PROV: Fiat 500e i ny version – Fina sladdfia

Premium Fiat 500 är Italiens mest sålda elbil och Sveriges billigaste, men i det prispressade utförandet går den bara 18 "optimistiska" mil. Vi har kört versionen som ska klara 32 mil men med lite utrustning blir den långt ifrån billigast …

PROV: Fiat 500e i ny version – Fina sladdfia

VAD ÄR NYTT? Den första elektriska Fiat 500:n började säljas i USA 2013 och skrytfaktorn var inte hög när det gäller räckvidd: en officiell siffra på 14 mil. Tillsammans med en häftig prislapp i nivå med dagens nya generation gjorde det att den aldrig blev en storsäljare.

Mellan 2013 och 2019 såldes det drygt 26 000 stycken i USA, och några har letat sig till Europa. Dåvarande karismatiska chefen Sergio Marchionne bad kunderna att inte köpa bilen, eftersom man förlorade pengar på varje försäljning...

Men om generation ett var pliktskyldigast satsar nuvarande ägarkoncernen Stellantis 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara fram till 2025 – med 55 elektrifierade bilmodeller! Och lilla 500e är kanske föga förvånande nummer ett i elbilsförsäljningern i Italien, där elbilsintresset dragit igång på allvar.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den sticker iväg riktigt fint i stadstrafik men kroknar uppe i hastighet, 118 hk är bara 118 hk när tjänstevikten ligger på 1,4 ton. Styrningen är lite Fiatdiffus och chassit inbjuder inte till bus. Det här är en smidig och lättkörd stadsbil – varken mer eller mindre.

Tre körlägen erbjuds där Cherpaläget kväver luftkonditioneringen och ecoläget ställer ner kylluften. Rangeläge krävs för finfint klimat. Tre olika regnereringslägen erbjuds också, och det är bra.

Växelväljandet sköts med knappar, vilket inte är någon fördel och en hel del detaljer har väldigt "plastiga" plastsorter. Fjädringen är skumpig över större ojämnheter men bilen rullar mjukt. Däremot är bromsingreppet lite "sent" eftersom den helst vill regenerera men när man väl bromsar själv får man trycka till en del.

Ute på motorvägen imponerar dock ljudnivån och självkörningen gör ett gott jobb. Man sitter inte heller så tokigt – i framsätet. Baksätet är däremot närmast ett nödsäte, eller barnsäte, om de fram ska sitta hyggligt.

Bagageutrymmet är likaså väldigt litet. Infotainmentsystemet har en del buggar och lever sitt eget liv, helt plötsligt var det exempelvis italienska som gällde och vill man ha hjälp med färdplan och laddplatser finns det bilar som gör det mycket bättre.Vid ett tillfälle föreslogs en laddstation som vi inte skulle komma fram till …

Snabbladdningen på 85 kW laddar på rätt hyfsat och går från 10 till 80 procent på runt 35 minuter. Hade räckvidden varit bättre skulle man ha kunnat ta sin Fiat på långresa, men mycket mer än 26 mil kommer vi inte vid vanlig körning, och på 35 minuter får man alltså runt 20 mil extra.

NÖRDFAKTA. Den nya generationen byggs på en helt ny plattform (den bensindrivna modellen är fortfarande på 2007-bas) som visades 2020. Två batteristorlekar erbjuds. Det lilla med 24 kWh ger en räckvidd på 18 mil, max 50 kW snabbladdning och motorn är på 95 hk. Pris från 261 900 kronor. Med det större batteriet på 42 KWh är den officiella räckvidden 32 mil och DC-laddningen går upp till 85 kW, medan motorn ger 118 hk. Prispåslaget är häftiga 65 000 kronor.

Självkörning nivå två och Apple CarPlay/Android Auto märks bland finesserna och i La Primautförande är utrustningen riktigt generös.

BORDE JAG KÖPA EN? Fiat 500e handlar bara om design och varumärke, gillar du det du ser och klarar dig med ett pyttigt baksäte och runt 25 "riktiga" mil – varför inte! Den är charmig och för 25 000 kronor extra får man ett avrullbart tak och åker snudd på caböppet. Nice!

Men för pengarna som denna välutrustade version kostar får man nästan en VW ID.3 med lika stort batteri (om man är den förnuftiga typen) eller en Honda e som vi tycker är en ännu roligare citybil.