PROV: Hyundai Ioniq 5 – förnuft och känsla

Premium Hyundai satsar på teknisk och emotionell knockout. Supersnabb laddning, hög energieffektivitet, former som sticker ut – till ett pris som är lägre än konkurrenternas. En Tesla för de som inte vill ha eller betala för en Tesla? Är det här världens just nu bästa bilköp, eller en mobil på hjul för tekniknördar som älskar 80-talsestetik?

PROV: Hyundai Ioniq 5 – förnuft och känsla

När något är lite för bra för att vara sant ska man dra öronen åt sig. Sannolikheten är stor att det till sist visar sig att man åkt på en blåsning. Vad är den så kallade haken med Hyundai Ioniq 5?

Designen är lika radikal som tekniken under skalet. Det här är inte en bil för de blyga eller de som helst vill att allt ska vara så mycket som möjligt som förr – fast med eldrift. Designen visades redan 2019 och Hyundai har inte fegat ur när steget togs från koncept till verklighet.

De riktigt nördiga som kan sin Hyundaihistorik ser att märkets första egna bilmodell från 1975 – Pony – har väckts till liv i en lite större skala. De skarpa Giugiarolinjerna från Ponyn går igen och har moderniserats med dataspelsnostalgi samtidigt som bilen fått moderna elbilsproportioner med långt axelavstånd och korta överhäng.

Det är lite som om Volvo skulle släppa en modern version av Volvo 242. Eller som om den Giugiarodesignade version ett av VW Golf återuppstått i en förstorad framtidsversion.

Interiören tar upp den futuristiska känslan med stora displayer som mer talar till mobiltelefongenerationen än till de som älskar klassiska sportbilar. Det känns modernt samtidigt som det inte är övertekniskt eller komplicerat. Grafiken känns vänlig och infotainmentsystemet är lättjobbat.

Ljus interiör med hög kvalitetskänsla. Lättjobbad infotainment och en bra blandning av reglage och skärmar.

Den skojigaste finessen är bildskärmarna som dyker upp i centralinstrumentet när man använder blinkersspaken och fungerar som extra backspeglar. Väldigt smart, innovativt och bra – och extrautrustning.

Det bjuds också på ett fyrverkeri av tekniska hjälpmedel och säkerhetssystem och det mesta känns enklare att ta till sig än Teslas extremt avskalade "ickebilsförarmiljö". Hyundai Ioniq 5:s systerbil Kia EV6 har i jämförelse en mer klassisk förarmiljö.

Interiören är ljus, luftig och detaljkvaliteten imponerar med fina metallreglage, påkostade material och tyger. Man får faktiskt lite lyxbilsvibbar. Inredningen skulle kunna passa bra i nästa generation Volvobilar, med sin ljusa, rena och skandinaviska känsla. En hel del av materialen är av återvunna fisknät och majsstärkelse istället för oljebaserade.

Provkörningsbilarna är registrerade i Norge eftersom provkörningen skulle ha varit där, men sedan kom Covidrestriktioner. En sedanmodell kallad Ioniq 6 är på gång liksom en stor suv: Ioniq 7.

De främre stolarna är stora och riktigt bekväma och har ett fantastiskt liggläge som kan användas om man vill vila en stund, exempelvis när man laddar. Vid vaderna finns en extra dyna just för liggläget. Man sitter lite högre än i en traditionell bil, men inte suvhögt och inte heller mpv-förhöjt. Framrutan är som i en traditionell bil och man ser den främre huven, som har en så kallad "musselskalsdesign" utan skarvar ovanpå – snyggt.

Det gigantiska axelavståndet på tre meter ger ett riktigt rymligt baksäte, som dessutom kan skjutas i längsled och ryggstödets lutning kan också justeras – limokänsla.

Provbilen har den högsta utrustningsnivån kallad Advanced som bland annat inkluderar läderklädsel, LED-strålkastare, en riktigt bra head up-display med augumented reality, en fin Boseanläggning, de där fantastiska dödavinkelnvarningsbildskärmarna, eluppvärmt baksäte, extra bekvämt relaxläge på förarstolen, ventilerade framstolar, solgardiner i baksätet och fjärrstyrd parkering. Prispåslaget är måttliga 40 000 kronor.

Solceller på taket är mer ett roligt tillval än förnuftigt. Det sägs att man ska kunna sol-ladda upp till 200 mil per år. Prispåslaget är 19 900 kronor.

Standardversionen kallad Essential är också välutrustad.

Bagageutrymmet har enligt databladet plats för 527 liter vilket är lite mindre än i exempelvis VW ID.4. Men det känns mindre än så eftersom det är lågt – och det finns ingen lastbalja under golvet. Insynsskyddet är en ganska ranglig gardin.

I fronten finns en frunk där man med fördel kan ha laddsladdar, och i den fyrhjulsdrivna versionen rymmer den 24 liter mot 57 i de bakhjulsdrivna bilarna som är 35 000 kronor billigare.

Värstingversionen har 305 hk och ett härligt vridmoment på 605 Nm. 0–100 går på 5,2 sekunder och Ioniqfemman känns rappare vid gaspådrag än VAG-koncernens elbilar med 299 hk. Det finns tre körlägen och i Sport blir gaspådraget direkt och bilen är riktigt fin att köra utan att för den skull kännas sportig.

Lampdesignen kallas Pixel Road Trip.

"Interiören tar upp den futuristiska känslan med stora displayer som mer talar till mobiltelefongenerationen än till de som älskar klassiska sportbilar. Det känns modernt samtidigt som det inte är övertekniskt eller komplicerat."

Styrningen är bra även om man inte kan kalla den vass, och chassit väldigt tryggt. En Tesla Model 3 känns rejält mycket nättare, livsgladare medan Ioniq upplevs som betydligt mer mogen, bekväm och gediget byggd.

Regenereringen kan ställas i flera steg och man kan också frirulla eller välja ett enpedalsläge med kraftig regenerering. Bromsarna är normalt bra, men vid en riktig tvärnit jobbar ABS-systemet ganska långsamt på ett osportigt vis.

På de spanska vägarna känns fjädringen skön och bilen rör sig lugnt och fint på storbilsvis och den rullar också tyst, det blir spännande att köra på grövre och ojämnare svensk asfalt. 

Efter några timmar med en topputrustad Ioniq 5 är det lätt att bli riktigt förtjust i bilupplevelsen. Men kanske är tekniknivån ännu mer imponerande?

Bekvämt och rymligt baksäte, skjutbart och justerbart ryggstöd.

Tack vare 800-voltssystem och bra kylning av batterierna utklassar femman konkurrenterna i snabbladdning. 10-80 procent går enligt Hyundai på 18 minuter medan exempelvis trion från VAG-koncernen behöver det dubbla.

Max laddning är 232 kW och vid 77 procent läser vi av imponerande 145 kW – vilket alltså är mer än Folkabilarnas max på 125 kW.

Vi kommer självklart att mäta upp den exakta laddkurvan och laddtiden när det finns bilar hemma i Sverige, men klart är att Hyundai lagt sig på samma nivå som Porsche Taycan och systerbilen Audi e-tron GT och alltså lämnar alla andra vardagselbilar i laddtidsskamvrån.

Det större batteripaketet är på 72,6 kWh vilket är lite mindre än den tyska VAG-trions, men räckvidden är ungefär densamma. Räkna med 30 rätt snabba mil och upp till 45–50 om man kör sparsamt. Under provkörningen låg förbrukningen runt 17 kWh/100 km.

Det mindre batteriet har 58 kWh vilket lär räcka till mellan 25 och 40 mil.

Bra parkeringskamera, och bilen kan fjärrstyras utifrån med nyckeln.

Värmepump finns vilket givetvis är bra på vintern och en riktigt skojig finess är att man kan använda bilens batteri för att ladda andra bilar, eller driva elektriska grejer. Det går att ladda upp till 3,6 kW från Ioniq 5, och det partytricket är Hyundai/Kia än så länge ensamma om på den svenska marknaden och alltså före Tesla som har sagt sig vara tveksamma till den finessen.

Däremot har Hyundai inte uppdateringar via internet för annat än infotainment, man kommer alltså inte att få vässade prestanda – som i en Tesla.

Dags för sammanfattning: Formerna är definitivt spännande och kanske ett köpskäl i sig – eller inte. Inredningen är väldigt attraktiv med högre kvalitetskänsla än konkurrenterna i samma prisklass.

Utrymmena är bra, även om bagageutrymmet kanske kan kännas lite litet om man idag har en maffig suv eller stor kombi. Dragvikten är 1 600 kg, vilket också är bättre än för de flesta konkurrenter. På taket får man lasta 75 kg, och det är mer eller mindre branschstandard.

Ladduttag under baksätet och en adapter via laddkontakten. Man kan få ut 3,6 kW.

Elbilstekniskt slår Ioniq 5 konkurrenterna med stor marginal. Den har den snabbaste laddningen – som alltså också är snabbare än Tesla Model 3. Visst har Tesla ett övertag när det gäller laddnätverk och lilla 3:an är skojigare att köra, medan Hyundai känns som en mer mogen familjebil.

Priserna till sist: Fram till sista november har man introduktionspriser som är mycket attraktiva. Den billigaste versionen med det lilla 58-kWh-batteriet kostar från 469 900 kronor, det större batteriet kostar 30 000 kronor extra och med fyrhjulsdrift blir påslaget 65 000 kronor.  

Med det stora batteriet och fyrhjulsdrift betyder det 534 900 kronor vilket är mindre än vad exempelvis VW ID.4 kostar med 204 hk och enbart bakhjulsdrift! Privatleasingpriset är då 5 695 kr/mån, och klarar man sig med enbart bakhjulsdrift kostar privatleasingen 4 895 kr/mån.

Hyundai ska bygga över en halv miljon elbilar 2025, och 110 000 vätgasbilar. Ioniq 5 kommer till Sverige i augusti, men är slutsåld just nu. Senare kommer en N-modell med 585 hästar...

En mer jämförbar fyrhjulsdriven VW med 299 hk startar på 565 900 kronor. 

Beställer man en bil nu lär den dyka upp efter årsskiftet, och det är givetvis trist eftersom många konkurrenter har bilar hemma. Är det kanske på grund av de långa leveranstiderna som man har så bra priser? Totalt ska det byggas cirka 30 000 Ioniq 5 under 2021.

Finns det då någon "hake" eller är Ioniq 5 just nu det bästa elbilköpet? Jag kan faktiskt inte se något relevant skäl till att inte slå till på Ioniq 5. Kan du?

 

Hyundai Ioniq 5
305 hk AWD

Kia EV6
Plus AWD

Audi e-tron
50 quattro

Skoda Enyaq
iV 80X

VW ID.4
GTX

Volvo XC40
Recharge

Pris

534 900:–

634 800:–

641 900:–

590 000:–

565 900:–

674 900:–

Effekt, hk

305

325

299

265

299

408

Vridmoment, Nm

605

605

460

425

460

660

0–100, sek.

5,2

5,2

6,2

6,9

6,2

4,9

Toppfart, km/h

185

188

180

160

180

180

Förbr. kWh/100 km

17,6

17,2

17,9

16,7

18,0

17,9

Batteri, kWh

72,6

77,4

77

77

77

75

Räckvidd, km

462

506

488

460

482

418

Snabbladdning, kW

232

250

126

126

126

151

0–80 %, min.

18

18

38

38

38

32

AC-laddning, kW

11

11

11

11

11

11

Vikt, kg

1 910

2 090

2 210

2150

2 224

2 188

Dragvikt, kg

1 600

1 600

1 200

1 200

1 200

1 500

Längd, mm

4 635

4 680

4 588

4 649

4 584

4 425

Bredd, mm

1 890

1 890

1 865

1 879

1 852

1 873

Höjd, mm

1 605

1 550

1 632

1 616

1 631

1 647

Axelavstånd, mm

3 000

2 900

2 764

2 765

2 771

2 702

Bagage, l

527+24

490+20

520

585

543

419+31