PROV: Elbilen Renault Megane E-Tech Electric

När Renault lanserar sin första elbil i Golfklassen väljer man ett gammalt namn – för en helt ny produkt. Vi kör fransmännens utmanare till VW ID.3.

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT? Allt utom namnet är nytt. Megane E-Tech Electric är Renaults första försök till en elbil som ska fungera för alla behov – både vardagsresorna, utflykterna och turen till fjällen.

Renault pratar gärna om hur de var tidigt ute med elbilar men gamla Zoe, som började säljas 2012, var aldrig något mer än en stads- och andrabil. Den saknade både räckvidden och laddningskapaciteten som krävs av familjens förstabil. 

Trots namnet har Megane E-Tech egentligen ingenting att göra med tidigare Meganemodeller, bortsett från storleken. Att de ändå valde det gamla namnet förklarar Renault med att man vill ta vara på dess historia och bekantskap och ”förnya Meganeupplevelsen för kunderna”.

 
 
 

Vad det här egentligen är för bil är en diskussion i sig – vid första anblick ser den ut som en crossover eller minisuv. Men skenet bedrar. det här är inget högbygge, den är faktiskt sex centimeter lägre än småbilen Zoe. Någon fyrhjulsdriven version är det heller inte tal om, Megane E-Tech är strikt framhjulsdriven.

Modellen tar plats i C-segmentet, eller den så kallade Golfklassen, och har därmed siktet inställt rakt mot bilar som Volkswagens ID.3. Plattformen heter CMFB-EV och är framtagen specifikt för batteridrivna bilar. Samma arkitektur används också av Nissan i deras kommande modell Ariya.

 
 
 
PROV: Elbilen Renault Megane E-Tech Electric
Förarmiljön är modern och lättöverskådlig, med bra kvalitetskänsla för prisklassen.
Infotainmentsystemet är Androidbaserat.

Två drivlinealternativ erbjuds. Det billigaste, EV40, har 40 kWh i batteriet, 130 hästkrafter, en räckvidd på upp till 30 mil enligt WLTP och kostar från 403 900 kronor.

Storsäljaren lär däremot bli den EV60-modell som vi har fått provköra idag, och som kostar 60 000 kronor mer. Med 50 procent extra batterikapacitet stiger räckvidden till 47 mil, eller 30 mil i 130 km/h enligt Renault. Med det större batteriet stiger också motoreffekten till 220 hästkrafter.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den är trevlig, över lag. Den känns i huvudsak solid och välbyggd och förarmiljön är modern och lättöverskådlig. Med 220 hästkrafter blir bilen också riktigt pigg.

Att Renault lyckats begränsa vikten till 1 624 kg, hela 400 kg mindre än exempelvis Volvo C40, gör att den blir relativt smidig och lättfotad.

Några sportiga attribut är dock svåra att hitta längs de kurviga bergsvägarna i södra Spanien. Styrningen är snabb och exakt, men saknar vägkänsla, och det massiva vridmomentet från elmotorn blir för mycket för framhjulen att hantera när man börjar pressa bilen lite. Oförsiktig körning i Sportläget kommer att slita ut framdäcken på på kort tid.

 
 
 
PROV: Elbilen Renault Megane E-Tech Electric
Den ser ut som en crossover, men skenet bedrar. Bilen är faktiskt lägre än gamla Zoe. 20-tumshjul är tillval.

Den låga vikten är goda nyheter även för fjädringskomforten; bilen är mjuk och behaglig utan att bli gungig. Vägljudet har man däremot inte lyckats isolera bort. På grov asfalt, som vi har så mycket av i Sverige, blir bullret påtagligt i kupén. Att testbilen är extrautrustad med enorma 20-tumshjul kan naturligtvis vara en del av förklaringen till det.

Jag, med min 190 cm långa kropp, lyckas heller inte hitta en helt bra sittställning. Jag upplever sittdynan som för kort och saknar stöd för låren. Sidostödet är också i minsta laget.

Förbrukningen landade på 1,8 kWh per mil efter ett par timmars provkörning. Med tanke på att rutten gick upp i bergen, med stigning hela vägen, känns det som en fullt godkänd siffra. Vid en snabbladdare ska man kunna addera 30 mils räckvidd på en halvtimme.

NÖRDFAKTA. Teknikmässigt är det lite man saknar i nya Megane E-Tech. En smart värmepump med värmeåtervinning är standard i Sverige, liksom 22 kW växelströmsladdning, farthållare och filhållningsassistent. 

I utrustningspaketet Techno, för 30 000 kronor, ingår också en stor infotainmentskärm där man hittar Googles operativsystem Android Automotive OS. Det drivs av en Qualcomm Snapdragon-processor, känd från världen av Androidtelefoner. Det innebär att alla som någon gång har hanterat en smartphone snabbt kan förstå sig på bilens olika funktioner.

 
 
 
PROV: Elbilen Renault Megane E-Tech Electric

Bortsett från Google Maps och röststyrningen Google Assistent är det också möjligt att ladda ned appar till bilen från tredje part. Renaults beslut att låta Google stå för mjukvaran är ingen dum idé ur användarens perspektiv – det fungerar väldigt bra. Navigationssystemet är uppkopplat via bilens egna internetanslutning, uppdateras i realtid, har koll på trafikläget och vet när du behöver stanna och ladda.

Priset, som med alla Googleprodukter, är att man delar sin information med it-jätten. Hur man ställer sig till det får vara upp till var och en. Utöver det är det också möjligt att uppdatera mjukvaran över internet, vilket gör det möjligt att kontinuerligt förbättra bilens funktioner över dess livstid.

BORDE JAG KÖPA EN? Renaults nya elbil har mycket som talar för sig. Den bjuder på modern teknik, bra räckvidd och känns som att den ligger i tiden. Visst, den är en kompromiss på flera sätt, men för det mesta verkar man ha lagt fokus på rätt saker. Prismässigt skiljer det inte mycket mellan Megane E-Tech och VW ID.3. Vilken föredrar du? Provkör båda!

 
 
 
 

Annons
Annons
Rulla till toppen