PROV: BMW iX xDrive50 – premiärturen

Premium BMW:s nya elbilskoncept står förvånande nog inte på en ny elbilsplattform. Vi åker en sväng i den kommande 523-hästars BMW iX xDrive50!

PROV: BMW iX xDrive50 – premiärturen
Räckvidd, sprint och laddningstider är på Teslanivå, dock med bättre fjädringskomfort och mycket högre kvalitet.

VAD ÄR NYTT? BMW iX är helt ny. Exteriört påminner den modigt designade bilen om en BMW X5, men den känns en storlek större.

Samma intryck får man när man tar plats i den rymliga kupén. iX är visserligen inte lika hög som en X7 men bjuder annars på ungefär lika stora kupéutrymmen – fast i en mer stylad förpackning.

Suven är formgiven som en designertakvåning. Instrumentbrädan är starkt vinklat bakåt utan den annars så typiska konsolen mellan förare och passagerare. Mittkonsolen är i stället svävande, vilket bidrar till en luftig och lyxig känsla.

Redan i den här förseriebilen är kvalitetsintrycket kalasbra. Olivgarvat läder och tyger av högsta kvalitet så långt ögat når. Visst, futurismens sidor har tagit över och iX har "begåvats" med en ratt som inte alls är rund och som dessutom är utrustad med beröringskänsliga ytor.

Föraren tittar på en jättelik och tvådelad välvd skärm och en head up-display. iDrive-vredet i kristall tronar numera på ådrad trädekor med beröringskänsliga och belysta ytor. Knapparna är få och tanken är att man ska styra bilens infotainmentsystem, av åttonde generationen, mycket mer med rösten än förr.

Infotainmentsystemets användning blir inte lättare med färre knappar.

Navigationssystemet beräknar snabbt den önskade rutten och visar vägen med hjälp av augmented reality-funktionen. Laddningsstopp visas självklart också och iX kan laddas med upp till 200 kW likström, förutsatt att elektroniken har värmt upp bilens stora 106 kWh-batteri.

Räckvidden beräknas givetvis beroende på hur man kör och är man sportigt lagd betyder det 300 km enligt displayen. Kör man däremot som en certifieringsman visar färddatorn 630 km – enligt WLTP-cykeln.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den maximala räckvidden minskar snabbt när man nuddar högerpedalen och det gör man gärna eftersom den 2,5 ton tunga suven klarar stillastående till 100 km/h på 4,6 sekunder tack vare 523 hk och 765 Nm från två synkrona elmotorer. Det känns dessutom som om accelerationsfesten fortsätter när bilen sprintar förbi 100 km/h-strecket till den elektroniskt begränsade toppfarten på 200 km/h.

Enormt mycket plats och högsta kvalitet på samtliga material.

Vi minskar hastigheten och överlåter en del av köransvaret till assistanskåren. Det är ytterst imponerande hur säkert iX xDrive50 rör sig innanför vägmarkeringarna med hjälp av en mängd kameror. Laser- och radarsensorer känner igen andra fordon och visar dessa på skärmen.

När vi närmar oss en mycket långsammare lastbil byter den plötsligt fil mitt framför oss. Men ingen fara: Level-2-piloten fungerar så övertygande att man undrar varför iX inte kan köra enligt Level-3. 

Johann Kistler, projektledare för iX och tillika dagens chaufför, förklarar: "Vi håller på at finslipa det sista för Level-3-körning. Dessvärre tillåter lagen endast autonom körning vid trafikstockningar och upp till 60 km/h."

Men redan nu är den luftfjädrade suven ett praktexemplar när det gäller körkomfort. Visserligen har iX xDrive50 aerodynamiskt optimerade 22-tumsfälgar som normalt inte skulle smeka ut asfalten under oss men däcken är isolerade med skummaterial för bättre rullkomfort. Det hörs bara ett lättare vindbrus trots att det stormar friskt utanför. Kanske inte så konstigt med ett cW-värde på 0,25.

Innan stormen blåser oss av motorvägen svänger vi av mot en landsväg. Johann Kistler aktiverar bilens sportläge, som vässar dämparna utan att göra resten av bilen orolig. Den tunga suven tar sig förvånansvärt snabbt genom kurvorna tack vare den låga tyngdpunkten från det 600 kg tunga batteriet. 

iX kan laddas med upp till 200 kW.

I den långa nedförsbacken på vägen tillbaka bromsas bilen via regenerering. I B-läget är den så stark att bromspedalen inte behövs och man kommer inte att förse bilarna med rattpaddlar för att styra bromsverkan. "iX ska vara en lättkörd elbil", förklarar Kistler.

NÖRDFAKTA. Prislappen är väl tilltagen. För den svagare varianten xDrive40 med 326 hk vill BMW ha minst 906 700 kronor, för xDrive50 med 523 hk startar priset på 1 106 700 kronor. Bilen produceras i likhet med 7- och 8-serien i Dingolfing och kommer till handlarna först i november.

BORDE JAG KÖPA EN? Den här förseriebilen känns verkligen som en färdigutvecklad och beprövad modell. En kraftfull drivlina med över 500 elektriska hästar, massor av plats, underbar fjädringskomfort och en räckvidd som gör den lämplig som första- och endabil. Priset är som väntat högt, men vad brukar man säga? Man får vad man betalar för.