PROV: BMW i4 M50 – miljömärkt prestanda

Premium Den första helelektriska M-modellen visar hur framtiden kan se ut hos BMW. Med 544 hk och 795 Nm är nya i4 M50 en intensiv körupplevelse!

PROV: BMW i4 M50 – miljömärkt prestanda
Den sportiga elbilen beter sig som en tvättäkta M-modell.

Egentligen syns det knappt, i alla fall inte från utsidan. Nya i4 M50 är inte alls som (lika nya) iX där den helelektriska drivlinan kläs med en ultramodern kaross. I4 ser mest ut som en vanlig 4-serie, låt gå för grillen och en del dekaler. 

Annat är det när man öppnar förardörren och tar plats i förarstolen. Bakom M-ratten sträcker sig en gigantisk skärm som på BMW-språk kallas Curved Display, en visuell sammanslagning av instrument- och infotainmentskärmen. Den är vinklad mot föraren, en tradition som började redan på 70-talet med de första modellerna av 5- och 3-serien (E12 och E21).

Nykomlingen använder sig av ett intelligent användargränssnitt av åttonde generationen som visserligen har blivit mer komplext och omfattande, menutan att vara alltför utmanande för föraren.

Som tur är har man nämligen valt att behålla iDrive-vredet i mittkonsolen. Därmed blidkar man även de traditionella kunderna som inte vill befatta sig med språkstyrning eller bilens virtuella Intelligent Personal Assistant.

Elbilens Curved Display förenar instrument- och infotainmentskärmen till en enhet.

Assistenten förstår numera även mer komplexa språkkommandon och kan döpas efter förarens tycke och smak. Det struntar vi dock i under vår första färd med bilen. Det finns säkert roligare saker att upptäcka.

De första kilometerna leder oss över landsvägar med tät trafik. Alltså ett perfekt tillfälle att testa bilens omfattande rekuperingsmöjligheter. Enklast och mest effektiv är inställningen som vi tror att en övervägande del av kunderna kommer att använda: adaptivläget. 

Rekuperingseffekten anpassas då på bästa sätt till rådande trafiksituation med hjälp av gps-data och assistansarmadans sensorik. Förarens roll i bilen begränsas då till styrman medan bilen axlar kaptensrollen. Mjuk inbromsning när man närmar sig en rondell eller 30-zon?

Som Gran Coupé bjuder i4 på en stor och praktisk bagagelucka. Skuffen rymmer då som mest 1 290 liter.

I baksätet blir det dock aningen trångt för långa personer.

Det fixar bilens uppkopplade hjälpsystem alldeles själva. Naturligtvis kan man även ratta skutan analogt och individuellt när man tar kontroll över bilen. Från "segling" till enpedalskörning, spridningen av rekuperingssystemet täcker de absolut flesta behov.

Efter några körda kilometer minskar trafiktrycket och landsvägen blir alltmer slingrande. Ett paradis i M-avdelningens tecken med andra ord.

Nya i4 M50 är som bekant tillverkarens första elektriska M-modell, då har man helt enkelt inte råd att spara på krutet. Inte för att vi någonsin skulle tvivla på medvetenheten bakom M-dekalens arv.

Den sportiga elbilen beter sig som en tvättäkta M-modell: kompetent, förtroendeingivande stabilt och med förvånansvärt hög fjädringskomfort. Det kan vi tacka den luftfjädrade bakaxeln för och självklart det adaptiva M-chassit som ingår i standardutrustningen för M50.

Mindre uppenbart men inte mindre viktigt för körkänslan, stabiliteten och vridstyvheten är faktumet att batterihuset är kopplat till bilens grundkonstruktion. Huset är fastskruvat i golvet med 22 skruvar vilket även ger framaxeln bättre stabilitet och det känns definitivt.

På den här kurviga landsvägen kan man kasta in M50 spontant i kurvorna utan minsta fördröjning. Den variabla sportstyrningen verkar direkt och med hög precision och försöker kamouflera bilens vikt så gott det går. En räckvidd på mer än 500 km (521 km enligt WLTP-cykeln) kostar tyvärr på när bilen ställs på vågen. BMW i4 M50 väger nämligen in på föga smickrande 2,3 ton. Desto mer förvånansvärt är det egentligen med vilken lekfull lätthet bilen tar sig igenom kurvorna.

Tack vare den jämna viktfördelningen (48,2 procent fram, 51,8 procent bak) och den elektriska fyrhjulsdriften levererar den mängder av grepp i kurvorna (och självklart även på raksträckorna) och bjuder på lätt doserbar fördröjning även när man redan har passerat den ideala bromspunkten. Där kan de adaptiva bromsarna rekupera med en maximal effekt på 195 kW.

M-sport-stolarna omfattas inte av standardutrustningen men kan köpas till för 11 200 kronor.

Växelspaken och iDrivevredet finns kvar även i tillverkarens framtidsvision.

Övergången från rekuperingen till bilens vanliga, hydrauliska bromsar sker för övrigt helt omärkbart – genom det integrerade bromssystemet som förenar bromstryck, bromskraftförstärkning och bromskraftreglering i en kompakt modul. Det nödvändiga bromstrycket regleras med hjälp av ett styrdon, vilket inte ens förnimms av den mest känsliga fot.

Just det, motorerna hade vi nästan glömt. Det beror förmodligen på att man knappt känner av synkronmaskinerna när man tar det lugnt.

Det ändrar sig snabbt när man pressar gaspedalen söderut så att lindningarna får smaka på den fulla strömstyrkan. Nu blåser det upp till storm som sveper med sig bilen och passagerarna likaså, kraftfullt och utan avbrott. Inte för vilt, men med underbar kontroll över kraftutvecklingen vilket kanske är den mest förtrollande egenskapen.

Från utsidan är i4 akustiskt diskret, i kupén kan man istället njuta av ett speciellt komponerat soundtrack.

Räckvidden påverkas dock knappt av effektöverfallet så länge man inte överdriver det hela – ännu ett bevis på vilken makalös pjäs man har lyckats skruva ihop i München.

Om man någonsin har tvivlat på M-dekalens existensberättigande på en elbil kan man glömma sina argument nu. I4 M50 övertygar med en suverän körkänsla och helt vansinniga kraftresurser.

Skulle 544 hk kännas lite väl maffigt kan man med fördel välja den nästan lika dynamiska lillebror i4 eDrive40 med 340 elektriska hästar.

Chassit – en äkta BMW

Under Gran Coupé-skalet hittar man en hel del teknikgodis för finsmakare. Elbilens chassi bygger på samma grund som 3- och 4-serien men har självklart modifierats en del. Bakaxeln är luftfjädrad och spårvidden har ökats med 26 mm fram samt 12 mm bak.

Bilens tyngdpunkt är numera 37 mm lägre än i 3-serien och dessutom bjuder M50 på adaptiva M-dämpare, M-sportbromsar, variabel sportstyrning samt ytterligare stag på fram- och bakaxeln som ökar vridstyvheten ännu mer. Aerodynamiskt optimerade hjul i storlekar upp till 20 tum leder kraften till asfalten. Elbilens vridstyvhet har ökats ytterligare med hjälp av stag på fram- och bakaxeln som dessutom är luftfjädrad.