Porsche Taycan 4 Cross Turismo: Ett rent fritidsnöje

Premium Porsche Taycan Cross Turismo är den första elbilen med kombikaross på svenska vägar. Kombin är väl anpassad för vårt dåliga vägnät med lång fjädringsväg, skön komfort och körläge för grus.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo: Ett rent fritidsnöje

Norden och Tyskland är kombibilarnas sista bastion. Därför är det inte konstigt att det är tyska Porsche som kommer med den första helt elektriska kombibilen. Visserligen lanserade kinesiska MG en kombibil några månader innan Taycan Cross Country hade världspremiär, men MG5 Electric har ännu inte satt sina gummitassar på svensk väg.

I september 1997 introducerades Volvo V70 Cross Country, en skogsversion av vanliga V70 med fyrhjulsdrift, högre markfrigång och skyddande plastdetaljer på karossen. Den blev en succé och efterträdarna ännu mer populära. Volvo var visserligen inte först med konceptet, men de fick det att flyga. Därefter har de flesta tillverkare tagit efter, och nu även Porsche.

Svenska Porsche räknar med att 65–70 procent av alla Taycan kommer att vara kombimodellen Cross Turismo. För en standardbil som Volkswagen Passat är andelen kombikarosser mer än 90 procent. Att man beräknar sälja 30–35 procent Taycan sedan beror på att många av köparna är par med utflugna barn. Deras lastbehov är inte så stort.

Cross Turismo har ett speciellt körläge för grusväg som tillåter lite hjulspinn.

Cross Turismo kostar naturligtvis mer än sedanen. Versionerna 4 och 4S kostar 90.000 kronor extra, då ingår luftfjädring till ett värde av 50.000 kronor. För Turbomodellerna som har luftfjädring som standard är prispåslaget 40.000 kronor.

Sedanmodellen finns i en billigare instegsversion med tvåhjulsdrift, men Cross Turismo finns bara med fyrhjulsdrift. 

Mycket talar för att det kommer en Sport Turismo framöver, alltså en kombi utan hög markfrigång, luftfjädring och plastsjok på utsidan. Den modellen kan komma med tvåhjulsdrift.

Förarmiljön är densamma som i sedan-modellen, men bak är det bättre takhöjd.

Ingen av Taycanmodellerna får dra släp, men till Cross Turismo finns åtminstone en rejäl cykelhållare att fästa baktill och man får lasta 75 kg på taket. Tillsammans med ett relativt stort bagageutrymme kan det räcka för fyra personer på semester.

Vi kör Taycan 4 Cross Turismo med 380 hästkrafter och 500 Nm i vridmoment. Under kortare stunder kan motorn leverera hela 476 hk. Det räcker för att slunga i väg den 2,2 ton tunga bilen från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder.

Det är snabbare än de flesta kombibilar, men inte så värst fort jämfört med många andra Porschemodeller och med Audi RS 6 Avant som "bara" kostar 40.000 kronor mer och gör 0–100 km/h på 3,6 sekunder. Väljer man istället Taycan 4S Cross Turismo som kostar 1.270.000 kronor når man 100 km/h en sekund tidigare. Det kan låta lite, men känns tydligt i rygg och nacke.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Det känns lite fjuttigt att klaga på kraftresurserna i en bil som kan leverera 476 hästkrafter, men när det står Porsche på den förväntar man sig något extra. Från stillastående får det rejäla vridmomentet bra fart på ekipaget, men när man exempelvis ska accelerera ut på en motorväg hade det gärna fått gå ännu snabbare.

Vi vet sedan tidigare att Porsche är fenomenala på att göra chassin som både rör sig stabilt och sportigt på vägen utan att göra avkall på komforten. Taycan Cross Turismo är verkligen inget undantag trots två centimeter högre markfrigång.

Tack vare luftfjädringen går det att reglera höjden efter behag. På motorväg kan bilen ligga lågt för att ge mindre luftmotstånd och sista biten fram till fritidshuset kan man öka markfrigången. Det går också att höja karossen ytterligare för att ta sig över ett farthinder eller en kraftig trottoarkant. Med hjälp av navigeringen kan Cross Turismo automatiskt lyftas till maxläget när man närmar sig dessa hinder.

Handlat på byggvaruhuset? Bilen får lätt plats med både långa bänkskivor och en hel del annat.

Porsche understryker i sitt pressmaterial att de utvecklat bilen för att den ska klara av långa sträckor på grusväg. Ett vanligt antispinnsystem kan strypa mycket av effekten – och reducera körglädjen – eftersom hjulen lätt får spinn på grus. Cross Turismo har ett särskilt körläge för grusväg som tillåter mer hjulspinn utan att kraften till hjulen stryps. Med ett brett leende kan vi konstatera att funktionen fungerar som avsett. Nackdelen är möjligen att bakänden snabbt blir smutsig.

Att anlägga praktiska synpunkter på en snabb miljon-Porsche känns spontant fel, men här rör det sig faktiskt om en bil som uppfylla alla ens transportbehov.

Det 446 liter stora bagageutrymmet bak är praktiskt lådformat. Räcker inte det till kan du stuva in ytterligare 84 liter packning fram i frunken.

 

Med två meters lastlängd är det inga problem för de flesta att sova raklånga i bilen.

Med baksätet fällt ryms 1.212 liter last. Maxlängden är 200 centimeter vilket gör det möjligt för de flesta att övernatta i bilen. Fast den som köper den här modellen har väl råd att ta in på hotell?

Eftersom Porsche använder 800-volts elsystem är det möjligt att snabbladda med 270 kW. Om man har tur att hitta en matchande laddare kan batterierna laddas från  5 till 80 procent på 22 minuter och 30 sekunder.

Även om det kan sägas mycket positivt om Taycan Cross Turismo finns det några minuspunkter i vårt provprotokoll. Den största missen är, som vi tidigare nämnt, att den inte får dra släp. Räckvidden hade nog blivit i kortaste laget med en stor husvagn, men det kan vara praktiskt att få dra ett mindre släp till den kommunala soptippen eller hem från byggvaruhuset.

Punkt nummer två gäller baksätet. Cross Turismo har visserligen omkring tre centimeter bättre takhöjd bak än sedanmodellen, men det är ändå lite klaustrofobiskt där.

Slutligen måste vi ta upp däckljudet. Det är inte störande högt, men påtagligt. Med breda sportdäck är det antagligen oundvikligt om man inte ska tynga ner bilen med hundratals kilo ljudisolering.

BORDE JAG KÖPA EN? Hur märkligt det än låter kan en Cross Turismo för dryga miljonen faktiskt ge mycket för pengarna. Det beror på det relativt låga förmånsvärdet och på lägre driftskostnader än motsvarande konventionella vagnar i samma prisklass. 

Som förmånsbil kan Taycan Cross Turismo vara överkomlig för rätt många. Det gör att Porsche-återförsäljarna utbildas i hur de ska locka kunder som i dag kör kraftfullare versioner av BMW:s 5-serie. Glöm inte att provköra storebror 4S – den kan vara värd merkostnaden.