Prov: Elsuperbilshjälten från Kina – MG Marvel R Performance

Premium Några få gånger I världshistorien kommer det en produkt som förändrar allt – som iPhone och Tesla Roadster. MG Marvel är långt ifrån en sådan produkt, men kanske kommer den att förändra bilmarknaden i Sverige för alltid...

Prov: Elsuperbilshjälten från Kina – MG Marvel R Performance
MG Marvel R kan bli Kinas första elsuperbilshjälte – som kan slå undan fötterna på många etablerade tillverkare. Under första halvåret har MG sålt fler bilar i Europa än vad Polestar har sålt i hela världen. Sverige ligger etta med 2 892 exemplar, enligt MG:s interna siffror. Totalen är 12 268, mot 8 555 Polestar i Europa, eller 9 363 i hela världen. I dagsläget finns det 38 återförsäljare i Sverige, men inom kort ska det bli 55 återförsäljare. Den nordligaste är än så länge i Uppsala.

Ibland måste man zooma ut rejält för att se hela bilden och nya MG Marvel är inte bara en stor och modern eldriven suv – som tickar av en hel del elbilsboxar: värmepump, V2L, fyrhjulsdrift, låg vikt, 0–100 km/h på fem sekunder, hepa filter, 3-fas AC-laddning och … 

Kanske är det här den första allvarliga kinesiska inträngningen på den svenska marknaden?

Nej, det där stämmer absolut inte. Polestar byggs i Kina och det gäller också för flera Volvomodeller. Och MG:s lilla suv ZS var den bäst säljande elbilen under juni månad, så de kinesiskt tillverkade bilarna har redan börjat att ta för sig. 

Men Marvel är den första bilen från en kinesisk tillverkare – SAIC – som man kanske inte primärt vill ha på grund av prislappen. Steget från MG ZS till Marvel är lite som när Hyundai gick från att bygga den fina och prisvärda kompaktelbilen Ioniq till den riktigt åtråvärda och lockande stora elbilen Ioniq 5.

Modern interiör som håller god kvalitetskänsla. Den stora skärmen är logisk, lättjobbad och den digitala instrumenteringen på 12,3 tum är tydlig. En head up-display är det enda som saknas. Över lag är bladningen mellan fysiska reglage och digitala inställningar bra.

Aj, nu zoomade vi in för mycket på produkt, det riktigt intressanta är vad Marvel kan "ställa till med" på den svenska bilmarknaden.

För landets bilhandlare och importörer kan en stor modern eldriven suv till riktigt lockande pris från en ny spelare få rejäla konsekvenser. MG har snart tre bilmodeller i olika klasser med attraktiva privatleasingerbjudanden och generalagenten Hedin Bil har volymerna på sin sida. Kommer de mindre märkena och handlarna att klara sig?

Kanske kommer Marvel dessutom att bli bilen som på allvar får diskussionen om att köpa kinesiska bilar, specifikt tillverkade av ett företag som ägs av kinesiska staten, att ta fart? 

MG har redan sålt fler bilar i Sverige i år än exempelvis Honda och Mazda, tack vare ett extremt lågt privatleasingpris för ZS. Har den kinesiska staten bestämt sig för att köpa marknad och slå ut konkurrenterna? Är strategin ett snabbt blixtkrig, där ekonomin inte spelar så stor roll, till att börja med?

Frågorna är många och stora, dags att analysera bilen efter en första kort provkörning. Vi kommer givetvis att testa den grundligt senare i år.

Enligt analysföretaget Jato skiljer sig prisutvecklingen för elbilar markant åt mellan Kina och övriga världen. Med lägre pris följer större volymer.

Marvel visades 2017 som en eldriven konceptbil under varumärket Roewe, men den började först att tillverkas som en förbränningsmotorbil för den kinesiska marknaden. Nu när det är dags för Europa heter den alltså MG och är enbart eldriven.

Storleksmässigt ligger den i klassen med det nya getingboet av eldrivna suvar/crossovers, som Hyundai Ioniq 5 och VW ID.4. Längden är 4,6 meter.

På vågen överraskar MG Marvel genom att vara lätt, mellan 1 810 och 1 920 kilo. ID.4 är exempelvis drygt 300 kilo tyngre.

Men det är kanske det som finns under karossen på en elbil som intresserar mest och här har MG en ovanlig lösning med dubbla elmotorer bak och en tvåstegad växellåda, för att få ner elförbrukningen.

Den tvåhjulsdriva versionen har en jättelik frunk i fronten som rymmer 150 liter men vill man ha fyrhjulsdrift försvinner det främre bagageutrymmet.

MG skryter med att motorerna har så kallad hårnålslindningsteknik och därför ska vara mer energieffektiva. Tekniken innebär att koppartrådarna är rektangulära och därmed kan packas effektivare, och det ska göra det enklare att leda bort värme. Att de böjs i ena änden gör att de ser ut som en hårnål.

Stor växelväljare och bra knappar för att välja regenerering och körläge.

Men energieffektiviteten verkar inte vara bättre än för de bästa konkurrenterna, snarare tvärtom med tanke på den ganska låga vikten och växellådan. Men ett test får utröna hur energieffektiv bilen är. Uppgiven förbrukning är 19,4–20,9 kWh/100 km vilket är lite mer än för exempelvis en VW ID.4 men mycket bättre än för Volvo XC40 Recharge.

Laddning är för många ännu viktigare än låg förbrukning och här lägger sig MG Marvel på den lägre skalan med 90 KW. Det ska ta drygt 40 minuter att fylla från 10 till 80 procent, vilket ska jämföras med laddmästaren Hyundai Ioniq 5 som klarar samma sak på runt 18 minuter!

Det här betyder att MG:n är några minuter långsammare än exempelvis VW-bilarna och ligger på samma nivå som Kia e-Niro. En besvikelse för en helt ny bil.

Tillgänglig batterieffekt är 65 kWh vilket i sin tur betyder att räckvidden enligt WLTP inte heller är något att skryta med: 370–402 km. De bästa konkurrenterna plussar på ungefär tio mil på den siffran men Volvo XC40 kommer lika långt, eller kort om man så hellre vill. Vid vår korta provkörning låg räckvidden runt 350 km och det låter realistiskt vid normal körning. 

Något räckviddsmonster eller någon supersnabbladdare är alltså inte MG Marvel, men tittar man på databladet på sidan 26 ser man att den står sig rätt bra mot dyrare konkurrenter som BMW iX3, Ford Mustang och Volvo XC40 – den senare har inte ens värmepump som standard i instegsversionen.

Däremot kan Marvel skryta med att den kan ladda upp en annan elbil eller något annat, så kallad vehicle to load, med 2,5 kW. Än så länge är man tillsammans med Hyundai Ioniq 5 (3,6 kW) ensam med den finessen.

Analysen av databladets siffor visar att Marvel är ovanligt lätt, rätt snabb och medelmåttig när det gäller laddning och räckvidd. Dock har den trefas AC-laddning vilket lillebror MG ZS inte hade före facelift.

Om form har alla sina egna åsikter, men de flesta kan nog hålla med om att bilen ser modern och rätt sportig ut och det är skönt att den inte är en kopia av någon annan. I fronten finns ett ljusband som binder ihop LED-strålkastarna och det finns också en ljusslinga som förbinder baklyktorna.

Den rätt så sluttande bakrutan är inte anledningen till att bagageutrymmet bara är på 357 liter, det är istället det ganska grunda utrymmet. En Bosebaslåda, batterier och förmodligen motorplaceringarna tar plats och det känns att bilen inte är en dedikerad elbil från grunden.

Väljer man den fyrhjulsdrivna versionen finns ingen frunk i fronten, men i den bakhjulsdrivna är den på hela 150 liter. På bakaxeln sitter två motorer som är sammankopplade med en tvåstegad låda, men växlingar märks inte. Udda nog är den högra motorn på 80 kW och den vänstra på 52 kW. Kanske jobbar endast den ena under dellast? Det återkommer vi till vid ett test av bilen. Den främre motorn är också på 80 kW.

Det är lite synd att Marvel saknar närmare 200 liters bagagevolym jämfört med VW ID.4. Det här är alltså inte elbilen för barnfamiljen som främst prioriterar lastvolym – men räknar vi in frunken som den bakhjulsdrivna versionen har är den totala bagagevolymen ungefär densamma. Elektrisk öppning av bakluckan är i alla fall standard, med rörelsesensor från Luxuryversionen.

Max släpvagnsvikt är inte heller Marvels starka sida: 750 kg mot exempelvis 1 600 kg för Ioniq 5 och 1 500 kg för Volvo XC40.

Även i baksätet känns det att det här är en konventionell bil i grunden, som vuxen sitter man lite för lågt och utrymmet för fötterna kunde vara bättre, men det finns gott om utrymme för både ben och huvud.

Förarmiljön domineras av den halvt liggande 19,4 tum stora infotainmentskärmen som är intuitiv. Trots att det finns en mängd inställningsmöjligheter och väldigt mycket information är den lätt att lära sig och att använda. Kartvyn blir exempelvis väldigt generös och framöver kommer Marvel att ladda ner nya funktioner via internet, till just infotainmentsystemet – men inte till bilens grundfunktioner som laddning och annat. 

I provkörningsexemplaret som är registrerat i Luxemburg fungerar inte navigationen som man vill i en elbil, det vill säga, man får inte en klar rutt med laddstopp utan måste själv vara med och planera körningen. Hur det blir i de bilar som byggs för Sverige återstår att se. 

Rymligt baksätet för två, men lårstödet kunde vara bättre. Stort öppningsbart glastak med gardin.

MG i Sverige för för övrigt samtal med laddoperatörer för snabbladdning, helst vill man se ett bra pris på Ionitys stationer, eller blir det kanske någon annan leverantör?

Bilen är förberedd för 5G och infotainmentsystemet är utvecklat tillsammans med Huawei, vilket kanske kan påverka någons köpbeslut även det, med tanke på integritet. Men Tesla och alla andra tillverkare samlar också på sig användardata, som vi inte riktigt vet hur den behandlas.

Detaljkvaliteten känns på det hela taget bra, men några få ställen har lite billigare plastsorter, som exempelvis den vid golvets insteg som är repkänslig.

I grundversionen Luxury ingår ett stort glastak där den främre delen kan öppnas och med en knapptryckning kommer en gardin fram. Vidare ingår induktiv laddning för telefonen, delläderklädsel med både värme och fläkt i framstolarna, 19-tumsfälgar, 360-kamera, fotsensor för bagageluckeöppning samt inställbar interiörbelysningen i 64 lägen där lamporna kan blinka i takt med musiken, om man så vill. 

I den dyraste sportversionen får man förutom fyrhjulsdriften även nio Bosehögtalare och det går att välja till en brun alcantaraklädsel, men då försvinner möjligheten till ventilerade säten.

Vilken bil skulle du välja? Hur viktigt är ekonomi och varumärke för dig? Tabellen visar att MG klarar sig rätt bra tekniskt sett, mot Ford och Volvo. Kia e-Niro börjar kännas överprisad.

Det finns tre regenereringslägen där enpedalsläget fungerar bra även om bilen inte stannar helt, och även tre körprogram: eco, normal och sport. Inställningen av regenerering och körprogram sköts med rejäla fysiska reglage.

Instrumenteringen har samma typ av självkörningsgrafik som Teslas bilar vilket beror på att man förmodligen har använt sig av samma programmeringskod som Tesla. Många kinesiska tillverkare har nämligen jobbat med Teslas öppna källkod.

Det bjuds allt från trötthetsvarning, aktivt filhållningssystem, adaptiv farthållare, autobroms, döda vinkelnvarning, backvarningssystem, hastighetsskyltsavkänning och automatisk avbländning till kökörning – men vi får återkomma med hur allt detta fungerar eftersom självkörning nivå två inte fanns på den tidiga bilen vi kört. Totalt finns det en framåtriktad kamera, fyra parkeringskameror, åtta parkeringsradar och tre radar för självkörning. 

Med en app kan man göra det mesta som brukar gå att kontrollera i elbilar, som att programmera värme och luftkonditionering, hitta bilen, se batteristatus och lägga in en resrutt.

Äntligen dags att köra! 

Här överraskar MG Marvel positivt. Den känns lättare i steget än VAG-trion för att inte tala om Hyundai Ioniq 5. Provkörningsbilen är den fyrhjulsdrivna versionen som är riktigt rapp, nästan med Teslasug i magen när man drar iväg från låg hastighet. 0–100 km/h går på fem sekunder och toppfarten är på hela 200 km/h.

Styrningen är lätt och trivsam (men ger inte så mycket feedback) och balansen mycket bra med 50/50 viktfördelning och låg tyngdpunkt. Chassits sättning är åt det stramare hållet och bilen har 45-profildäck, över större ojämnheter känns det lite hårt. Men över lag är komforten bra och det gäller även ljudnivån och framstolarna.

Gillar man att köra bil är alltså MG Marvel inget dumt val och den låga vikten gör den både spänstig och snabb i reaktionerna. Men ska man köra offroad är det här inte rätt suv, markfrigången på 13,5 centimeter är lägre än för Volvo V90.

Produkten MG Marvel R är alltså skojig, välutrustad, bekväm och håller till synes bra byggkvalitet, medan varken räckvidd eller snabbladdning ligger på nivåer som man vill se från en ny elbil. Å andra sidan håller den samma elbilsprestanda som premiumkonkurrenterna Volvo XC40, Polestar 2, Ford Mustang Mach-E eller för den delen riktigt dyra Mercedes EQC. MG:s sju års fabriksgaranti är givetvis också ett plus.

Men den avgörande faktorn är blott och bart en: priset. Eller rättare sagt privatleasingkostnaden. Hedin Bil öser på med sin offensiva satsning: Luxuryversionen med 180 hk kostar från 3 645 kronor i månaden och vill man ha den fyrhjulsdrivna går den på 3 995 kronor.

För att få en rymligare och mer prestigetyngd Volkswagen eller en superdesignad och snabbladdande Hyundai får man lägga till en dryg 1 000-lapp.

Personligen skulle jag välja MG Marvel med fyrhjulsdrift före de enklaste versionerna av Hyundai och VW, som även de är dyrare, på grund av körglädjen. Jag har inte behov av riktigt stora utrymmen och skulle prioritera körupplevelsen i vardagen framför snabbare laddning och längre räckvidd. De är inte ofta jag åker på riktig långtur.

Men skulle jag köpa en elbil låg MG sämre till eftersom skillnaden i pris är mindre än skillnaden i privatleasingkostnad, och andrahandsvärdet blir förmodligen lägre. Men en välutrustad ID.4 GTX kostar lätt 650 000 kronor.

Även om Marvel inte kommer att ha det lika lätt att slå sig in på försäljningstoppen som den billigare MG ZS, eftersom konkurrensen är hårdare i de högre prislägena och image väger tyngre, är det vad den förebådar som är själva grejen.

Kinesiska MG kan redan nu konkurrera med etablerade tillverkare när det gäller produkt och redan 2025 ska man sälja bilar med solid state-teknologi. Utvecklingspotentialen är enorm och den resa som japanska och koreanska tillverkare har gjort kommer kineserna att göra mycket snabbare.   

Här är den riktigt utzoomade sammanfattningen av MG Marvel: Kinesiska biltillverkare är redan nu tack vare bra teknik och låga priser livsfarliga för alla. Räddningen för premiummärkena är att bygga in så mycket magi och kundlojalitet de kan i sina varumärken, för när det gäller produktegenskaper förutspår jag att det blir näst intill omöjligt att försvara sig.