PROV: Mercedes EQB 350 4Matic – stor och liten

Premium Den nya elektriska varianten av kompaktsuven GLB har plats för upp till sju passagerare, drivlinor som ger mer än 40 mils räckvidd, och en välkänd interiör som andas kvalitet. Vi tar en tur i en EQB 350 4Matic med dubbla elmotorer och en systemeffekt på 292 hk.

PROV: Mercedes EQB 350 4Matic – stor och liten
En kompakt suv med eldrift, plats för sju och lastvolym på upp till 1 700 liter.

VAD ÄR NYTT? Vissa objekt är mycket större invändigt än vad man kan tro utifrån. Mercedes GLB är ett talande exempel på det och nu kommer även en helelektrisk variant av storsäljaren som lånar kaross och chassi från fossilbilen, men drivlinorna från elbilen EQA.

Det ger en unik kombination av en kompakt suv med eldrift, plats för upp till sju passagerare samt en imponerande lastvolym på upp till 1 700 liter. Försök att hitta något liknande hos konkurrenterna, vi väntar.

Trots sina kompakta yttermått bjuder EQB på otroligt mycket plats, vilket först och främst beror på den kantiga formen som har kamouflerats lika skickligt som hos GLB. Elbilen pryds dock av en svart frontpanel istället för en konventionell grill, med en central Mercedesstjärna och markanta LED-lister fram och bak.

Här finns inga överraskningar: interiören i EQB är mycket lik den i GLB.

På insidan möts vi av en snygg och sober förarmiljö med endast få knappar och en stor skärm som binder samman de digitala instrumenten och infotainment-systemet. Designen upplevs som nästan avskalad och bidrar till den luftiga kupékänslan.

Framtill och på andra raden sitter man bättre än i den genomsnittliga kompaktbilen samtidigt som bagageutrymmet är väldigt rymligt. Den nedfällda tredje sätesraden och elmotorn bak inkräktar för övrigt knappt på det generösa lastutrymmet.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Körningen är nästan lika busenkel som att sköta infotainmentsystemet. Känner man plattformsbrodern EQA känner man EQB, helt utan överraskningar.

Till en början säljs familjefraktaren med två olika drivlinor: 300 4Matic med 228 hk och 350 4Matic med 292 hk. Gemensamt för båda är fyrhjulsdriften tack vare dubbla elmotorer, där framaxeln drivs av en asynkron maskin och bakaxeln av en permanent synkronmotor.

Navigationssystemet använder programmet Electric Intelligence som letar upp lämpliga laddstopp under färden.

Mercedes själva hävdar att drivlinekonceptet bär med sig en rad fördelar som exempelvis att bilen kan drivas med endast den mycket effektiva bakaxelmotorn, medan den främre motorn förblir avstängd tills behovet uppstår. 

På plats i förarstolen känner man inte av bilens febrila motormanagement och ultrasnabba koreografi. Här räcker det med att välja om man vill åka framåt eller bakåt med hjälp av den rattstångsmonterade växelväljaren och att hantera gaspedal och ratt.

Vår testbil är naturligtvis den starkare 350 4Matic-modellen och allt annat än långsam. Sprinten från stillastående till 100 km/h avverkas på raska 6,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Motorernas rejäla vridmoment (520 Nm) frigörs utan minsta fördröjning under acceleration men förblir lätt att dosera i alla lägen.

I den något svagare 300 4Matic sker detta kanske inte med samma intensitet, men inte heller den lite klenare drivlinan saknar effekt. Senare följer däremot instegsmodellen EQB 250 som saknar bakaxelmotor.

Vår EQB 350 4Matic saknar den tredje sätesraden och rymmer därför mer än 1 700 liter.

Gemensamt för samtliga motoralternativ är ett lågt placerat batteri med 66,5 kWh nettokapacitet. För EQB 350 innebär det en räckvidd på 419 km enligt WLTP-cykeln, men i verkligheten får man nog räkna med några färre mil än så. Det krävs nämligen att man lägger band på sig och högerfoten för att komma under en förbrukning på 20 kWh/100 km.

Under färd kan föraren leka med en rad olika rekuperingsinställningar. Den virtuella "ECO-assistenten" sköter gärna det hela automatiskt även när man väljer D Auto. De olika inställningarna för segling och rekuperingsstyrka kan man dock alltid välja fritt med hjälp av rattpaddlarna. 

Mest avslappnat är det naturligtvis när bromskraft-återvinningen sköts automatiskt. Assistenten beräknar då den passande rekuperingsgraden med hjälp av navigationskartor, trafikskyltigenkänning och data från de övriga, relevanta assistanssystemen.

Automatläget fungerar bäst ihop med den kultiverade drivlinan och det höga komfortintrycket förstärks ytterligare genom de adaptiva dämparna som låter bilen glida lugnt över alla sorts ojämnheter. Dessutom förvånas man över den låga ljudnivån i kupén vilket annars inte är särskilt vanligt i klassen. 

BORDE JAG KÖPA EN? Egentligen borde EQB vara den perfekta vardags- och familjebilen: gott om utrymme, kompakta mått, miljövänlig drivlina och en batterikapacitet som fungerar för de flesta och som kan laddas med upp till 160 kW.

Priset för EQB 300 4Matic börjar på 597 900 kronor i SE-utförande. Då ingår bland annat den adaptiva farthållaren Distronic, filhållningsassistans, aktiv dödavinkelnvarning och mycket annat.

Den starkare EQB 350 4Matic går loss på 627 900 kronor med samma utrustningsnivå, men innan miljöbonusen (70 000 kronor efter sex månader). Modellen går att beställa nu, de första bilarna kommer till handlarna i februari.