Prov: Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro – mainstream för finsmakaren!

Premium Vid en första anblick kan det finnas få uppsidor med en coupésuv. Men tittar man noggrant finns det faktiskt fördelar – framför allt när det handlar om en elbil.

Prov: Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro – mainstream för finsmakaren!
LED-Matrix- strålkastarna kan ställas in i fyra olika signaturer.

VAD ÄR NYTT? Audi Q4 e-tron är Ingolstadts MEB-plattformskreation. Mycket nära besläktad med Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, framför allt på drivline-, laddnings- och batterifronterna.

Invändigt har dock Q4 e-tron ett tekniskt försprång mot sina kusiner i form av sitt MMI-infotainmentsystem, som har tydliga menyer och är föredömligt lättnavigerat. Bra!

Audi har höga förhoppningar på sin nya modell och bedömer att Q4 e-tron blir märkets storsäljare nästa år, där omkring hälften av kunderna tros välja Sportbackversionen. Den petar i så fall ner familjefavoriten A6 från positionen som Audis volymmodell.

Sin vana trogen presenterar Audi två versioner av sina suvar, och Q4 e-tron är inget undantag. Vid sidan av den "vanliga" karossen släpper man också en coupévariant – en "Sportback" på Audispråk. På en förbränningsbil finns det få, om ens någon, nytta med en Sportbackkaross förutom att den kan vara mer visuellt tilltalande för vissa.

Men i Q4 e-tron Sportbacks fall finns det till och med fördelar. 

Dels lastar den 15 liter mer i bagaget när baksätet är uppfällt. Men den främsta vinsten är emellertid att den är något mer aerodynamisk, med ett cw-värde på 0,26 jämfört med 0,28.

I mer klara siffror innebär det en tolv kilometer längre räckvidd i Sportback, jämfört med en identiskt utrustad vanlig Q4 e-tron. Det låter kanske inte så mycket, men den lägre förbrukningen kan ha positiv inverkan på elräkningen – och det ska man sannerligen inte fnysa åt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Modellen jag rattar för dagen är värstingen på paletten, 50 quattro med fyrhjulsdrift, 299 hk och 460 Nm. Anledningen till att det inte är 300 hästar jämnt är att man i Tyskland mäter i kW, och 299 kusar översätts till 220 kW. Gott så, men nog känns det en smula orent. 

Oavsett om vi pratar kW eller hästkrafter råder det inga tvivel om att bilen är riktigt stark. Och visst, den är kvick ur startblocken (6,2 sek till 100 km/h) men någon elbilspiska till acceleration har den inte. Den känns dock desto snabbare i mellanregistret, från 60 upp till omkring 120. Omkörningar är med andra ord en barnlek.

Aktiv körning då? Inga problem. Finstämd och precis styrning med tillfredställande tyngt, speciellt i läge "Dynamic". Kommer man in i böjen för snabbt är understyrningen påtaglig, den tunga kroppshyddan blir för mycket för framvagnen att hantera. Men drivgreppet är oklanderligt och ut ur svängen klöser Q4 e-tron iväg galant.

Q4 e-tron Sportback går man miste om 2,4 centimeter i takhöjd. Men som synes sitter 186 cm digital redaktör bekvämt i baksätet.

Provkörningsexemplaret har progressiv styrning vilket är mycket välkommet i stadstrafik. Gasresponsen är välavvägd utan någon tendens till ryckighet. Samtidigt är den tillräckligt snabb för att man som förare ska kunna sticka in i en lucka exempelvis vid en korsning eller rondell.

Det som drar ned upplevelsen en aning är den spoiler som sitter i aktern. Den äter upp bakåtsikten en del och sikten bakåt lämnar en del att önska.

Sedan är det synd att konstatera att den annars mycket fina Audikänslan i kupén delvis har gått förlorad. Visst, S-line-utrustningen gör sitt till men jag tycker att det saknas några snäpp i upplevd kvalitetskänsla för att vara en Audi.

NÖRDFAKTA. Både Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback byggs i Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Samma anläggning som tillverkar bland andra Volkswagen ID.3 och ID.4.

Exteriörfärgen Gejserblå är en av två som erbjuds till Edition One-bilarna. Den andra heter Tyfongrå.

BORDE JAG KÖPA EN? Audi Q4 e-tron har sin främsta tillgång i design och varumärke. Men det kommer med ett pris, bokstavligt talat. Q4 ligger ganska ordentligt mycket högre än sina MEB-konkurrenter i grundpris och går utan problem att extrautrusta så att priset sticker iväg.

Provkörningsbilen var ett välutrustat Edition One-exemplar med en prislapp norr om 800 000 kronor, 805 500 för att vara exakt. Detta inräknat tillägget på 18 100 kr för Sportbackkarossen.

Är den värd det? Något större bagage, längre räckvidd och marginellt mindre huvudutrymme i baksätet gör nog att Sportback är det bättre valet om du prompt ska ha en Audi. 

Men ekonomiskt är det svårt att motivera den extra kostnaden på mer än 100 000 kronor över en likvärdigt utrustad Volkswagen ID.4 GTX som har samma drivlina. Dessutom är det en Skoda Enyaq RS på gång. Glöm inte heller sydkoreanerna Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6...