Peugeot 508 PSE SW: Vässade klor

Premium 508 PSE SW är tidernas starkaste serieproducerade Peugeot, och den hämtar sina 360 hk och 520 Nm från tre motorer. Vi provkör!

Peugeot 508 PSE SW: Vässade klor
Laddhybriden lämnar enbart den maximala systemeffekten i sportläget och med fulladdat batteri. Men man kan ladda det även under färd.

Precis intill tangentbordet ligger en gammal biltidning från 2016, med ett jämförelsetest av sex snabba bilar som får rastas på Hockenheim. Bland deltagarna finns en underhållande Peugeot 308 GTi med 272 hk som piskar konkurrenterna Focus RS och Golf R.

Efter legendariska 205 GTI borde 308 vara den allra bästa franska GTI-bilen, eller åtminstone den sista. Från och med nu kör nämligen alla snabba Peugeot med ett kryptonitfärgat PSE-monogram på bröstet. Uppenbarligen är det de allt hårdare miljö- och utsläppskraven som tvingar fransmännen att utrusta alla sina sportiga bilar med grön teknik och kastar GTI-namnet i soptunnan. Tragiskt.

Idag är det alltså laddhybrider som gäller, upphottade av ingenjörerna från motorsportavdelningen Peugeot Sport (PSE: Peugeot Sport Engineered). Du kanske minns Le Mans-vinnaren Peugeot 908 med sin dieseldrivna V12? Den kom också från Peugeot Sport.

Grunden för 508 PSE SW är en helt vanlig 508 laddhybrid med 225 hk som letar sig till hjulen via en åttastegad automatlåda. Bilen har plockats isär på molekylnivå och nykomlingens enskilt viktigaste ingrediens är ytterligare en elmotor som sitter på bakaxeln och som lämnar 112 hk och 166 Nm. Lillbrorsans elmotor på 109 hk, som sitter integrerad i växellådan, är dock kvar.

En förbränningsmotor finns såklart också och i vårt fall är det en 1,6-liters turbobensinare (som även sitter i 308 GTi) som lämnar 200 friska hästar. Tillsammans driver motorerna samtliga hjul och gör det med en kombinerad systemeffekt på 360 hk och 520 Nm. Förutsatt att bilens 11,8 kWh-batteri som har gömts under bagagegolvet är fulladdat.

Så mycket kraft kräver ett kompetent chassi. 508 PSE har fått ett större fyrkolvsbromssystem med 380-milli-metersskivor fram, bredare spårvidd (24 mm fram, 12 mm bak), nya kränghämmare, omkalibrerade körprogram, anpassade stötdämpare och sist men inte minst vassa sportdäck av typen Michelin Pilot Sport 4S (245/35) som draperar tjusiga 20-tumsfälgar.

Innan vi startar måste vi syna skalet. Rent optiskt är PSE nämligen allt annat än diskret. En uppsjö av flaps, en aggressiv front, speciella PSE-plaketter och en diffusor med dubbla blås gör 508 till en riktig nackvridare.

Nog med världsliga ting, nu kör vi! Eftersom vi redan känner till "vanliga" 508 hybrid med alla dess kompetenta körprogram aktiverar vi sportläget direkt. Det innebär att samtliga motorer får dra lasset.

Men vad händer? Rent akustiskt – ingenting. De feta utblåsen till trots rullar vi från parkeringsplatsen rent elektriskt. Tristessen infinner sig snabbt, då hjälper endast en snabb tur på motorvägen!

Och mina damer och herrar, den här Pegan är inte det minsta trist, utan går som ett skållat troll. Med maximalt grepp på påfarten skjuter den nästan två ton tunga bilen i väg som ett skott!

Särskilt mycket mer än fem sekunder behöver inte 508 PSE för att passera 100 km/h-strecket och den fortsätter sedan lika kraftfullt upp till 250 knyck. Att den bakaxelmonterade elmotorn kopplas bort vid 190 km/h märker man knappt. Däremot kan man känna att det sportigt strama chassit fortfarande behåller en del komfort och inte skakar sina passagerare sönder och samman. Åtminstone inte störande mycket.

På PSE-plaketter, sportstolar, sportratt och bromsok, den giftigt gröngula nyansen återfinns överallt.

Den som längtar efter en mer komfortabel åktur (varför man nu skulle vilja det när man köper en 508 PSE) kan med fördel välja comfortläget. Det lugnar bilens vilda sida och PSE ter sig plötsligt avslappnad, även på riktigt dåligt underlag.

Så gillar vi det, ingenting är mer störande än körprogram som knappt skiljer sig åt. Förbränningsmotorn hörs nästan inte alls i höga hastigheter samtidigt som bilen imponerar med sin spårsäkerhet, den märkliga gokartratten till trots. 

Vi lämnar motorvägen och beger oss ut på landsvägarna. På navigationskartan, som av någon märklig anledning känns alldeles för liten, har vi nämligen upptäckt en del S-kurvor, något som nu för tiden blir alltmer sällsynt här i området runt floden Rhen.

Man blir ju självklart nyfiken på hur bra den sportiga kombin klarar av svängarna och visst ter sig bilen energisk och snabb när vi kastar den från apex till apex, men särskilt sportig känns den inte. 

Styrningen är visserligen direkt men utan det där riktiga bettet, bilen känns stabil och bredbent på asfalten, och följer linjevalet snyggt och sobert och börjar bara ploga över framhjulen om högerpedalen används alltför friskt. Det är för övrigt enbart i snabba S-kurvor som kombinationen av en riktigt tung högerfot och kalla Michelindäck leder till en orolig bakaxel, även om dansanta bakhjul inte skadar.

Vilken motor som är ansvarig för vilka manövrar kan man inte känna av på rak arm, även om det knappast saknas informativa kraftflödesdiagram i den tjusiga kupén.

Över lag saknar man absolut ingenting i den välutrustade inredningen. Materialvalen och kvaliteten är på topp precis som de sportiga och utmärkt formade läder- och alcantarasätena som inte ens gör dig besviken på långresor. Inte heller interiört missar man vilken bil man sitter i, med tanke på att kupén har grönfärgade stygn här och var. 

Vår tid med Peugeots första PSE-modell är nästan förbi. Då måste man passa på att testa fyrhjulsdriften. Här fungerar förbränningsmotorn som elverk och det är istället elmotorerna som står för framdrivningen, och gör det med bravur. Greppnivån är imponerande medan elmotorerna katapulterar bilen framåt.

Men tillbaka till e-läget. 508 PSE kan köras på el i upp till 140 km/h, går cirka fyra mil innan batteriet är slut, och är då oftast enbart bakhjulsdriven.   

En vinnare rakt igenom alltså? Nja, nästan. Peugeot vill ha minst 734 900 kronor (lanseringspris, annars 804 900 kronor) för sin snabbaste kombi någonsin. Utan tvekan ett högt pris för en bil som annars kostar från 419 600 kronor med den lägre systemeffekten på 225 hk.

Å andra sidan inkluderar den saftiga prislappen även saker som LED-strålkastare, night vision, navigation och ljudsystem. Det enda man faktiskt kan välja till är ett panoramaglastak och andra karosskulörer.

Problemet är dock konkurrenterna. 508 PSE utmanar nämligen benhårda motståndare som Audi A6 55 TFSI e quattro med 367 hk och 500 Nm och Mercedes E 300 e T med 320 hk och 700 Nm. Man kan gissa att endast ett fåtal av nybilsköparna kommer att välja det franska alternativet över de väletablerade tyskarna, men hur det blir får framtiden utvisa.

Det är bara att gratulera Peugeot till en underbar produkt och se fram emot de kommande, mindre PSE-modellerna som e-208 och nya 308.