PROV: Kia EV6 Plus 325 hk AWD – full fart framåt

Premium Ny logga, nytt formspråk och från och med i höst en ny elbil som står på koncernplattformen E-GMP. Med EV6 vill Kia visa elbilsbranschen var skåpet ska stå – optiskt och tekniskt.

PROV: Kia EV6 Plus 325 hk AWD – full fart framåt
EV6 har ett mer aggressivt formspråk än systerbilen Hyundai Ioniq 5.

Du kanske redan har sett den, men på nätet florerar en för tillverkaren mycket ovanlig reklamfilm för nya Kia EV6.

Som GT-modell står nykomlingen vid startlinjen jämsides med en Lamborghini Urus, en Mercedes-AMG GT, en McLaren 570S, en Porsche 911 Targa 4 och sist men inte minst en Ferrari California T. 

Filmen är perfekt iscensatt: En bred 402-meters asfaltspist där sportbilseliten lurar och väntar på den sjätte deltagaren som närmar sig ljudlöst. När ljuset slår om till grönt flyger koreanen från startlinjen och är till och med lite snabbare än de högljudda sportbilarna. I slutänden är det dock inte EV6 som vinner, den platsen kniper istället McLaren 570S. 

Filmen (som du hittar längst ner på denna sida) håller nästan Hollywoodkvalitet dock utan att mutera till ett typiskt amerikanskt hjälteepos. Huvudkaraktären vinner inte, men korsar mållinjen som tvåa. 

Kanske är det inte så konstigt, 570S behöver bara 3,2 sekunder för sprinten till 100 km/h. Elbilen är dock inte mycket långsammare, det skiljer endast 0,3 sekunder mellan de två först placerade. Koreanens topphastighet är nästan lika imponerande, hela 260 km/h. 

Effekten anges till monstruösa 430 kilowatt eller 585 hk om man föredrar den gamla effektvalutan. Ja, du läste rätt. En Kia med nästan 600 kusar under huven som fortfarande bjuder på sju års nybilsgaranti.

Föraren tittar på två sammansatta, krökta 12,3-tumsskärmar med knivskarp grafik och kontrast.

Med dessa minst sagt imponerande siffror lägger sig EV6 på samma nivå som Porsche Taycan Cross Turismo och Audi e-tron GT – dock med ett betydligt lägre grundpris än konkurrenterna. GT-versionen kostar nämligen från 749 600 kronor!

Dessvärre får man vänta till nästa år på toppversionen, men redan vid lanseringen finns EV6 i fyra olika utföranden med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Samtliga versioner har ett 77,4-kWh-batteri ombord.

Den svenska instegsversionen av EV6 med bakhjulsdrift och en effekt på 228 hk kostar från 569 900 kronor och har en räckvidd på upp till 510 km. I resten av Europa erbjuds nykomlingen även med en 170-hästarsmotor för cirka 450 000 kronor som dock inte kommer hit.

Redan i sitt billigaste utförande skämmer den 4,7 meter långa coupésuven ut de flesta konkurrenter, i alla fall när det gäller räckvidden.

Ett vred i mittkonsolen styr färdriktningen.

På andra sidan av motorspektrumet, bortsett från toppmodellen, hittar vi EV6 GT-Line med 325 hästar, fyrhjulsdrift och en maximal räckvidd på upp till 490 km. Den främre elmotorn lämnar då 74 kW (101 hk) medan den bakre bidrar med 165 kW (224 hk). Det maximala vridmomentet anges till 605 Nm. Grundpriset för GT-Line är 674 700 kronor.

Klarar man sig utan den sportiga GT-Line-designen och en del lullull kan man spara pengar genom att satsa på EV6 Plus som inte anstränger plånboken lika mycket (från 634 800 kronor).

Trots att den stramt fjädrade EV6 inte är en direkt lättviktare med sin tjänstevikt på två ton imponerar bilen med ett kraftfullt tryck framåt hela vägen till den elektroniskt begränsade toppfarten på 185 km/h. Det verkar dock som om vår prototyp inte har fått memot om toppfarten, bilen accelererar glatt vidare till 200 km/h.

Baksätet är rymligt, men sittdynan är dessvärre något kort.

Även i dessa hastigheter är vindbruset samt däckbullret angenämt lågt och fjädringskomforten mer än bara godkänd. Vindrutan och sidorutorna har nämligen akustikglas medan hjulhusen rymmer snygga 20-tumsfälgar.

Trots dubbla motorer framförs EV6 mestadels med endast bakhjulsdrift, vilket kan vara riktigt underhållande på landsvägen – främst i trånga hårnålskurvor. Det är endast i bilens sportläge eller om behovet uppstår som den främre elmotorn kopplas in.

I sportläget reagerar den blott 1,55 meter höga coupésuven mycket finkänsligt på gaspådrag, ökar trycket framåt ytterligare några snäpp och susar genom kurvorna neutralt och stabilt. Vi hade dock önskat oss lite mer återkoppling och precision samt lite mindre servostöd.

Rekuperingen sker i flera steg, från motståndslös segling till enpedalskörning med en bromskraftåtervinning på upp till 160 kW. Orkar man inte välja rekuperingssteg själv kan man med fördel låta bilen sköta det hela automatiskt. Det är inget annat än en upplevelse att se och känna hur kompetenta moderna elbilar har blivit på den fronten.

Mycket imponerande är för övrigt bilens digitala cockpit som består av två krökta 12,3-tumsskärmar – till vänster den digitala instrumenteringen vars visningsläge kan ändras blixtsnabbt med hjälp av rattknapparna, till höger pekskärmen för infotainment-systemet med navigering och en trevlig menystruktur som vi redan känner igen från andra Kiamodeller.

Undertill finns en ny och smart utformad funktionslista där man kan växla mellan huvudmenyn och klimatanläggningen – inklusive två vred för temperatur- och ljudreglering samt kartzoom. Över lag känns gränssnittet genomtänkt och mycket intuitivt.

Bilen bjuder även på mycket bekväma säten, en bred mittkonsol med stora stuvfack samt ett långfärdsdugligt bagageutrymme (490–1 300 liter) som tack vare dubbla lastgolv, genomlastningslucka och elektrisk fjärröppning känns riktigt praktiskt. På bästa elbilsmanér finns naturligtvis även en frunk vars volym varierar mellan 20 (AWD) och 52 liter beroende på vald motorisering – perfekt för att förvara laddningskabeln.

Apropå laddning: särskilt länge behöver man inte stå och vänta när man laddar sin EV6. Med den nya E-GMP-arkitekturen satsar Hyundai och Kia nämligen på ett 800-voltssystem och en maximal laddeffekt på 240 kW. Det innebär att en laddning 10–80 procent inte behöver ta längre tid än 18 minuter enligt Kia.

Laddningsluckan sitter på höger sidan under bilens bakre blinkers. Det häftiga är dock att bilen inte enbart kan laddas utan även kan ladda andra enheter med hjälp av en adapter. Det spelar i stort sett ingen roll vad man vill försörja med el, så länge batteriets laddning inte understiger 20 procent. På insidan finns naturligtvis en 230-voltskontakt för samma ändamål.

Inte praktiskt nog? Då kan kanske elbilens dragvikt på hela 1,6 ton övertyga dig. Personligen tycker jag att Kia EV6 är en större blockbuster än Kias Hollywoodinspirerade reklamfilm.

Nu har även elbilstvivlare något att se fram emot.