Volkswagen ID 5 GTX: När ögat bestämmer

Premium Nästa år kommer en coupéversion av Volkswagen ID 4. Vi har kört en prototyp och samtidigt fått reda på mer om VW:s framtidsplaner för ID-serien.

Volkswagen ID 5 GTX: När ögat bestämmer
ID.5 är tre centimeter längre än ID.4 och aningen lägre för att ge slankare proportioner och bra innerutrymmen.

Volkswagen har klätt tre prototyper av ID 5 GTX i en skrud som känns som en mix av testbilsmaskering och psykedelisk 60-talsestetik. Under pandemin har Volkswagen hållit de flesta provkörningar i trakten kring huvudkontoret i Wolfsburg, men nu är vi vid en bunkerliknande konsthall på en åker utanför Düsseldorf. 

"Varför?", undrar jag och får till svar att här är risken för spionfotografer betydligt mindre än på hemmaplan.

 Svaret kommer från passagerarsätet där en representant från Volkswagens PR-avdelning sitter. De här unika prototyperna får vi inte köra utan "överock". Mannen i munskydd bevakar också att vi inte tar några bilder av interiören.

Jag anar ett leende bakom munskyddet när jag påpekar att bilens foliering knappast är diskret och att interiören verkar helt identisk med ID 4:s.

Men när jag nämner att jag hört talas om att ID 5 ska få en head up-display med mer avancerad augumented reality stelnar han till. "Vid det här tillfället kommunicerar vi bilens form och drivlina", säger han allvarligt.

Vi får bara fotografera bilarna utifrån, men att hålla dörren öppen kunde Volkswagen tillåta. Vänta dig inga drastiska skillnader i inredning mot ID 4, det såg rätt likt ut när skynket råkade lyfta en kort stund.

VAD ÄR NYTT? ID 5 kan ses som en coupéversion av ID 4, men egentligen är det tvärtom. När ID-projektet drogs igång var Golfmotsvarigheten ID 3 given, men sedan designades ID 5 – och från den utvecklades den mer mångsidiga familjecrossovern ID 4.

För att inte femmans coupéform ska inverka menligt på takhöjden är ID 5 förlängd tre centimeter. Förutom att jag kan sitta med truckerkeps i baksätet och ändå har god marginal till taket, ger den extra längden en rymligare kupé. 

I skuffen är det exakt samma utrymme under insynsskyddet (543 liter), men den som vill lasta mer skrymmande saker har naturligtvis fördel av den mer upprätta bakrutan i ID 4.

Den utdragna coupéformen ger ID 5 något lägre luftmotstånd och längre räckvidd (+ 3,5 procent) än sysk0nmodellen. Men Volkswagen är ändå inte nöjda.

– Vi kommer att uppdatera mjukvaran för att ge lägre förbrukning, men redan nu är en ny drivlina för ID-serien under utveckling, avslöjar Silke Bagschik, marknadschef.

Hon berättar också att ID-bilarna kommer att få fler funktioner med en "deep update" av mjukvaran. Volkswagen är på gång med att införa mjukvaru-upptatering via nätet, men en sådan här omfattande förändring kan kräva verkstadsbesök.

Konkurrensen på elbilsmarknaden börjar hårdna och det låter inte som att Volkswagen är helt nöjda med vad de har att erbjuda. Räckvidd är ett viktigt säljargument och snart kommer fler få upp ögonen för hur mycket det skiljer i laddtid mellan olika elbilar. ID-bilarna klarar bara 125 kilowatts snabbladdning, vilket kan jämföras med 220 kW för Hyundai Ioniq 5. På en långresa innebär det en betydande skillnad i laddtid.

Kanske vill Volkswagen också kunna erbjuda V2L, det vill säga att bilens högvoltsbatteri kan ge stöm till verktyg, kylskåp, elcyklar med mera?

Trots att många köper bil med ögonen kommer ID 5 inte att bli lika vanlig som ID 4. Förutom mindre lastutrymme är en bidragande orsak att coupén endast ska säljas med det stora batteriet på 77 kWh.

Under insynsskyddet ryms på litern lika mycket last som i ID 4, men den sluttande bakrutan stjäl naturligtvis lastutrymme om man vill lasta fullt. Kupén är dock större än i ID 4 tack vare 3 extra cm längd.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Jag skulle kunna göra en karbonkopia av provkörningen av ID 4 GTX – det är samma drivlina och upplevelsen är till förväxling lik. Det är ett bra betyg – åtminstone om man som jag uppskattar komfort. 

Många högbyggda bilar är ganska stötiga för att inte kränga för mycket, men inte ID 4 och ID 5, och särskilt inte med det ställbara DCC-chassit.

Vårt provkörningsexemplar är inte bara snällt mot rumpan, utan också mot ryggen med ett bra förarsäte och mot ögonen med lågt vind- och vägljud.

Den tyske PR-mannen i stolen bredvid påpekar att folieringen bidrar till ökat vindljud, så produktionsbilen kommer att vara ännu tystare. Även ljudet från de feta däcken är väl dämpat.

Vi är i Tyskland och Volkswagens PR-avdelning har naturligvis säkerställt att det finns en autobahnsträcka med fri fart i närheten. ID 5 är begränsad till 180 km/h, men vi kommer upp i lite högre hastighet än så om vi får tro mätaren. I den farten är vindbruset betydligt mer påtagligt men ändå uthärdligt.

Vi kör den fyrhjulsdrivna GTX-versionen med 299 hästkrafter (220 kW) och 472 Nm i vridmoment. Egentligen skulle bilen bjuda 306 hk (225 kW), men det visade ge sig för hög elförbrukning.

Senare kommer även en bakhjulsdriven verison med 204 hästkrafter. Någon snikmodell med 170 hästar blir det inte.

Och på tal om GTX – alla ID-modeller ska komma i GTX-version. Och några utvalda även i R-version. ID 5 borde vara en stark kandidat för att få R-trimning.

Det kan behövas om man vill ha en sportig elbil, för GTX känns inte särskilt sportig. Visst ger de två elmotorerna gott om kraft, men det är inte särskilt underhållande. 0–100 km/h går på drygt sex sekunder. Det låter snabbare än vad det känns eftersom kraften kommer så mjukt och linjärt. De sydkoreanska konkurrenterna är omkring en sekund snabbare i sprinten – återigen en anledning för Volkswagen att se över drivlinan.

Styrningen är trygg, men lite tråkig. Men framför allt känns inte bilen särskilt lätt i steget. Det här är en potent milslukare, och det är inte det sämsta. En bil som känns moget vuxen.

BORDE JAG KÖPA EN? Först i slutet av året kommer Volkswagen ID 5 GTX att lanseras och bli möjlig att beställa. Något pris är inte satt, men vi kan vänta oss att den kommer att kosta något över ID 4 GTX med motsvarande motor och utrustning.

För den som inte behöver maxa lastkapaciteten och kan låta ögonen få bestämma är ID 5 ett mer attraktivt val än ID 4.

Den här artikeln publicerades först i auto, motor & sport nr 19/2021.