Mercedes EQV 300: Kompromisskungen

Premium Vad ska man ta sig till när familjen är stor som ett handbollslag och det dåliga miljösamvetet konstant knackar en på axeln? Man slår till på en EQV 300 såklart! Eller? Vi provkör.

Mercedes EQV 300: Kompromisskungen
Mercedes EQV är inte riktigt lika gammal som kåkarna i Gamla stan i i bakgrunden. Men plattformen är ålderstigen vilket har lett till en del kompromisser.

VAD ÄR NYTT? Mercedes V-klass, generation W447, har funnits med sedan 2014 och börjar med andra ord sjunga på den så berömda sista versen.

Men innan det är dags för en ny generation har Mercedes lyckats "skohorna" in ytterligare en drivlina. V-klass har fått ett batteripaket och en elmotor och EQ-prefixet som förkunnar bilens laddbarhet.

Normalt rullar V-klass med bak- eller fyrhjulsdrift, men i EQV-form driver den på framhjulen. En högst nödvändig utrymmesbesparande åtgärd för att få plats med det skrymmande batteripaketet på 100 kWh (varav 90 kWh är användbara).

En mpv har många kvaliteter, men aerodynamik är i regel inte en av dessa. Det krävs med andra ord ordentligt med batterikraft för att den ska få en användbar räckvidd.

Enligt WLTP-körcykeln ska EQV 300 fixa upp till 378 kilometer på en laddning, men det är blåögt att tro att det ska ske i verkligheten.

Under provkörningstiden hade jag en snittförbrukning på 29,7 kWh/100 km vid blandad körning (möjligtvis med en liten övervikt mot stadskörning). Ett snabbt överslag ger alltså snarare 30 mils räckvidd. Ingen katastrof men heller inte speciellt bra med dagens mått mätt.

Om inte förr så märks det i förarmiljön att EQV är byggd på en sju år gammal plattform. Men den är funktionell.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Mercedes EQV är inte en körmaskin av speciellt stora mått, ingen bil som det kliar i fingrarna efter att få köra.

Med det sagt är den långt ifrån dålig – tvärtom. Eldriften gör att den går väldigt smidigt och lätt trots att den är så pass tung som den är. Men tjänstevikten på nära tre ton maskeras hyggligt väl, mycket tack vare batteripaketets placering under golvet. 204 hk och 362 Nm låter inte så mycket och 0–100 km/h på tio sekunder är inte direkt snabbt. Gången upplevs dock raskare än så och inte någon gång under provkörningen känns det som att bilen saknar effekt.

Sittpositionen är hög, med räta vinklar i höft- och knälederna. Toppen tycker jag personligen som gillar den typen av körställning. Men det är givetvis en smaksak. 

Gaspedalen är fint progressiv och lättdoserad. Jag kommer dock inte riktigt överens med bromspedalen. Vid jämn broms ned till stillastående nyper det till märkbart när regenereringen övergår i fysisk broms, något som gör att bilen stannar rätt stumt om man inte är försiktig. Regenereringen går att ställa i fem olika steg via paddlar på ratten från frirull till ordentlig motorbroms – bra.

Över lag är EQV en välfjädrad kärra, även om den tendrar att slå rätt rejält över vägskarvar. Men i övrigt är den mjukt och fint dämpad. Samlad, sin storlek till trots. Styrningen är oväntat tung och kontakten med vägen är faktiskt svag. Som helhet är den dock godkänd.

Den elektriska glastakluckan bidrar med en luftig känsla till kupén. Men det kostar på. Tillvalet går nämligen loss på 34 125 kronor.

Pluspoäng hämtas i kvalitetskänslan i kupén. Allt är solitt och ställen man ofta tar i känns gedigna och runt om i förarmiljön finns mjuka beröringsytor. Men tacka för det när bilen kostar från 855 000 kronor. Testexemplaret har faktiskt en prislapp på hisnande 1 098 650 kronor. Hoppla!

Snabbladdningen lämnar en del övrigt att önska. Maximal effekt vid likströmsladdning är 110 kW. I lägsta laget för en elbil år 2021 – i synnerhet för en bil i den här prisklassen.

NÖRDFAKTA. För att det ska synas att du kör en Mercedes EQV och inte bara en vanlig V-klass måste du välja till det exteriöra EQ-paketet. Då får du en EQV-specifik front som linjerar med övriga Mercedeselbilar, några EQV-emblem och ljusblå detaljer. Priset för detta: 17 750 kronor.

BORDE JAG KÖPA EN? Om du är en hotellägare med hög svansföring eller om du driver en limousineservice och vill ha ett gott miljösamvete är EQV det bästa alternativet på marknaden.

Den fluffiga fjädringen och de goda utrymmena passar för trafik till och från flygplatser eller prominenta krogar. För privatpersonen är det en annan femma. Det är väldigt mycket pengar för en bil med relativt svag räckvidd och gammal teknik.

Men det är klart, för den stora familjen som vill åka elbil finns inte så många alternativ. Framför allt inte med möjligheten till åtta sittplatser. Då kanske du är nödd och tvungen.