PROV: Dacia Spring – undvik motorvägen!

Premium Ingen elbil är lika billig, ingen annan är lika seg som nya Dacia Spring. Är nykomlingen något att ha? Vi provkör.

PROV: Dacia Spring – undvik motorvägen!
I Comfort Plus-utförande har bilen orange dekorelement på ut- och insidan samt klimatanläggning, back-kamera och navigations-system som standard.

VAD ÄR NYTT? Den rumänska prispressaren på elbilsmarknaden är egentligen inte så ny som man skulle kunna tro.

Sedan mars 2021 finns elbilen att köpa på kontinenten och den bygger på en budgetplattform som bildar grunden för exempelvis Renault City K-ZE som enbart säljs i Kina samt systerbilen Renault Kwid som är avsedd för den indiska marknaden.

Dacia Spring ska enligt officiella uppgifter revolutionera och demokratisera elbilsmarknaden, alla ska helt enkelt ha råd att köra elektriskt. Nog kan Dacia Spring ligga helt rätt i tiden, det är många potentiella köpare som retar sig på elbilarnas höga priser. Men vad får man?

Spring är en mycket kompakt bil i suv/crossoverformat som är knappt 3,74 meter lång och 1,58 meter bred. Exteriören känns modern och robust men skvallrar knappast om bilens snålambitioner. Testbilen har till och med begåvats med en del orange plastpaneler som fortsätter även på insidan.

Men apropå insidan: Här märks det tydligt att Dacia Spring är en billig bil. Kupéutrymmet är spartanskt inrett, nästan kargt och bjuder på gott om plats för fyra passagerare.

Budgetbilen har en avskalad interiör med gott om plats.

Den asketiska framtoningen har dock en annan fördel, förutom priset. Dacia Spring väger inte ens ett ton och kräver därför inget stort batteri. De luftkylda cellerna har en totalkapacitet på 27,4 kWh, en vikt på bara 186 kg och får plats under det tillräckligt bekväma baksätet. Därför rymmer även bagageutrymmet mellan 270 och 1 100 liter, trots att Spring är mycket mindre än Dacia Sandero.

Testbilens utrustningsnivå kallas Comfort Plus, vilket är toppmodellen och här ingår klimatanläggning, backkamera, digitalradio, navigation och en centralt placerad multimediaskärm som dock är av lägre kvalitet.

Framdrivningen sköts av en framaxelmonterad permanentsynkronmotor som lämnar mikroskopiska 45 hk och 125 Nm. Accelerationen från stillastående till 100 km/h anges till evighetslånga 21,9 sekunder och toppfarten är 125 km/h.

Den låga effekten i kombination med bilens vikt ger naturligtvis en låg testförbrukning på 16,1 kWh/100 km vilket kan räknas om till en räckvidd på runt 18 mil. Med hjälp av ecoläget (som stryper effekten med 10 kW) och en sansad högerfot kan man klara drygt 20 mil på en laddning.

Den måttliga mängden batterier gör att Spring har ett bättre bagageutrymme än väntat.

Apropå laddning: Här finns inte heller några dyra krusiduller. Ladduttaget hittar vi bakom Daciamärket och som tillval finns även ett CCS-laddsystem som klarar en maximal effekt på 30 kW. Att ladda Spring vid en likströmsladdare tar därmed inte mycket längre än en timme innan batterinivån når 80 procent.  

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Med maximalt 45 hk att tillgå kan man naturligtvis inte prata om elbilsprestanda. Dacia Spring är löjligt billig men minst lika löjligt seg. Den obefintliga motoreffekten räcker dock för att hänga på stadstrafiken utan att utgöra ett livsfarligt farthinder för allt och alla.

Motorvägsfarter bör man dock undvika om möjligt. För att komma upp i 120 km/h krävs det gigantiska mått av tålamod eller nästan en minut! Omkörningar bör därmed planeras i mycket god tid eller helt enkelt undvikas.

Dacia Spring väger 977 kg men kränger märkbart i kurvorna.

Med 45 hk är nämligen till och med topografin viktig, varje minimal uppförsbacke sänker hastigheten märkbart och det med endast föraren ombord. Höga hastigheter kvitteras dessutom ovilligt med framvagnsvibrationer som känns tydligt i ratten.

Däremot är fjädringskomforten förvånansvärt bra. Även på undermålig asfalt fjädrar Dacia Spring konsekvent och utan att trötta ut passagerarna.

En annan ljusglimt är bromssystemet som vi gillar för den fina doserbarheten och det absolut godkända bromstestresultatet på 36,7 meter från 100 km/h. Det finns till och med en del betydligt dyrare elbilskonkurrenter som bromsar sämre än så. Att Spring reagerar på kurvor med tydliga krängningar kan man därför ha överseende med.

Laddluckan gömmer sig bakom grillens Daciaemblem. Spring kan laddas med upp till 30 kW.

NÖRDFAKTA. Än så länge saknas Spring på tillverkarens svenska hemsida och anledningen är att modellen måste vinteranpassas för bruk i Norden. Exempelvis krävs det en uppvärmningsmöjlighet för att bilen ska klara av snabbladdning under vinterhalvåret.

BORDE JAG KÖPA EN? Dacia Springs största försäljningsargument är priset, men man får även en hel del utrymme för passagerarna och deras bagage samt klart godkänd räckvidd och förhållandevis korta laddtider. Helt enkelt mycket bil för pengarna, men en bil som passar i stadstrafik och ingen annanstans.

Kan man leva med permobilliknande prestanda och en avskalad interiör är detta dock inget dåligt val. Men tänk på att krocktestresultatet hos Euro NCAP inte är speciellt upplyftande.

Fotnot: Dacia Spring Comfort Plus kostar 21.790 euro i Tyskland.