Första turen i Mercedes EQE: ”ingen fattigmans-EQS”

Efter EQS är det dags för Mercedes att lansera en mindre eldriven sedan ur EQ-familjen i form av EQE. Vi intar passagerarsätet för en första titt på nykomlingen.

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT? Det räcker med en hastig blick på exteriören för att se tillhörigheten till Mercedes snabbt växande EQ-familj.

EQE följer ”One-Bow-designen” från fjolårets EQS och använder sig dessutom av samma futuristiska MBUX Hyperscreen som sträcker sig över en bredd på sanslösa 1,41 meter över nästan hela kupébredden. Hyperscreen är sammansatt av tre olika skärmar bakom en glaspanel: de digitala instrumenten, infotainmentskärmen och en skärm avsedd för passageraren som i vårt fall visar en högupplöst bild på konceptbilen Mercedes Vision AVTR.

En beröring senare visar skärmen samma huvudmeny som vi känner från infotainmentsystemet och det har sin anledning eftersom man kan styra samtliga infotainmentfunktioner även härifrån eller se på teve under färd.

Vi sitter i instegsmodellen EQE 350+ som sträcker sig över en längd på knappt 4,95 meter. Låt dock inte modellbeteckningen lura dig, EQE är ingen elektrifierad E-klass utan en alldeles egen modell som bygger på EVA2-plattformen.

350+ drivs av en permanentmagnetmotor på bakaxeln som lämnar 292 hk och 530 Nm. Än så länge får vi vänta på officiella accelerations- och toppfartssiffror, men vi kan förvänta oss ett batteri med en nettokapacitet på 90 kWh samt en räckvidd på mellan 545 och 660 km enligt tillverkaren.

Första turen i Mercedes EQE:
Tycker man att EQE-exteriören känns rymdskeppsaktig förstärks känslan dessutom av förarmiljöns MBUX hyperscreen (tillval).

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vi lämnar parkeringen ljudlöst. Nej, det är absolut ingen överdrift, EQE ger inte ett knyst ifrån sig bortsett från däckljudet.

Bakom ratten sitter utvecklingsingenjören Sharam Hami Nobari, vi får nöja oss med passagerarsätet idag. Utanför stan trampar Sharam på gaspedalen vilket pressar oss in i multikonturstolarna som är utrustade med åtta luftkammare och fyra vibrationselement samt tio olika massageprogram.

Under accelerationen hörs plötsligt även bilen, men inte som man kanske hade förväntat sig. Innan uppvisningen passade nämligen Sharam på att aktivera bilens sportläge som ramar in sprinten med ljudprofilen ”Roaring Pulse”. EQE är utrustad med ytterligare två ljudprofiler som även kan väljas från passagerarplatsen. En sak man däremot inte kan sköta härifrån är som tur är körinställningarna. Tänk er själva en uttråkad tonåring här.

Första turen i Mercedes EQE:

Förutom det futuristiska ljudet vässar sportläget även de elektroniskt styrda dämparna i EQE. Skillnaden till komfortläget är påtaglig, men det blir aldrig stenhårt. Korta slag hittar visserligen sin väg till förarrumpan, men man skärmas av effektivt från yttre påverkan. Det passar fint till nykomlingens komfortbetonade helhetsintryck som inte lider av påklistrade dynamikambitioner. 

NÖRDFAKTA. Trots att interiören i EQE liknar den i EQS och att man till och med har lyckats trycka in samma gigantiska MBUX Hyperscreen finns det dock en sak som inte fått plats i EQE: Head up-displaysystemet måste krympas eftersom instrumentbrädan helt enkelt inte var stor nog för att rymma samma enhet som i EQS.

BORDE JAG KÖPA EN? Mercedes har byggt en futuristiskt elbil som håller fast vid tillverkarens grundläggande värderingar. Oavsett bilens hypermoderna förarmiljö och rymdskeppsliknande ljudprofiler är EQE i första hand en ytterst bekväm reskamrat med hög komfort.

Nykomlingen är därmed ingen fattigmans-EQS utan ett meningsfullt tillskott i EQ-familjen.

Första turen i Mercedes EQE:
 

Annons
Annons
Rulla till toppen