MG EHS: Billig – och bra?

Premium En kompaktsuv med laddbar hybriddrivlina och 258 hk för endast 372.500 kronor är väl ett solklart köp, eller?

MG EHS: Billig – och bra?
258 hästar i en kompaktsuv låter väl rätt sportigt? Men ha inte alltför stora förväntningar.

VAD ÄR NYTT? Ingen kan väl ha missat MG Motors imponerande framfart i Sverige med helelektriska ZS EV som kan privatleasas från blott 1 990 kronor i månaden. Men nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan med nya EHS.

Bilderna gör knappast bilen rättvisa, nykomlingen är sju centimeter längre och en centimeter högre än VW Tiguan! Det innebär att det finns en hel del utrymme för teknik som den kinesiska SAIC-koncernen står för: en 1,5-liters turbofyra kopplad till en elmotor på 90 kW (120 hk) som hämtar energin från ett batteri på 16,6 kWh, en tiostegad automatlåda samt en elektroniskt simulerad differentialspärr, XDS, som omsätter effekten och bevarar framaxelns grepp.

Bakom dörrarna uppenbarar sig en betydligt trevligare syn än vad man hade vågat hoppas på med tanke på bilens låga prislapp, även om läderoptiken inte är mycket annat än mjukt skummad plast.

Interiören känns luftig och ljus med trevliga inslag av dekor i metalloptik. Bakom ratten samlas all viktig förarinformation på en digital 12,3-tumsskärm, resterande funktioner sköts via den centrala pekskärmen (10,1 tum) och, tack och lov, en del fysiska knappar.

EHS finns i två olika utföranden, nämligen Comfort och Luxury, precis som ZS EV.

Grundnivån Comfort bjuder bland annat på digitala instrument, navigering, smartphoneanslutning samt tvåzons luftkonditionering. Väljer man i stället Luxurynivån (28 000 kronor) får man dessutom panoramaglastak, sportigare stolar med läderapplikationer, miljöbelysning och 360-graders backkamera.

Interiören är luftig och trevlig med bekväma stolar och fina material men dras med långsam elektronik.

Oberoende av vilket utförande man har valt ingår alltid MG Pilot-systemet med aktiva och passiva säkerhetsfunktioner och autonom körning enligt nivå 2 i hastigheter upp till 60 km/h.

Vill man ha LED-strålkastare istället för de standardmonterade halogenstrålisarna är det dock Luxurypaketet som gäller. Då ingår även dynamiska blinkers och en elmanövrerad bagagelucka.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? En kompaktsuv med 258 pållar under huven låter rätt sportigt, eller hur? Nåja, förvänta dig inte alltför mycket på den fronten. En 0–100 km/h-tid på 6,9 sekunder har faktiskt aldrig känts så långsam som här.

Batteriet (16,6 kWh) laddas på fyra timmar och ger en helelektrisk räckvidd på 68 km.

Bilen verkar främst vilja använda sig av fossilmotorn som varken känns kultiverad eller reaktionssnabb. Ett bestämt tryck på gaspedalen kvitteras allt som oftast med ett vresigt brummande men utan särskilt mycket tryck framåt. Det beror till stor del på automatlådan som petar runt bland sina sex kuggar med samma temperament som en skadeskjuten sengångare.

Vänta lite, var lådan inte tiostegad? Jodå, de resterande fyra stegen ska kanalisera elmotorns 230 Nm, vi vet dock dessvärre inte till vilken nytta.

De officiella prestandasiffrorna verkar stämma efter en mätning, men är det framför allt elmotorns effektivitet som imponerar – EHS elektriska räckvidd är hela 68 kilometer. Utan elmotorns hjälp unnar sig bensinmotorn 8,6 liter per 100 km, i vår ams-profil (15 000 km, varav 10 000 km elektriskt) hamnar systemförbrukningen på 2,1 liter och 14,4 kWh per 100 km – förutsatt att man kör lugnt. 

Då är till och med ljudnivån i kupén angenämt tyst, även om man knappast hade blivit överraskad av motsatsen med tanke på fjädringen. Den har nämligen en hel del problem med asfaltsvågorna som gärna gungar och slår i bilen. I kurvorna visar sig orsaken till den låga prislappen till sist: dåligt avstämda dämpare tillåter för stora krängningar och den känslobefriade styrningen bidrar knappast till ett bättre uppförande.

NÖRDFAKTA. Det var ett tag sedan vi såg en liten, trevlig sportbil från det engelska traditionsmärket och risken är stor att vi aldrig kommer att se en ny heller.

Som de flesta av oss redan vet är MG inget engelskt märke längre utan ingår i den statligt ägda, kinesiska koncernen SAIC. Låter det obekant? Koncernen är långt ifrån en nybörjare på området, den startades 1955. Sedan 1984 har man även ett framgångsrikt joint venture med Volkswagen med huvudkontor i Shanghai.  

BORDE JAG KÖPA DEN? Letar man efter en kompaktsuv med sportigt chassi och välfungerande assistanssystem får man nog dessvärre titta efter en annan hybridsuv.

Kan man däremot nöja sig med hyfsade vägegenskaper, en effektiv drivlina, gott om utrymme och en trevlig atmosfär är MG EHS inget dumt val alls. I grundpriset på 372 500 kronor ingår det mesta, vill man däremot ha en fullutrustad bil väljer man Luxury-utförandet för 401 500 kronor.

Tillval utöver detta finns inte, bortsett från ett mycket begränsat urval av karosskulörer för 7 500 kronor.

Riktigt lika kalasbillig som ZS blir nykomlingen dock inte att leasa, som minst blir man av med 3 490 kronor i månaden (36 månader, 1 000 mil om året, inklusive service).