Mercedes EQA 250: EQ för alla

Premium Hittills har Mercedes endast haft EQC som ett eldrivet och framför allt dyrt alternativ i modellutbudet, men under våren kommer den mindre EQA. Vi tar reda på om den billiga(re) elbilen med 190 hk är något att ha.

Mercedes EQA 250: EQ för alla
Den stängda fronten ger ett bättre cW-värde än vanliga GLA: 0,28. Det breda LED-bandet känner vi igen från storebror EQC.

Dagen börjar vid Mercedesmuseet i München. Vi tar plats i de elektriskt ställbara och (självklart) läderklädda komfortstolarna som justeras via reglagen i dörrsidorna som sig bör i en Mercedes. Man sitter högt vilket för det första beror på en markfrigång på 20 cm och för det andra på de fem batteripaketen under golvet med en sammanlagd nettokapacitet på 66,5 kWh.

De behöver en hel del plats i golvet, framför allt när de 200 litiumjoncellerna ligger i dubbla lager eftersom EQA inte har en egen plattform utan delar MFA2-strukturen med resten av den konventionellt motoriserade A-familjen. Elbilen byggs till och med i samma fabrik som sina syskon.

Då är det alltså inte konstigt att nykomlingen känns bekant interiört. EQA ser ut som vilket annat A-klassderivat som helst, från MBUX-systemet med dubbla 10,25-tumsskärmar och "Hej Mercedes"-språkstyrning via multifunktionsratten till de runda luftutsläppen.

200 litiumjonceller trängs i fem dubbla moduler i golvet. Styrenheten för 420-voltsbatteriet sitter i mittkonsolen.

Tack vare den inkluderade värmepumpen värms bilen upp snabbare vintertid. Självklart kan man även sätta igång kupévärmen i förtid via en app. Baksätet är varmt, mysigt och intimt.

Intimt? Japp, de bakre dörrarna är ytterst små, baksätet är lågt och långa personer sitter därmed nästan dubbelvikta. Det finns åtminstone gott om huvudutrymme där bak trots panoramatak. 

På grund av bilens 11-kW-ombordladdare och batteriet rymmer bagaget (340 liter) 95 liter mindre än GLA, som EQA bygger på. Ändå är utrymmet acceptabelt och lättlastat. I bagagerumsgolvet finns ett mindre stuvfack för laddkabeln, men frunk saknas helt. Som plåster på såren kan baksätet fällas 40/20/40 och ger därmed en maximal lastvolym på absolut godkända 1 320 liter.

Skillnader mot GLA? Man sitter lite högre, har lite mindre plats i baksätet och i bagaget.

Bäst bromsar man med hjälp av rekuperingen som kan ställas i fem steg via paddlar bakom ratten.

Nog med det teoretiska, nu kör vi! På med bältet, foten på bromspedalen, ett tryck på startknappen och växelväljaren som sitter bakom ratten på "D". Högerfoten på gaspedalen och släpp bromsen. Tystnad. Man hör nästan ingenting av vad som händer, men den lilla Mercan skjuter iväg kvickt.

Den asynkrona elmotorn på framaxeln lämnar 190 hk och 375 Nm från stillastående vilket får bilens vinterdäck (18-tumsfälgar är standard) att spinna lite då och då. Senare kommer ytterligare en variant med bättre grepp och prestanda. Då sitter nämligen dessutom en 270-hästars elmotor på bakaxeln utöver framaxelmotorn.

Beroende på vilken körinställning som har valts (Eco, Normal, Sport) reagerar den elektriska drivlinan mer eller mindre kraftfullt på gaspådrag. För sprinten 0–100 km/h behöver EQA 250 8,9 sekunder enligt officiella siffror. Toppfarten anges till 160 km/h. 

Kamouflage­filmen på provkörningsbilen döljer LED-ljusremsan på bakluckan.

Bromsarna behöver man sällan, för det mesta sköts inbromsningarna av bilens rekupering som återvinner energin med maximalt 140 kW. Hur stark rekuperingen ska vara kan justeras i fem steg via paddlar bakom ratten. Funktionsspridningen sträcker sig från enpedalskörning till segling.

När man cruisar längs en landsväg utmärker sig den lilla elsuven med mycket god ljudisolering och byggkvalitet. Knarrande och vibrerande interiörpaneler? Icke, bilen har kassavalvskänsla – inte minst tack vare att drivlinan och klimatanläggningens kompressor är monterade på speciella gummi-metall-lager. 

Endast på riktigt dåligt underlag skakar och slår det lätt i chassit. Fram hittar vi McPhersonben, baktill en multilänkbakaxel och de adaptiva dämparna (tillval) lyckas utomordentligt väl med att släta ut asfaltens ojämnheter.

Som standard kan man välja 64 olika färger för interiörbelysningen.

Navigationssystemet tar hänsyn till topografi, väder och laddstopp.

EQA avnjuter man bäst med samtliga assistanssystem påslagna. Då håller bilen automatiskt avstånd till framförvarande fordon och rullar säkert mitt i filen. Dessutom bromsar den automatiskt i kurvorna när farthållaren är påslagen och när bilen seglar. 

Nykomlingen kan dock ännu mer: en digital coach hjälper till att sänka förbrukningen med tips och råd och navigationssystemet beräknar rutten inklusive laddstopp, topografi, väder, trafiksituation och förarens körprofil. 

Idag behövs det dock inte. Vår provkörning är inte så lång och vi håller oss därför i närheten av stan. Mercedes lovar en maximal räckvidd på 426 km enligt WLTP, och inom kort ska ett större batteri öka räckvidden till över 500 km.

Vid marknadsintroduktionen finns EQA även i Edition 1-utförande med bronsfärgade 20-tumsfälgar.

Vi matar in en teoretisk spontantripp på drygt 65 mil i navigationen. Systemet föreslår en rutt inklusive en halvtimmes paus, där EQA laddar sina batterier via en CCS-kontakt med upp till 100 kW från tio till 80 procent. Laddar man hemma behövs sex timmar för att ladda fullt.

EQA 250 kan beställas nu med ett grundpris från 524 900 kronor före miljöbonus, vilket inte gör den särskilt mycket dyrare än sina fossilsyskon. Bilen gör ingen besviken och ter sig säker och komfortabel med tjusiga material och smarta elkörningsfunktioner på bästa Mercedesmanér.

Priset känns väldigt konkurrenskraftigt om den utlovade räckvidden på över 40 mil stämmer. Den siffran återkommer vi till när vi testar modellen.

Magnus Fröderberg

EQA – när premium är prio

Om jag ska beskriva Mercedes EQA i en mening blir det så här: EQA är som en Volkswagen ID.3 med mer ombonad inredning och högre komfort – en elbil för små familjer som prioriterar premiumkänsla.

Mercedes EQA ska upplevas i framsätet. Här sitter man bekvämt och allt känns lyxigt. Med de ställbara dämparna är komforten verkligen bra. 

Baksätet är visserligen rymligt, men placeringen av det stora batteriet gör att sittställningen bak blir en plåga för vuxna. Kanske bör baksätet mer ses som ett extra bagageutrymme?

Motorn ger inga fantastiska prestanda, men är tillräckligt kvick för de flesta situationer. Den som söker fartupplevelser får vänta på den fyrhjulsdrivna versionen.

Mercedes EQA är en bil för singlar eller små familjer som inte vill göra avkall på komforten, lyxen och prestigen bara för att de kör en elbil.