PROV: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ – AMG goes green

Premium Det är dags för prestandasmedjan AMG att trimma något annat än fossilmotorer och deras första projekt är inget mindre än EQS med mer av allt, eller vad sägs om 761 hk och 1 020 Nm?

PROV: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ – AMG goes green
Uttrycksfullt frontparti med ny grill och modifierad spoiler. Digitala strålkastare är standard, precis som effektökningen och jättelika bromsar.

VAD ÄR NYTT? Omställningen till grön bilism berör hela industrin och även AMG tänker dra sitt strå till stacken. En ny logga, ett nytt projekt: Den som tyckte att 523 elektrifierade hästkrafter var alldeles för klent i EQS behöver inte längre avstå från en av världens mest bekväma bilar.

Effektskaparna från Affalterbach har nämligen tagit sig an modellen och skickat den på gym. Med Dynamic Plus-paketet lämnar bilens två elmotorer inte mindre än 761 hk samt 1 020 Nm. En sådan effektökning får man naturligtvis inte enbart med hjälp av mjukvaruuppgraderingar, utan motorerna har fått nya lindningar, mer ström samt bättre kylning.

Batteriet (108 kW) är visserligen identiskt med det i den civila varianten av EQS men har utrustats med effektivare kablage och ny mjukvara för högre effektivitet.

Däcktillverkaren Michelin har bidragit med nyutvecklade prestandadäck som är speciellt konstruerade för tunga elbilar. Pilot Sport EV har trots lågt rullmotstånd och hög komfort (tack vare skuminlägg) inga problem med bilens nyvunna muskler och övertygar med hög säkerhet även på våt asfalt. 

Det krävs dock mer än kompetenta däck för att få ned kraften i backen, framför allt när man pratar om över 1 000 Nm. Följaktligen har även bilens chassi modifierats rejält.

EQS 53 har bakaxelstyrning som standard (maximal styrvinkel är nio grader, i upp till 60 km/h), en ny bakaxelupphängning, nya lager för motorn samt nya krängningshämmare. Just det, variabla sådana à la Porsche finns inte att få till EQS utan den krängningshämmande uppgiften axlas istället av luftfjädringen med anpassade dämpare.

Interiören har modifierats försiktigt med bekväma sportstolar och AMG-specifikt skärminnehåll som även inkluderar en track manager.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Någon viktminskning är det inte tal om. Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ väger drygt 2,7 ton, men den massiva kraften från elmotorerna katapulterar trots allt bilen till 100 km/h på bara 3,4 sekunder.

Hjulspinn? Icke. Den variabla fyrhjulsdriften arbetar steglöst och kan anpassa vridmomentet 160 gånger per minut. Beroende på valt körläge och situation skickar styrsystemet mer kraft till bakhjulen där vi lämpligt nog även hittar den starkare elmotorn. 

Naturligtvis är det en fördel om man även får stopp på ekipaget om situationen kräver det. Därför har man monterat värstingbromsar med 415 mm stora skivor fram. Som tillval finns även kolfiberkeramiska bromsar med en diameter på 440 mm och mäktiga sexkolvsok.

I de flesta vardagssituationer behövs de mekaniska bromsarna dock inte alls. Rekuperingen sker i tre steg med en maximal bromskraftåtervinningseffekt på hela 300 kW. Den smarta bromsassistansen iBooster hjälper till att koordinera samspelet mellan mekanisk och elektrisk inbromsning.

AMG lovar en bred spridning mellan komfort och sport och det är ett löfte som EQS håller. Bilen skyr inga kurvor, oavsett om det är hårnålar eller breda S-svängar. Styrningen känns avslappnad och komfortbetonad men lyckas trots allt överföra rattutslag med hög precision och kvick respons.

Naturligtvis är EQS 53 inte elbilarnas heliga graal och den kan dessvärre inte åsidosätta fysikens lagar. Här krävs alltså att man lägger band på sig vid kurvingången för att undvika att bilen  skjuter över framhjulen och helt ignorerar kurvan. 

Det krävs alltså lite finkänsla men sedan sprintar EQS som om det inte fanns någon morgondag, genererar fart och sidoacceleration i mängder trots att fjädringskomforten bibehåller sin skyhöga nivå.

Det är trots allt en S-klass vi pratar om, elektrisk eller ej. Inte heller bilens två sportlägen blir särskilt sportiga (läs stumma, stenhårda och ryggradskrossande), de har alltid fokus på högsta möjliga komfort.

NÖRDFAKTA. Ljudbilden av en elbil är oftast densamma, det surrar frenetiskt när gaspedalen åker söderut men inte så mycket mer. AMG-folket vill dock ge sina kunder något unikt och har därför utvecklat ett interiört och exteriört ljudsystem som består av ett antal högtalare och speciella "shakers" som skapar olika ljudbilder beroende på valt körläge.

Trots sin högre vikt utklassar EQS 53 en AMG SL 63 i sprintdisciplinen.

BORDE JAG KÖPA EN? Redan normalversionen av EQS erbjuder överdådig lyx, skyhög komfort och plats i överflöd. Där finns alltså knappast något förbättringsbehov.

I stället har man koncentrerat sig på att fylla interiörens massiva skärmar med AMG-specifikt innehåll och att montera bekväma sportstolar som dock känns aningen för höga.

Även AMG-versionen dras dessvärre med fumliga pekytor på ratten, stundtals krånglig menystruktur och delvis märkliga och billiga materialval. På utsidan skiljer sig EQS 53 från vanliga EQS genom AMG-front med splitter, större bakvinge, modifierad diffusor samt AMG-specifika fälgar. 

Laddningen sker med maximalt 200 kW vilket innebär att man kan ladda 30 mil på 19 minuter. AMG lovar en räckvidd på över 50 mil, men det känns endast realistiskt när man tar det väldigt lugnt med den lockande gaspedalen. Utnyttjar man bilens kraftreserver lite oftare får man räkna med en räckvidd på runt 30 mil. 

AMG-receptet är välkänt, men inte mindre lockande för det. Effektsmedjan ger EQS en sportig touch med massiva muskler och vassare köregenskaper utan att ändra bilens karakteristik alltför mycket.

Visst kan man ifrågasätta den dramatiska effektökningen i en så pass komfortorienterad vagn, men hur brukar man säga? Mycket vill ha mer, och det gäller även här.