PROV: DS 9 e-tense – flaggskeppet

Premium Frankrikes bilindustri har äntligen ett flaggskepp: nya DS 9. Till och med president Macron åker i en sådan. Det är anledning nog att provköra den stora sedanen!

PROV: DS 9 e-tense – flaggskeppet
DS 9 axlar den långa traditionen av franska sedaner med massor av plats, stil och komfort.

VAD ÄR NYTT? Allt, kort och gott. Vi äntrar lyxsedanen och som sig bör tar vi plats i baksätet. Man lägger direkt märke till den rubinröda soffan som har draperats med mjukt, uppvärmt och ventilerat läder från det bayerska höglandet. Varför? Boskapen där har färre myggbett. 

Sittkomforten är underbar och värdig en statsman. Benutrymmet bak är generöst tack vare axelavståndet på 289 centimeter. Vänstra armen vilar självklart på ett läderklätt armstöd i loungeformat med dubbla USB-anslutningar, stora stuvfack, knappar för ryggmassagen och LED-band med perfekt passform som lyser upp när man fäller ned armstödet.

Över lag får man snabbt känslan av att designteamet hos DS i Paris älskar uttrycksfulla och exklusiva detaljer, fransk haute couture helt enkelt: pärlbroderier i dörrpanelerna, en kronograf som fälls fram när man startar bilen, volymknappen i kristallglas, ja alla knappar är frästa ur metall med utsökt finish.

Modern interiör med fina material. Notera den utstuderade klockan längst upp på mittkonsolen.

Batteriet är på 11,9 kWh. Laddning sker med maximalt 7,4 kW.

Jämfört med DS 9:s (4,93 meter) överdådiga interiör känns drivlinan nästan profan. I den aktuella toppmodellen E-Tense 225 jobbar en liten 1,6-liters turbobensinare i harmoni med en elmotor (111 hk), kopplade till en åttastegad automatlåda. Men små motorer och stora lyxiga franska bilar är också en gammal tradition.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? En laddhybriddrivlina med andra ord, baserad på samma EMP2-plattform som vi redan känner igen från Peugeot 508 och Citroën C5 Aircross. Har man inte alltför bråttom ombesörjs framdrivningen enbart av elmotorn.

Effekten känns kanske klen men trycket framåt är trots allt kraftfullt men framför allt en sak: tyst. Ett fulladdat batteri räcker för upp till 50 kilometer, men räckvidden minskar snabbt om du närmar dig bilens elektriska toppfart på 135 km/h.

Beroende på vald körprofil (eldrift, hybrid, sport), eller om bilens batteri måste laddas under färd eller när man faktiskt har bråttom aktiveras även den slumrande fossilmotorn på 180 hk. Man har lyckats utomordentligt väl med ljudisoleringen, även i höga farter. Så fort chansen finns skickas bensinaren tillbaka till sin törnrosasömn och bilen använder sig istället av elmotorns 320 Nm. Den åttastegade automaten sköter för det mesta kuggarna smidigt, men den har inte särskilt bråttom.

Massagefunktion i baksätet, man tackar!
Elräckvidden är på upp till 50 km enligt WLTP.

Snabbt går det bara i Sportläge. Då jobbar de båda motorer tillsammans och lämnar en maximal systemeffekt på 225 hk. Det räcker för att skicka den drygt 1,9 ton tunga sedanen från stillastående till 100 km/h på 8,7 sekunder. Toppfarten är 240 km/h.

Jämfört med grundmodellen som enbart drivs av en bensinmotor är laddhybriden enbart marginellt snabbare. Anledningen är den stora viktökningen som hybriddrivlinan för med sig. PureTech 225 är drygt 300 kg lättare än toppmodellen!

DS 9 är knappast den sportiga typen utan fokuserar hellre på komfort. Det passar bilens gedigna yttre bättre. Vid sidan om den förfinade interiören sörjer akustikglas runtom för ett adekvat lugn och en ljudanläggning från Focal sköter ljuduppspelningen.

Toppmodellen har Active Scan Suspension som standard. Systemet försöker att förutse vägen och förbereda de adaptiva dämparna med hjälp av en frontkamera och sensordata. Det fungerar fint för det mesta, men dessvärre inte alltid. Framför allt borde systemet klara små ojämnheter bättre.

Statsmannamässig formgivning både fram och bak. DS 9 är elegant.

Prismässigt lägger sig 9:an under jämförbara laddhybrider som Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass. I Tyskland börjar priset för en E-Tense på 52 810 euro. Testbilens Rivoliutförande startar vid 55 560 euro och Lyx-paketet betingar ytterligare 4 500 euro. Om och när modellenen kommer till Sverige är oklart. 

NÖRDFAKTA. DS 9 vill begeistra med fransk flair, lyx och hög kvalitet. Den franska bilen skruvas dock ihop i Shenzhen i Kina och inte i märkets hemland som man kanske väntade sig. Men det är nog inte så märkligt trots allt. Huvudmarknaden för stora sedaner är precis som alltid Fjärran Östern.  

BORDE JAG KÖPA EN? DS 9 axlar den långa traditionen av franska sedaner med massor av plats, stil och komfort samt exklusiva detaljer. Tekniska specialiteter som föregångarnas hydropneumatik måste man däremot klara sig utan, precis som en riktigt suverän drivlina. En udda fågel i lyxsegmentet är DS 9 definitivt, är man trött på Audi, BMW, Volvo & Co … så varför inte?