Prov: Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid 245 hk: Laddsport!

Premium Cupras första egendesignade bil finns redan med fem motoralternativ och snart kommer en 400-hästare med Audis femcylindriga motor! Men smartast av dem alla är...

Prov: Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid 245 hk: Laddsport!
Modern attraktiv korsning mellan suv och halvkombi. Instrumenteringen är snygg och har en mängd inställningsmöjligheter, men vi hade gärna haft fler fysiska knappar.

VAD ÄR NYTT? Volkswagens lilla fina laddhybriddrivlina har tagit plats i Formentor. En 1,4-liters fyrcylindrig bensinare med turbo och 150 hk kopplad till en sexväxlad DSG-låda samt en elmotor på 115 hk. Den finns i såväl Audi, Seat, Skoda, VW som nu även i Cupra. Kombinationen ger antingen 205 eller 245 hk. Batterikapaciteten är 12,8 kWh. 

Formentor är en fin korsning mellan suv och halvkombi, lite lagom höjd, både snygg och praktisk.

Motoralternativen går från 150 hk med bensin eller diesel (i klenaste laget med tanke på bilens namn och utstrålning), två laddhybrider, en tvåliters fyrhjulsdriven bensinare med hela 310 hk (testad i ams nr 7/2021) samt lite längre fram Audis underbara femcylinder med 400 hk. Då lär Formentor bli ett riktigt rallyjärn! 

Men laddhybriderna känns tveklöst mest i tiden med sin miljöprofil och en elektrisk räckvidd på i praktiken dryga fyra mil. I teorin ska bilen gå att köra på el (E-MODE) i ner till minus tio grader med fungerande värme, vilket är bra och bättre än exmpelvis Kias laddhybrider som kräver bensinmotor för att få kupévärme. Tyvärr ville inte e-läget gå i vid temperaturer under fem plusgrader, det var tydligen fel på testbilen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Både avslappnande och underhållande – beroende på vad man vill ha. I e-läget får man en vardagstrivsam elbil utan sportigare ambitioner. 115 hk räcker absolut till, men det blir ingen elbilsstuns i accelerationen.

I Cupraläget kommer ett skojigt konstgjort motorljud och bilen blir kvick, sju sekunder till 100 km/h räcker. Men den känns inte råstark utan snarare varvig och tunn. Skillnaden mellan de två laddhybriderna på 205 och 245 hk finns i styrningen av elektroniken, den svagare behöver 0,8 sekunder längre tid på sig för att komma till 100 km/h och det kan man säkert leva med, speciellt som det maximala vridmomentet är detsamma: 330 Nm. 

Chassit är vaket och bilen gillar kurvor, men den är enbart framhjulsdriven, vilket kanske kan förvåna med tanke på suvkänslan. Styrningen är linjär och lättsam och det här är på alla vis en trevlig bil att köra.

I 245-hästarsutförandet ingår adaptiv fjädring (8.100:–) vilket ger en riktigt bekväm färd. Fram sitter man skönt i stora sportstolar och baksätet är bra, även om det inte är stort. Bagagevolymen är på 345 liter – en VW Golf rymmer 381 liter.

NÖRDFAKTA. Laddningen tar 3 timmar och 33 minuter med 3,6 kW. 

BORDE JAG KÖPA EN? Kan du tänka dig en kombikaross som rymmer 470 liter finns systerbilen Cupra Leon Sportstourer med samma teknik och 245 hk för 403.800 kronor. Ett smartare köp, men den är inte lika snygg och kaxig.

I dagsläget känns Formentor laddhybrid som det mest prisvärda och attraktiva valet i den mindre suvklassen. 205-hästaren är cirka 45.000 kronor billigare med jämbördig utrustning, men jag skulle ta den starkare med petrol blue läderklädsel.