på långresa som kan hålla hastighetsbegränsningar och köra mjukt. Filhållningen är riktigt bra, utan studsande mellan linjer som en del mindre intelligenta system ägnar sig åt.

Längre fram ska självkörningen även kunna fungera i stadstrafik och bilen kommer kunna hämta sin ägare vid parkeringsplatser. Elon Musk har gått så långt att han sagt att total självkörning ska vara möjlig redan under 2021.

Av värmepumpen märker man inget men komforten är definitivt högre än vad Model 3 har vant oss vid. Kanske bidrar mjuka vinterdäck men ljudnivån är definitivt lägre än vanligt. På Teslamanér är man som vanligt lite diffusa när det kommer till konkreta fakta kring bilarna och svävar på målet om modellen fått extra ljudisolering, men vår gissning är att så är fallet. Ljudnivån upplevs numera som i vilken vanlig mellanklassare som helst. Över lag känns bilen lite mer gedigen än vanligt.

Hade vi fått önska oss ytterligare en uppdatering vore det att automatläget på vindrutetorkarna vore känsligare, de torkar inte i onödan. Helljusautomatik vore också välkommet till de fina strålkastarna.

NÖRDFAKTA. Tesla Model 3 har fått över 20 uppdateringar av programvaran över nätet. Det här är den första riktiga fysiska uppdateringen. Totalt har det sålts över 650 000 Model 3. 

Till Sverige kommer det ett antal Model 3 Standard Range som har tillverkats i Kina och de bilarna har inte fått uppdateringen, däremot har de en annan typ av batterier som mår bra av att laddas till 100 procent vid hemmaladdning. Teslas batterier ska annars laddas till 80 procent för optimal livlslängd – om man inte är på långresa. En skojig nyhet är att infotainmentsystemet numera har karaoke, bland alla spel.

BORDE JAG KÖPA EN? Lite längre räckvidd, värmepump som ger lägre energiförbrukning om vintern samt  bättre ljudkomfort har gjort Model 3 ännu attraktivare. Designförändringarna spelar nog mest roll för att visa att man har det senaste, men den nya mittkonsolen är en klar förbättring. En bra elbil har alltså blivit bättre. Behöver man inte kombibakluckan lär utrymmena räcka för väldigt många – det bakre utrymmet är riktigt rymligt.

Gillar du Teslas image och teknikfokus är Model 3 ett givet val. Är bra prestanda och en lättfotad känsla det viktigaste är det också Tesla som gäller. Kör du ofta långt har den ingen vettig konkurrent. Polestar 2 känns dock fortfarande mer "vanlig bil" om det är det viktigaste.