PROV: Lynk & Co 01 PHEV – bohembrodern

Premium Inte hört talas om Lynk & Co? Inte så konstigt, då Geelykoncernens hippa och ungdomliga märke precis slagit rot i Europa. Första modellen ut är 01 – kan den vara bättre än sitt syskon Volvo XC40?

PROV: Lynk & Co 01 PHEV – bohembrodern
Ledordet för Lynk & Co är enkelhet. Därför har alla bilar praktiskt taget samma utrustning. Du kan i princip bara välja färg och om bilen ska vara en ladd- eller elhybrid Provkörnings-exemplaret är den laddbara versionen.

VAD ÄR NYTT? Lynk & Co 01 började säljas i Kina hösten 2017, då under namnet Geely CX11. Under sommaren året därpå döptes den om till Lynk & Co 01 och fick i samma veva laddhybriddrift. Försäljningen i Kina har varit god och Lynk & Co har kraftsamlat för att sjösatta en europeisk lansering – något som också skedde i höstas. Då introducerades nämligen Lynk & Co-klubben i Amsterdam för att sedan följas upp med den andra klubben på europeisk mark i Göteborg. 

Lynk & Co:s mission är att göra bilägandet mindre krångligt och erbjuda en typ av privatleasing som inte har någon bindningstid och där leasingtagaren kan hyra ut sin bil när den inte används och på det sättet sänka månadskostnaden. Man sänker också tröskeln för att beställa en bil genom att kunden praktiskt taget bara kan välja färg och drivlina, det vill säga el- eller ladd-hybrid. Allt annat är standardutrustning. 

Lynk & Co marknadsför prenumerationstjänsten hårdast, men om man vill går det att köpa en på "konventionellt sätt". 01 är byggd på Geelykoncernens CMA-plattform, precis som Volvo XC40. Det släktskapet framgår tydligt så fort man ser bilen. Strålkastare och baklyktor är förstås annorlunda men karossformen med de grova C-stolparna är välbekanta för ögat.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Stolspositionen är hyfsat hög i förhållande till golvet och man blir sittande med ganska räta vinklar i höft och knä, vilket jag personligen gillar. På materialvalen finns inte mycket att anmärka. Det är trevligt, snyggt och känns rejält. Skärmen i mitten ligger horisontellt och är snyggt integrerad i instrumentpanelen. Jag kör en förproduktionsbil vilket märks på skärmens emellanåt sävliga reaktioner.

Sedan verkar induktionsladdningen vara något snett kalibrerad. Min mobiltelefon tror nämligen att den är i närheten av en betalningsterminal när jag lägger den på laddningsplattan och startar Apple Pay. Låt oss hoppas att detta är en bugg.

Trevlig och snygg förarmiljö. Undertecknad kunde inte låta bli att testa selfiefunktionen.

Foten på bromsen, i med Drive och iväg. Nehe? Nu lyser Volvogenerna igenom på nytt – två drag bakåt krävs för att lägga i Drive. Frustrerande.

Systemeffekten på 261 hk och 425 newtonmeter låter kraftfull, men lejonparten av det pulvret kommer från förbränningsmotorn. Elmotorn står bara för 80 av dessa hästar, vilket medför att bilen faktiskt känns slö på el.

Det är inget större problem i stadstrafik men så fort man ska upp i högre hastigheter, på en påfart eller under omkörning känns bilen klen. I Hybrid- eller Power-läge är det dock en annan femma. Gången är rask och oansträngd i alla hastigheter. Men det är långt ifrån en sportig eller spänstig körkänsla.

Gaspedalen är lätt och aningen oprecis, men inte så pass mycket att det är ett problem. Bromspedalen tycker jag däremot mycket om! Fin och progressiv känsla och ingen tendens alls till att nypa. Lättdoserad, helt enkelt.

Laddningsuttaget sitter på vänster framskärm och sugs fast av tre magneter på ett sätt som påminner om när man slår igen locket på en laptop.

Styrningen är ganska intetsägande, men inte på något sätt dålig. Den är kalibrerad åt det lättare hållet och ger en smidighetskänsla i stan. Det betalar 01:an för när man kör aktivt, men det är samtidigt denna bil inte gjord för. Chassit är mjukt och det kränger en del i böjarna när man tar i. Fjädringskomforten är god, i alla fall på landsväg.

Tyvärr letar sig lite väl mycket oljud in i kupén i högre hastigheter. I det fallet är testbilen inte behjälpt av att den rullar på vinterdäck med 20-tumsfälgar och 45-profil. Det råmar betänkligt i kupén, men kommer det att avskräcka någon från att slå till på en Lynk & Co 01? Det tror jag inte.

Det är möjligt att ovanstående kritik får det att verka som att bilen är otrevlig, vilket inte alls är sant. Tvärtom är den en mycket angenäm plats att vara på. Sätesklädseln är gjord av Econyl, en typ av nylon som vävs av plast som återvunnits från havet. Och det ger ju en boost för samvetet. 

När jag kör runt i stan är det många som vänder sig om och tittar efter bilen och det är glasklart att utseendet väcker intresse.

Även baksätespassagerarna har det skapligt förspänt. Det är rikligt med knä- och huvudutrymme, likväl som för fötterna. Något kort sittdyna, dock.

NÖRDFAKTA. Lynk & Co riktar sig till unga köpare (eller prenumeranter). Om inte förr så framgår det tydligt i och med att bilen har en "selfie"-funktion. En invändig kamera kan fota av hela kupén och alla passagerare. Denna bild kan sedan delas direkt på sociala medier genom att man parkopplat dessa med förarprofilen. Ett tecken i tiden. Det finns också kameror som är riktade framåt och bakåt, om du tröttnar på att ta självporträtt.

BORDE JAG KÖPA EN? Om du står inför valet att skaffa en Volvo XC40 T5 Recharge, bör du tänka om och överväga Lynk & Co 01 PHEV. Detta gäller oavsett om du vill privatleasa eller köpa. Orsaken är ganska enkel. Det är i mångt och mycket samma bil med flertalet delade komponenter, men där 01 är bättre på det viktiga.

För det första är den 76 000 kronor billigare – utrustad och klar. Lägg därtill att Volvon har många tillval som gör att prisskillnaden snabbt närmar sig sexsiffrigt. Väljer du istället prenumerationsalternativet kostar Lynk & Co dig max 5 500 kronor per månad – utan bindningstid. Care By Volvo-priset för en XC40 T5 Recharge är från 6 390 kronor i månaden med en uppsägningstid på tre månader. För det andra har Lynk & Co 01 längre räckvidd på el: 69 km enligt WLTP mot Volvons 45 km.

Och för det tredje kommer du att bli skapligt unik. För oavsett hur pass framgångsrikt Lynk & Co blir i Sverige lär det bli svårt att nå upp till Volvo XC40:s försäljning.