Kia EV6 GT-Line 325 hk AWD: Det sportigare alternativet

Premium Vi har äntligen fått köra produktionsbilar av Kias nya helt elektriska modell EV6. Vad är det första intrycket och hur står den sig jämfört med kusinen Hyundai Ioniq 5?

Kia EV6 GT-Line 325 hk AWD: Det sportigare alternativet
Kia EV6 är mer än bara en Hyundai Ioniq 5 i andra kläder.

VAD ÄR NYTT? Det korta svaret är: allt! EV6 är en sprillans ny modell som dessutom signalerar startskottet för Kias uppfräschade varumärke. Den bygger på Hyundais och Kias färska, koncerngemensamma plattform kallad E-GMP (Electric-Global Modular Platform) och är tillsammans med kusinen Ioniq 5 en av de två första modellerna som använder den nya bottenplattan.

Det som framför allt utmärker den tekniska grunden är att bilen använder sig av ett 800V högspänningssystem som gör att man kan ladda väldigt snabbt om man kopplar in bilen på rätt typ av stolpe, till exempel en från nätverket Ionity. Maximal laddeffekt när man tankar likström (DC) är enligt pressinformationen 239 kW och Kia hävdar att man ska kunna fylla batteriet 10–80 procent på bara 18 minuter.

Vi har tyvärr inte kunnat verifiera de siffrorna i samband med provkörningen, utan får återkomma till det när vi testar bilen på svensk mark senare i år. Vid normalladdning med växelström (AC) klarar bilen att ta emot trefas och upp till 10,5 kW, vilket innebär att man kan få ett fullt batteri på strax under sju och en halv timme.

Modellen finns med två olika batteristorlekar, men Kia Sverige kommer bara att sälja de versioner som har den stora kapaciteten med 77,4 kWh användbar energi.

EV6 går att få med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den förra har 228 hästkrafter och den senare 325. Någon gång under 2022 kommer dessutom en fyrhjulsdriven värstingversion med 585 hästar som gör 0–100 km/h på 3,5 sekunder.

Räckvidden varierar från prestandamodellens 406 kilometer till mer imponerande 528 för den bakhjulsdrivna varianten. Den fyrhjulsdrivna bilen med 325 hästar ska klara 506 kilometer med 19-tumsfälgar som är standard och 484 om man uppgraderar till 20 tum.

Infotainmentsystemet och det digitala instrument-klustret är samma som i kusinen från Hyundai. Framför föraren sitter dubbla välvda skärmar som är 12,3 tum stora. Systemet fungerar generellt bra, men höjer inte ribban för infotainment i segmentet. Det är snarast en försiktig uppdatering med piffigare förpackning jämfört med vad som tidigare har funnit i märkets bilar.

Förarmiljön i övrigt skiljer sig en aning från koncernkollegan. Kia har lite fler fysiska knappar, bland annat sådana som är dedikerade till ratt- och stolsvärme. Vi tycker därför att EV6 har något bättre ergonomi.

Bilens specifikation sätter en ny standard för elbilar i klassen ur flera perspektiv – utom på en ganska viktig punkt. Precis som i Ioniq 5 kan inte navigationssystemet föreslå och lägga till laddstopp automatiskt åt dig längs vägen. De måste du planera själv vid långkörning. Det är dåligt för att vara en helt ny elbil. Men enligt den information vi fått är detta något man jobbar på och ska lösa med en uppdatering i framtiden. Räkna emellertid med att det lär dröja cirka ett år innan den funktionen gör entré.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Koncernens positionering säger att Kia ska vara det sportigare av de två märkena. Pressmaterialet betonar också bilens spänstiga köregenskaper och lanseringseventet är delvis förlagt till väldigt underhållande och kurviga spanska bergsvägar.

Vi koncentrerar oss på att köra den fyrhjulsdrivna EV6 GT-Line med 325 hästkrafter, vilket är den version som Kia ser utgör den största delen av försäljningen på den svenska marknaden.

Laddluckan sitter under höger bakljus. Själva luckan är elstyrd och "sockerbitarna" indikerar batteriets laddningsgrad.

Jämfört med Hyundai Ioniq 5 känns det som att Kia har dragit åt skruvarna hårdare. EV6 upplevs något tajtare och mer direkt i reaktioner och respons från chassi och styrning, den är helt enkelt en mer inbjudande bil att köra.

Men att kalla den för sportig känns ändå som en överdrift. Första intrycket är snarare att EV6 upplevs som en så kallad GT-vagn, alltså en bil som klarar långresor med god komfort samtidigt som den har kraft och spänst nog att vara skojig på kurviga vägar. Det är en rätt trevlig kombination.

Styrningen är ganska avslappnat smidig och lätt med utväxling åt det långsamma hållet. Den har en något filtrerad vägkänsla och passar därför spontant bättre till vardags än för sportig körning, även om den inte gör bort sig när det svänger.

Bilen rör sig generellt stadigt och kontrollerat på vägen, inte lika mjukt och fluffigt som Ioniq 5. Den har dock en lugn gång uppe i fart som passar för långkörning och den sväljer generellt ojämnheter bra. Det är bara över vissa tvära, skarpa gupp och skarvar som den känns fast och man anar den spänst som också finns i chassit. 

På kurviga vägar bjuder nämligen bilen upp till dans och den rör sig självsäkert på ett förtroendeingivande sätt genom böjarna.

Motorresponsen är pigg, i sportläget till och med lite hetsig, och 325 hästar känns mer än tillräckligt för att ge seriösa vardagsprestanda.

Vi tar också en kort sväng i den bakhjulsdrivna versionen med 228 hästkrafter. Den har inte samma angelägenhet i accelerationen men känns för den skulle inte trött. Den positiva bieffekten är istället att den upplevs något mer harmonisk i sin kraftleverans. Men inte bara det. Vi tycker också att styrningen är trevligare med mindre filtrerad vägkontakt och något mindre kraftig servo. Om man bryr sig mer om körkänsla än motorkraft kan det vara versionen man ska titta på.

Ljudet i kupén verkar generellt väl dämpat. Vi noterar främst vägljud och bilen reagear lite på olika asfaltsunderlag, men utan att det stör. När vi får köra den på svensk asfalt kan vi ge ett mer definitivt utlåtande.

NÖRDFAKTA. Kia EV6 är mer än bara en Hyundai Ioniq 5 i andra kläder. Den har något kortare axelavstånd, mer motoreffekt, större batteri, ännu snabbare laddning och en annan chassikalibrering.

BORDE JAG KÖPA EN? EV6 är dyrare än en Ioniq 5, men man får också lite mer elbilskompetens och prestanda för pengarna. Dessutom köper man sig hela sju år nybilsgaranti jämfört med Hyundais redan generösa fem år.

Kian är modellen för dig som vill ha en mer inbjudande körupplevelse jämfört med Ioniq 5. Man får offra lite av den allra fluffigaste fjädringskomforten, men det tycker vi att det är värt för att få mer personlighet.

Läs mer om EV6 i ett större reportage och en mer omfattande provkörning i det kommande numret av vår specialtidning Edition Recharge.