PROV: Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 – Nya traditioner

Premium Med nya C5 X är Citroën tillbaka i mellanklassen. Vi provkör en bekväm crossover med laddhybridteknik.

PROV: Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 – Nya traditioner
Plattformen till C5 X har ingenting gemensamt med dess numera insomnade namne.

VAD ÄR NYTT? Ibland lönar det sig att hålla fast vid eller att gå tillbaka till de egna traditionerna, framför allt när man har en rik historia att stötta sig på som Citroën.

Biltillverkaren hör numera till den globala jättekoncernen Stellantis, men är trots allt en av Europas äldsta (grundat 1919) och starkaste varumärken. Därför gör Stellantis allt de kan för att stärka märkesimagen med bilar som nya C5 X. 

Även om föregångaren C5 gick i graven på grund av minskad efterfrågan i den alltjämt ihållande suvboomen kommer nu en efterföljare i form av en crossover.

Namnet påminner en del om 70-talets Citroën CX och det är nog ingen slump; när det begav sig hade CX väldigt generösa utrymmen och överlägsen komfort. Känslan av att sitta på en flygande matta får man dock klara sig utan i C5 X, även om bilen är riktigt bekväm. Sedan 2017 byggs nämligen inga bilar med tillverkarens ikoniska gashydrauliska fjädring, av kostnadsskäl.

Laddhybriden har fyra olika körlägen varav ett helt elektriskt. Elräckvidden är på 60 km.

C5 X bygger på EMP2-plattformen från den gamla PSA-koncernen och har absolut ingenting gemensamt med sin numera insomnade namne. Enligt Citroën är X varken en sedan, en kombi eller en suv, den ska istället förena biltypernas bästa egenskaper i en nyskapande crossoverform.

Med en längd på över 480 centimeter är platsbrist i kupén inget man behöver oroa sig för, även om nykomlingen är 2,4 cm kortare än C5 Tourer. C5 X har till och med ett 40 liter rymligare bagage än föregångaren (545 liter, laddhybriden har dock bara 485).

Interiört påminner C5 X om nya C4, men med en lite lyxigare framtoning. Här finns bland annat finare material och en del snyggare detaljer. Det är helt enkelt hemtrevligt och man känner tydligt att tillverkarens interiördesigners har ansträngt sig maximalt för att göra kupéutrymmet tilltalande. Kvalitetsintrycket är betydligt högre än i andra Citroënmodeller och att man dessutom har gott om plats både fram och bak gör inte saken sämre.

Det gör däremot användargränssnittet. C5 X följer tyvärr principen från diverse andra modeller från Citroën, DS och Peugeot vilket i sig är illa nog men här har man dessutom rationaliserat bort alla utom två snabbvalsknappar under infotainmentskärmen. Någon förbättring för användarvänligheten är det definitivt inte.

Den snygga och välbyggda interiören har gott om plats.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Humöret lättar däremot när man kör bilen, som i vårt fall har utrustats med motorutbudets starkaste alternativ. Här har man kopplat den fyrcylindriga PureTech 180-motorn med 180 hk till en 110-hästars elmotor för en systemeffekt på 224 hk och 360 Nm. Kraften leds till framhjulen via en åttastegad automatlåda från Aisin.

Drivlinans effekt ger knappast bilen sportiga köregenskaper, men kraftutvecklingen sker linjärt och smidigt. Laddhybriden har naturligtvis även ett helt elektriskt körläge och klarar enligt officiella uppgifter 60 utsläppsfria kilometer enligt WLTP-cykeln. Energin sparas i ett 12,4 kWh-batteri som är placerat under bagagegolvet.

Citroën C5 X ska vara ett steg tillbaka till de klassiska modellerna från förr, åtminstone enligt tillverkaren själv. Det innebär att man har lagt största möjliga fokus på komfort och bekvämlighet, och nog påminner de lätt gungande köregenskaperna om historiska Cittror. Fjädringskomforten känns fluffig och sväljer det absolut mesta i sin väg. Endast över hårda tvärfogar stöter det till ibland.

Batteriet på 12,4 kWh laddas på drygt två timmar vid en 22 kW-stolpe.

BORDE JAG KÖPA EN? Kombinationen av smart och snygg design, generösa utrymmen, hög komfort och en stark laddhybriddrivlina kan egentligen inte bli något annat än en försäljningssuccé förutsatt att prissättningen stämmer.

Även om de svenska priserna för modellen inte är klara än får vi en bra uppfattning om kostnaden när vi synar de europeiska marknaderna. I Tyskland är grundpriset för laddhybriden strax under 45 000 euro, det vill säga en bit över 460 000 svenska kronor enligt nuvarande valutakurs. Laddhybriden är antagligen också det enda motoralternativet som är aktuellt för den svenska marknaden och i detta segment lär priset bli konkurrenskraftigt. 

Citroën C5 X är en modern vagn som följer tillverkarens traditioner vad gäller utrymmen och komfort men den har samtidigt mycket teknik som head up-display med augmented reality-funktion, autonom körning enligt nivå 2 och over-the-air-uppdateringar. Det är kanske dags att köra franskt igen?