PROV: ACM City One – gränslös

Premium Startupföretaget ACM presenterar nu sin billiga stadsbil City One med utbytesbatteri och andra smarta lösningar. Den ska börja produceras i slutet av 2023.

PROV: ACM City One – gränslös
Tack vare låg vikt räcker batteriets 26 kWh för 24 mils räckvidd, om du kör i stadstrafik.

VAD ÄR NYTT? Allt. ACM City One är en helt nyutvecklad elbil för stan och tillverkaren lovar obegränsad räckvidd. Det är inget litet löfte, men helt fel har ACM inte: vid sidan om 16-kWh-batteriet under framstolarna sitter ytterligare fyra batterienheter om 2,5 kWh under lastgolvet. Dessa elva kilo tunga moduler kan bytas enkelt för hand. Lägger man "batteriportföljen" i ledningsskenan glider den på plats och låses fast nästan av sig själv.

Fyra gånger 2,5 plus 16 kWh ger en maximal kapacitet på 26 kWh. Det kanske låter lite, men med tanke på att bilen inte väger mer än 950 kg räcker batterierna för 24 mils räckvidd, förutsatt att du kör i stadstrafik.

Medan huvudbatteriet arbetar med 260 volt har de bakre modulerna 48V. Spänningsskillnaden till trots laddas samtliga batterier samtidigt med en enda kabel. Behöver man mer räckvidd gäller det att ta med sig ytterligare moduler, en slags bensindunk för framtiden.

Med några få handgrepp kan man fälla baksätets ryggstöd och förvandla City One till en riktig storfraktare som även ska kunna svälja en hel EU-pall. Den går däremot inte att snabbladda utan sörplar i sig elektricitet via ett vanligt hushållsuttag.

Under lastgolvet gömmer sig fyra platser för ytterligare batterimoduler som utan problem kan bytas för hand.

Bilen har utvecklats i samarbete med Magna som även ska axla produktionen i slutet av 2023. ACM förklarar att man redan har hittat 230 000 potentiella köpare och att man samtidigt förhandlar med stora uppdragsgivare.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den handbyggda prototypen visar redan prov på många detaljer som kommer att hamna i den senare serietillverkade bilen. Passagerarna har ett fint insteg och trots inte alltför stoppade stolsdynor sitter fyra vuxna förvånansvärt bekvämt och dessutom luftigt. 

Utrustningen är reducerad till ett minimum och de flesta knappar och vred lyser med sin frånvaro. Att köra bilen kräver endast tre saker av oss: att vi startar den, lossar handbromsen och sätter växelväljaren i "D"-läget. Sedan kör vi iväg på ett industriområde. Prototypen är nämligen än så länge inte registrerad för gatbruk.

Interiören domineras av en stor, centralt placerad skärm. Annars är det ytterst enkelt och avskalat.

Att det rör sig om en prototyp känner man tydligt under körningen. Varken chassi, styrning eller ljudisolering är på nivå med vad den senare produktionsbilen ska ha. Vi kan med andra ord inte uttala oss om slutproduktens körkänsla.

Motorn som driver på framhjuen lämnar en kontinuerlig effekt på 25 kW (cirka 35 hk) och har förvånansvärt lite möda med att driva bilen. Toppfarten för City One anges till 110 km/h.

Beroende på utförande och utrustning kommer priset att ligga på mellan 100 000 och 150 000 kronor, men ACM hjälper kunderna att få in en del av sina surt förvärvade slantar igen. Hur? I bakrutan kan man montera bildskärmar för reklam som knappt drar någon ström. ACM kan dessutom förmedla reklamuppdrag och skicka reklaminnehåll via mobilnätet.

Bilens digitala ekosystem har utvecklats tillsammans med Porsches dotterbolag MHP och möjliggör ytterligare tjänster som sträcker sig från enkel car sharing per mobilapp till olika laddningsfunktioner.

ACM står för "Adaptive City Mobility", ett träffande namn. Prototypen kan nämligen användas både som personbil och som mindre lastbil.

Eftersom City One har mottagits väl på europeiska utställningar (senast på IAA) tänker man bygga en europeisk version av bilen. Enligt tillverkaren uppfyller stadsbilen nämligen redan samtliga registrerings- och krocktestkrav.

NÖRDFAKTA. Startupföretaget ACM grundades av den före detta mjukvaruutvecklaren på BMW, Paul Leibold, och deras första produkt City One är primärt tänkt för asiatiska, afrikanska och sydamerikanska marknader som inte har en utbyggd laddinfrastruktur. Tanken är att man ska ha med sig reservbatterier som i nödfall även kan laddas med solpaneler. 

BORDE JAG KÖPA EN? ACM City One är kanske inte den vackraste skapelsen på fyra hjul, men en otroligt smart lösning för marknader utan tillförlitlig strömförsörjning. Kanske kan den även bli en försäljningshit i Europa.

Vem vill inte ha en billig och praktisk elbil som sväljer massor av last utan räckviddsångest? Konkurrenterna från Dacia, e.GO och Renault ser kanske bättre ut och erbjuder mer utrustning, men i teorin är City One nästan oslagbar om lastvikten stämmer, inte minst för småföretagare.