BMW i4 eDrive 40: En tyst revolution

Premium BMW:s första eldrivna mellanklassmodell står på startlinjen. Några månader innan försäljningen börjar har vi fått chansen att testa två prototyper.

BMW i4 eDrive 40: En tyst revolution

Brutal acceleration – det räcker möjligtvis för vissa men det är knappast något man hade nöjt sig med i en BMW. Definitivt inte när det dessutom rör sig om en helelektrisk modell, det känner man ju igen från tillverkaren.

Det hade alltså inte fungerat att bara montera en elmotor plus batteri i 3-seriens plattform. Nya i4 ska trots allt vara fjäderlätt på foten med samma styrprecision som man är van vid från märkets bilar, och samtidigt bibehålla sin trevliga komfort, allt enligt pressmaterialet. 

Det lyckas man ju redan alldeles utmärkt med i de konventionellt motoriserade systermodellerna 3- och 4-serien. Då borde det kanske inte vara särskilt svårt i en elbil? Elbilslayouten bjuder ju trots allt på en fördel: genom batteriets placering under kupégolvet sjunker nykomlingens tyngdpunkt med 53 millimeter jämfört med fossilsyskonens.

Nog med försnacket, kördynamikexperten Daniel Mögele ber oss att ta plats i BMW i4 eDrive40.

Prototypen bär fortfarande kamouflage som gör det svårt att ens ana bilens konturer mot dagens regntunga himmel. På insidan har man täckt över det mesta som inte har med förarrelevant information att göra med tjocka, svarta mattor. Numera har man dock hunnit öppna orderböckerna och nästan alla vet hur nya i4 ser ut. 

Så här ser nya i4 ut utan sitt yrselframkallande kamouflage. Blå accenter avslöjar bilens eldrivlina. Karosslinjen liknar den från 4-serie Gran Coupé. Under den stora bagageluckan finns ett bagageutrymme som rymmer maximalt 1 290 liter.

Nykomlingen utnyttjar den åttonde generationen av koncernens egna infotainmentsystem, inklusive en något välvd förardisplay samt ett iDrive-vred som trots pekskärm-, gest- och röststyrning fått fortsatt förtroende. Tack och lov för det!

En kort utflykt till BMW Driving Academy står på dagens agenda. Startproceduren är typisk för en elbil: ett tryck på startknappen, ett ryck i växelväljaren och i4 smyger från parkeringen, driven av en eDrive-elmotor av den femte generationen. I i4 lämnar den 340 hk och 430 Nm som når bakhjulen via en enstegad växellåda. Enligt officiella siffror ska modellen avverka sprinten 0–100 km/h på under sex sekunder. 

Mycket viktigare än världsliga accelerationssiffror är hur bilen svarar på olika impulser från högerpedalen: doseringen är briljant och skulle behovet uppstå kan i4 bygga upp fart i rasande takt, omkörningsmanövrar i (subjektiv) överljudsfart inkluderat. Så långt uppfyller i4 samtliga ställda krav.

Utvecklarna berättar med stolthet om bilens intelligenta rekuperingssystem och dagens otaliga lastbilar och cirkulationsplatser ger oss möjligheten att testa hur väl det fungerar. Rekuperingen är ställbar i två steg som styrs via växelväljaren. "D" står för adaptiv rekupering, "B" betyder enpedalskörning.

Mest intressant av de två är D som håller avståndet till framförvarande bil med hjälp av bromskraftåtervinningen samt förutser korsningar, stoppljus och andra hinder på vägen tack vare artificiell intelligens även när navigationssystemet är avstängt. Rekuperingen sker med en maximal effekt på 116 kW.

Hur det fungerar i praktiken? Över förväntan.

Det tar visserligen ett par kilometer bakom ratten innan förarhjärnan litar på bilens styrsystem men sedan kan man slappna av. Den välavvägda fjädringskomforten är sportigt stram utan att vara stötig, mycket tack vare bilens luftfjädrade bakaxel.

Då är det nästan synd att vår landsvägsutflykt i nya i4 snabbt går mot sitt slut. Nej, inte på grund av räckvidden. Batteripaketet har en nettokapacitet på 83,9 kWh som enligt tillverkarens egna uppgifter räcker för en WLTP-räckvidd på runt 590 km. Anledningen är snarare att ännu en modell väntar på testområdet: kommande i4 M50!

Prestandamodellen visar sig vara minst lika välkamouflerad som sitt tamare syskon, men vad gör det? De största olikheterna sitter trots allt under karossen.

Till skillnad från strikt bakhjulsdrivna i4 eDrive40 har M50 ytterligare en elmotor, där den starkare (310 hk) självklart matar bakaxeln. Elmotor nummer två driver istället framhjulen med en maximal effekt på 260 hästar. Tillsammans ger de en systemeffekt på 544 hästkrafter.

Motorerna i M50 katapulterar bilen från stillastående till 100 km/h på fyra sekunder blankt. Hur det känns? Som en smäll i ansiktet. Hjärnan klistras fast i bakhuvudet och man förstår plötsligt vad som menas med brutal acceleration.

Styrelsens uppdrag till utvecklingsteamet var solklart: körkänslan från 3- och 4-serien skulle även finnas i märkets nya helelektriska modell. Efter en kort sväng med båda bilarna kan vi konstatera att man har lyckats.

Oavsett motorisering glänser nykomlingen med sitt balanserade och välavvägda chassi och med sina märkestypiskt starka motorer.

UTAN SÄLLSYNTA MATERIAL
– elmotorn i i4 eDrive40

Precis som BMW iX3 utnyttjar även kommande i4 den egenutvecklade eDrive-elmotorn av den femte generationen.  Det speciella med motorn? Synkronmaskinen klarar sig utan permanentmagneter, spänningen uppnås istället genom att elektrifiera rotorn.

1. Elmotorn sitter i ett kompakt hus.

2. Rotorn elektrifieras via en extern strömkälla, permanentmagneter behövs inte längre.

3. Statorn med så kallad hairpin-lindning och kantigt tvärsnitt.

4. Styrelektroniken har placerats ovanför drivlinans rörliga delar.

5. Växellådan är enstegad och överför motorns vridmoment till de drivande hjulen.