PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!

Folkabussen är en av bilvärldens största ikoner och symboliserar frihet. Volkswagens koncept ID. Buzz har blivit en helt elektrisk Folkabuss och skapat enorma förväntningar. Nu har vi äntligen fått köra den färdiga versionen med samma namn i "Wonderful, wonderful Copenhagen".

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT? Det är karossen och inredningen som är det nya, spännande och unika. ID. Buzz delar teknik med ID.4 och ID.5 – alla bygger på MEB-plattformen. Det innebär bland annat att de har samma drivlina.

Den första versionen av ID. Buzz ger 204 hästkrafter på bakaxeln. Framöver kommer den även i fyrhjulsdrivet GTX-utförande med omkring 300 hästar.

Volkswagen överväger att ge den modellen ställbart DCC-chassi som tillval – något som kan vara bekvämt om man ska åka till fjällstugan på svenska landsvägar med isfläckar och potthål.

PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
ID. Buzz finns med fem, sex eller sju sitplatser. Den senare kommer bara säljas med lång hjulbas. Med sexsitsig konfigurering består mittraden av två fåtöljer. Mellanrummet mellan dessa underlättar insteget till den bakersta sittraden. De separata sätena kan uppgraderas till snurrbara kaptensfåtöljer.

Även om den tekniska grunden är gemensam med ID.4 skiljer sig bilarna åt en hel del i storlek. ID. Buzz är 13 cm längre, 13 cm bredare och 30 cm högre. Detta och en tydlig lådform ger stora innerutrymmen

ID. Buzz rymmer 1 121 liter last under insynsskyddet på den femsitsiga versionen. Det kan jämföras med 543 liter i ID.4. Med baksätet på ID.4 fällt ryms 1 575 liter. Motsvarande siffra för ID. Buzz är omkring 3 900 liter. Exakt siffra får vi vid världspremiären den 9 mars.

Den som tycker att detta ändå känns för litet kan beställda en version med ungefär 25 cm längre hjulbas. ID. Buzz finns inte bara i två olika längder. Det går också att välja mellan en minibussversion och en hantverkar/distributionsbil. Den senare heter ID. Buzz Cargo.

PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
Eldrivna bud- och hantverkarbilar blir snart en vanlig syn i våra städer. För Volkswagen är beteckningen för biltypen Cargo, och den har tre sittplatser fram, men inget baksätet. Istället ryms 3,9 kubikmeter last – i den korta versionen. Både vanliga ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer snart i en 25 centimeter längre version.
PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
Eftersom ID. Buzz bygger på MEB-plattformen är mycket teknik samma som i suven ID. 4. Det innebär att maxladdningen är 125 kW, men också att detta kan komma att uppdateras. ID. Buzz ska säljas med tre olika batteristorlekar 58, 77 och cirka 90 kWh.

Som vi redan antytt går det att få olika antal sittplatser i minibussversionen. Båda längderna säljs med fem eller sex platser. Vill man ha sju måste man ta den 25 cm längre versionen.

ID. Buzz Cargo kan ta tre personer i framsätet och har inget baksäte. Den kan anpassas en hel del. Det går att få en skyddande skiljevägg och en sida utan bakdörr. Bakluckan med tailgate kan bytas ut mot dörrar som öppnar åt sidorna.

Köparen måste även välja storlek på batteriet. Volkswagen ID. Buzz kommer att ha samma batterier som ID.4. Det innebär ett litet batteri på 58 kWh som främst är tänkt för budfirmor och hantverkare som kör korta sträckor i stan och har nära till laddplatser. Mellanbatteriet rymmer 77 kWh netto. Det kommer även ett ännu större batteri på omkring 90 kWh som inte lanserats till ID.4 än.

PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
Med baksätet uppfällt ryms 1 121 liter under insynsskyddet. Som mest går det in närmare fyra kubikmeter last. Med ett extra golv (tillbehör) kan man få ett långt och helt platt lastgolv där två personer kan sova.
PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
I väggen vid bakluckan sitter avgränsare som kan placeras på golvet så att lasten hålls på plats.

Hur lång räckvidden är kan vi inte svara på i dagsläget. Denna tråkiga (?) nyhet väntar Volkswagen med tills det är dags för lanseringsyran i mars. Vi vet dock att elförbrukningen är högre än för ID.4 på grund av cirka 300 kilos extra vikt och ett större luftmotstånd (cW 0,30 mot 0,28).

MEB-plattformen medger en del andra tekniska lösningar. Det går att göra videobackspeglar som dels kan minska luftmotståndet och dels underlättar bakåtsikten när man har mycket last eller kör Cargoversionen utan bakruta.

Under provturen i centrala Köpenhamn är marknadschefen för Volkswagens kommersiella fordon med för att svara på frågor. Han berättar att de fortfarande överväger att utveckla videobackspeglar. Ett problem är att de bara får användas i vissa länder.

PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
Cargoversionen går att få med tailgatebaklucka eller dörrar som öppnar åt sidorna. Den förstnämnda varianten har den stora VW-loggan centrerad baktill. Minibussen har baklucka.
PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
Minibussen har mer färgglad och påkostad inredning än Cargoversionen. Bilen har flera gömda ”easter eggs”. Den svarta pricken mitt i handtaget innehåller en smiley.

HUR ÄR ID. BUZZ ATT KÖRA? Kort sagt: Som en fetare och tröttare ID.4. Och det är inget dåligt betyg, tvärtom. 

ID. Buzz ligger mycket stabilt på vägen tack vara sina lågt monterade batterier. Motorn ger omedelbart gott om kraft vid gaspådrag, men känns naturligtvis inte lika rapp som sina mindre tjocka syskon. 

Vägskarvar, brunnslock och potthåll tar sig ID. Buzz över effektivt utan skrammel och med ett minimum av karossrörelser. Volkswagenchefen är med rätta stolt över chassit, men jag kan inte låta bli att fundera över hur bra det kan bli med ett ställbart DCC-chassi. Min och övriga redaktionens erfarenheter är mycket positiva från körning med olika bilar på MEB-plattformen.

Ljudnivån är behagligt låg, men vi får aldrig möjlighet att sätta ljudisoleringen på hårda prov.

Ergostolarna i minibussen känns påkostade och bekväma, men sittställningen är lite för busslik för att trivseln riktigt ska infinna sig. 

Instrumenteringen är övertäckt. Det som går att se påminner starkt om övriga ID-syskon.

PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
Den stora VW-loggan döljer avståndsradarn och är en hommage till den ursprungliga legendariska Folkabussen.

BORDE JAG KÖPA EN? I dagsläget har buzzen bättre specifikationer än de få konkurrenterna i klassen. Även om vi inte känner till den exakta räckvidden borde det stora batteriet räcka för de som vill idka friluftsliv i fjällen. En vanlig barnfamilj som vill få plats sju personer eller ha mycket packning kan lockas av buzzens voluminösa utrymmen.

För en taxiåkare som vill erbjuda en eldriven storbil är den långa versionen med sex eller sju säten närmast skräddarsydd.

Cargoversionen lockar säkert små och stora företag, men här jagar många lågt pris och höga rabatter. Och ID. Buzz Cargo kommer alldeles säkert inte vara billigast i inköp. Då gäller det att totalekonomin är hyfsad och att bilens övriga egenskaper överväger.

PROV: Elbilen Volkswagen ID.Buzz fångar allas blickar!
 

Annons
Annons
Rulla till toppen