PROV: Audi e-tron GT & RS e-tron GT: Milslukare utan slurp i tanken

Premium Audi e-tron GT är en mycket bekväm långfärdsbil och samtidigt en riktigt körglad kurvkramare, särskilt om du väljer RS-versionen.

PROV: Audi e-tron GT & RS e-tron GT: Milslukare utan slurp i tanken
Audis nya sportiga toppmodell ser ganska snäll ut.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att inte bli imponerad av Audi e-tron GT och RS e-tron GT. Men jag hade blivit ännu mer impad om jag inte redan kört Porsche Taycan Turbo som i grunden är samma bil.

Taycan och e-tron GT är resultatet av ett nära samarbete mellan kusinerna Porsche och Audi. Det finns mycket som är sig likt mellan modellserierna och det känns som att det mest är utanpåverket som skiljer.

Porsche erbjuder i skrivande stund fyra olika alternativ, från bakhjulsdrvna Taycan med 408 hästkrafter till den fyrhjulsdrivna värstingen Taycan Turbo S med 761 hästar. Snart kommer det också en kombiversion som är anpassad för körning på dåliga vägar.

Audis e-tron GT-modeller hamnar mitt emellan Taycanalternativen. Basmodellen e-tron GT bjuder på 469 hästkrafter och 630 Nm. Under 2,5 sekunders boost ger drivlinan ytterligare 54 hästar. Det räcker för att slunga iväg den nära fem meter långa och 2,3 ton tunga bilen från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder.

RS-modellen är väldigt anonym. Det är bara RS-loggan på bakluckan som skvallrar om att det här är toppversionen.

Toppmodellen RS e-tron GT ger 590 hästkrafter och hela 637 hästar i boostläge. Vridmomentet är 830 Nm. Att ta sig till 100 km/h tar bara 3,3 sekunder.

HUR ÄR DE ATT KÖRA? 0,8 sekunders skillnad från 0 till 100 km/h kan verka som en piss i Siljan. Men när vi pratar om så här pass snabba bilar utgör den knappa sekunden mer än 30 procents skillnad – och det känns i kroppen när man trycker ordentligt på gasen i RS e-tron GT.

˝Mycket vill ha mer˝ sägs det, och visst hade man valt RS-modellen om man hade haft obegränsad budget. ˝Basmodellen˝ kommer antagligen att bli betydligt vanligare än RS:en. Inte bara för att grundpriset är lägre, utan även för att kraften i basmodellen räcker länge och väl. Men framför allt för att skillnaden i förmånsvärde är enorm. E-tron GT kvalar in på 3 125 kronor per månad vid 50 procents marginalskatt. RS:en hamnar på betydligt svettigare 7 268 kronor.

För företagaren som vill belöna sig själv med en schyst tjänstebil är valet givet. Att det skiljer så mycket i förmånsvärde beror på att basmodellen jämförs med Audi A5 medan RS:en jämförs med Audi RS 5.

Förarmiljön är ganska konservativ med många knappar och befriad från bautaskärmar.

Det mest slående med Audi e-tron GT och RS e-tron GT är inte den massiva kraften utan komforten som den adaptiva luftfjädringen (tillval i e-tron GT) bjuder på. Fjädringen filtrerar effektivt bort mycket av ojämnheterna i vägen utan att man tappar känslan av kontakt med underlaget.

I komfortläget blir framfarten lite skönt gungig utan att bilen rör sig okontrollerat. Perfekt för stadstrafik och på sämre landsvägar. Läget för dynamisk körning stramar upp bilen och passar bättre för aktiv kurvtagning och på snabb motorväg. Trots att den blir fastare i hullet i det läget är komforten fortfarande imponerande bra.

Att säga att bilen ligger som ett strykjärn på vägen är en klyscha, men jag kommer inte på någon mer träffande beskrivning. Den låga tyngdpunkten och det fina chassit bidrar i hög grad till den upplevelsen, och de fuktiga sörmländska vägarna som fläckvis är beströdda med rullgrus lämpar sig inte för att verkligen utforska gränserna för väghållningen. Det får vi återkomma med i ett test längre fram i år.

Trots den ansenliga längden och vikten går bilen smidigt i kurvorna tack vara bra viktfördelning och en förmåga att fördela ut kraft till det yttre hjulparet när man svänger. Den som älskar kurviga vägar bör ändå klicka i tillvalet bakhjulsstyrning. Det gör att bilen smiter ännu smidigare runt kurvorna. Vändradien minskar också vilket gör den lättare att parkera i många lägen.

Färgen kallas taktikgrön och smälter in i landskapet, men så värst sportig eller exklusiv känns den ju inte.

Det går att sitta riktigt sportigt lågt i framsätet och det känns inte trångt. Men i baksätet är det värre. Jag är 181 cm lång och får nätt och jämnt plats bakom mig själv, men jag sitter inte bekvämt. Taklinjen är dessutom besvärande låg. Om jag hade varit något kortare hade en långtur i baksätet inte alls varit en motbjudande tanke.

Kusinen Porsche Taycan kommer i ett kombi-utförande som ger betydligt bättre takhöjd bak, vi får hoppas att Audi gör en Avantversion som lämpar sig ännu bättre för en långresa för fyra än den här coupémodellen. 

Den skäms dock inte för sig när det kommer till lastkapacitet. I frunken framtill ryms 85 liter bagage och baktill 405 eller 350 liter beroende på ljudanläggning. Bang & Olufsenstereon tar upp lite extra plats, men bjuder på ett härligt klart och detaljerat ljud.

Det finns laddluckor på både höger och vänster sida, men bara den högra har snabbladdning.

Förarmiljön är något överraskande konservativ med många knappar och utan något stor vertikal skärm i mitten. Porsche Taycan känns mer modern i det avseendet, men det är faktiskt inte dumt med traditionella knappar ibland.

Har jag nämnt att det här är en elbil? Det finns inget med Audi e-tron GT som skriker ˝elbil˝. Det är en mogen elbil utan några konstiga egenheter. 

Naturligtvis finns inget fräckt avgasljud utan Audi har försökt skapa ett som känns passande och sportigt – och ja, ljudet känns rätt. Om man har tillvalet ˝E-tron Sport Sound˝ kan man välja mellan två volymnivåer eller stänga av det helt och hållet.Ljudkomforten i övrigt är fullt godkänd. De stora och breda däcken bullrar naturligtvis lite, men vi hörde inget vindbrus.

Den officiella räckvidden är drygt 47 mil för båda varianterna. Batteriet har en nettokapacitet på 83,7 kWh. Under provkörningen hamnade vi på strax under 30 kWh/100 km i snitt. Det ger en praktisk räckvidd på drygt 28 mil. Å andra sidan blev det flera accelarationer med full gas och en del aktiv körning på krokiga vägar, så vid normal lugn vardagskörning borde räckvidden bli ytterligare ett antal mil. (Den officiella förbrukningssiffran ligger nära 20 kWh/100 km enligt WLTP-cykeln.)

Trots att underlaget är gropig grusväg rullar e-tron GT väldigt bekvämt, åtminstone om man har den adaptiva luftfjädringen.

Till skillnad från många andra elbilar har Audi e-tron GT och Porsche Taycan inte ett platt batteri under golvet, utan det har en urgröpning för varje person. Det gör det möjligt att sitta lågt samtidigt som batteriet ändå ger bilen en låg tyngdpunkt.

BORDE JAG KÖPA EN? När man kan köpa i stort sett samma bil från Porsche för ungefär samma pengar blir ett ˝ja˝ inte helt givet på den frågan. Både Audi e-tron GT och Porsche Taycan är väldigt bra bilar, oavsett om man ska köra runt i stan, på semester eller bara vill ägna sig åt sportig nöjes-
körning. 

Det finns Teslamodeller som kan accelerera lika snabbt, har längre räckvidd och rymligare baksäte – men Audi e-tron GT (och Porsche Taycan) bjuder på en betydligt högre kvalitetskänsla och mer prestige.