PROV: Toyota bZ4X AWD – sen ankomst

Premium Hybridbilarnas pionjärer har hittills haft en mycket passiv inställning till elbilar, men nu är det äntligen dags för märkets första. Bakom den kryptiska beteckningen bZ4X står naturligtvis en suv.

PROV: Toyota bZ4X AWD – sen ankomst
Bilen med det svårbegripliga modellnamnet är Toyotas men inte koncernens första helelektriska bil.

VAD ÄR NYTT? Toyota bZ4X är inte koncernens första elbil, men inte heller särskilt långt ifrån. Toyotas lyxmärke Lexus släppte nämligen den elektrifierade UX 300e förra året, men mycket mer än så har inte hänt. Till nu.

Även om man hellre satsar på vätgasbilar var man i slutänden tvungen att utveckla en renodlad elbil och det gjorde man i samarbete med Subaru som döpt sin version till Solterra, vilket är mer konventionellt.

Nu är det dock inte namnet som vinner köparnas hjärtan utan helt andra egenskaper. Trots testbilens kamouflage ser den onekligen ut som en Toyota och är man intresserad av utseendet utan all färggrann plastfolie kan man gärna kika på hemsidan, där finns nämligen modellen i sin fulla prakt.

Instrumenteringen är högt placerad som i en Peugeot och instrumentbrädan domineras av en stor, centralt placerad multimediaskärm.

Insidan liknar däremot ingen annan Toyota och den påminner lite om italienska och engelska formstudier från 80-talet. Instrumenteringen är högt placerad och kommer nog aldrig vinna några designpriser, och inte heller den bulliga ratten.

Man sitter åtminstone bekvämt, även om sittdynan gärna hade kunnat vara aningen längre. Dessutom är kardantunneln mycket bred vilket märkbart begränsar benutrymmet fram. I det bekväma baksätet finns däremot inte mycket att gnälla på. Tack vare det stora axelavståndet åtnjuter man enorm benfrihet där bak.

Det främsta försäljningsargumentet för japanen med det märkliga namnet är terrängdugligheten och här skämmer bZ4X verkligen inte ut sig. Med en elmotor fram och en bak samt en ytterst variabel fyrhjulsdrift är den nästan lika kapabel i terrängen som en Landcruiser, förutom att man glider fram (nästan) helt ljudlöst i bZ4X. Bilen har även en del smarta assistanssystem som underlättar körning i branta backar.

Rejält axelavstånd ger bekvämt baksäte med enorm benfrihet.

Snabbladdning med upp till 150 kW, vid wallboxen hemma dock bara med 6,6 kW. I slutet av året kommer man kunna ladda med 11 kW.

Drivningen sker som sagt med två synkrona elmotorer som producerar 109 hk vardera. Systemeffekten hamnar därmed på 218 hk och 336 Nm. Energin sparas i ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 71,4 kWh. Det ska i ideala fall räcka för cirka 45 mils körning. Man kan även välja till ett solcellstak som ska kunna förlänga räckvidden något. Men i ett solfattigt land som Sverige är tillvalet knappast lönsamt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Köregenskaperna är klart bättre än namngivningen. Koncepttypiskt är ljudnivån låg, i högre hastigheter hör man endast vindbruset som omger A-stolparna och de stora sidospeglarna samt däckbullret från de upp till 20 tum stora hjulen. 

Man har jobbat intensivt med chassit och det märks verkligen. Som tur är har man lyckats undvika allt som heter sportig stramhet och bZ4X glider mjukt och smidigt över ojämnheter. I kurvor känns styrningen lätt men ovanligt direkt för en Toyota. Vid ett senare tillfälle kommer man kunna beställa sin elsuv med ett steer-by-wire-system med högvariabel utväxling och en ratt som liknar Yokekringlan i Tesla Model S Plaid.

bZ4X har ingen elbilstypisk frunk, platsen behövs för den främre motorn.

Modellen erbjuder gott om utrymme för både passagerare och bagage.

Systemeffekten på 218 hk låter kanske inte särskilt imponerande, men bZ4X är trots allt ganska snabb på foten. 0–100 km/h avverkas på 6,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h i den fyrhjulsdrivna versionen. Batteriet laddas med en maximal effekt på 150 kW, vilket visserligen inte är världsbäst men något bättre än konkurrenterna.

NÖRDFAKTA. Man kan undra hur Toyota har lyckats komma på det mest intetsägande namnet i världshistorien. Antagligen är benämningen bZ4X resultatet av ett ändlöst marketingmöte, där alla deltagare bara ville hem.

Men det finns ett system. bZ står nämligen för beyond Zero och ska vara ett samlingsnamn för alla utsläppsfria bilar från Toyota. Siffran och den sista bokstaven representerar bilens storlek och karossform, där X står för suv. Solklart, eller?

BORDE JAG KÖPA EN? Det finns gott om mellanstora elsuvar på vägarna och Toyota är mycket sena med att lansera sitt eget bidrag till utbudet. bZ4X är bekväm och ganska snabb, men räckvidden är inte klassledande och laddeffekten enbart marginellt bättre än konkurrenternas.

Visst är elsuven förvånansvärt kompetent i terrängen, men de flesta elbilar kommer inte i närheten av steniga bergspass eller leriga skogsstigar. Vi får alltså hoppas att prissättningen kan göra bZ4X attraktiv, men än så länge är Toyota förtegna om de svenska priserna.

I Tyskland kostar den fyrhjulsdrivna versionen från 50 490 euro, alltså ungefär 549 000 kronor vilket skulle innebära att bZ4X blir marginellt billigare än en av huvudkonkurrenterna, Volkswagen ID.4 GTX, vars pris börjar på 584 900 kronor. Om det räcker för att plocka åt sig marknadsandelar återstår att se.