PROV: XPeng P5 – den kinesiska Cittran

Premium Nya spännande kinesiska varumärken simmar ut på den svenska marknaden och Xpeng vill vara det komfortabla premiummärket med modern teknik – och ska inte slåss med lågt pris. Räcker det?

PROV: XPeng P5 – den kinesiska Cittran
Luftmotståndsvärdet på 0,223 ger låg förbrukning på landsväg.

VAD ÄR NYTT? Allt utom trenden att unga multimiljardärers högsta dröm är att starta ett elbilsföretag! Elon Musk sålde sitt Paypal och investerade i Tesla,William Li tog pengarna han fick från sin kinesiska bilsäljarsajt och startade Nio och He Xiaopeng skickade in de 4,3 miljarder dollar han fick för sin kinesiskawebbläsare och startade Xpeng.

He Xiaopeng är född 1977 och 37 år gammal gjorde han sitt livs affär, när internetgiganten Alibaba tog över webbläsaren.

Men till att börja med fortsatte He Xiaopeng att jobba för Alibaba och han köpte sig en Tesla. Kort därefter föreslog han att Alibaba skulle starta ett elbilsmärke, men fick nobben.

Vad gör man då? Tar saken i egna händer givetvis.

2014 startade han därför Xiaopeng Motors tillsammans med några rika kompisar och han fick med sig investerare som Xiaomi, Foxconn – och Alibaba!

Redan 2018 levererades den första modellen, en mellanklassuv kallad G3. Året efter kom en Tesla Model S-konkurrent med namnet P7 och 2021 lanserades mellanklassaren P5 som alltså är på väg till i Sverige.

Ifjol sålde Xpeng ungefär 100 000 bilar vilket är på samma nivå som kinesiska Nio, medan Tesla levererade en bit över 900 000. Som ytterligare en jämförelse kan nämnas att Volvo var snubblande nära att komma över 700 000 bilar.

För att finanisera företaget har Xpeng flera gånger tagit in stora investerare och dessutom introducerades man på New York-börsen 2021. Som ett litet sidoprojekt har Xpeng dotterbolaget HT Aero som ska sälja flygande Xpengbilar redan 2024!

Förra året ägde enligt uppgift He Xiaopeng 23 procent av företaget vars löfte är: "Att bygga smarta elektriska fordon som med teknik och data ska utforma framtidens mobilitetsupplevelse."

HUR ÄR TEKNIKEN? Sjävkörning är väldigt viktigt för Xpeng och P5 har en maffig teknikarsenal: fem radar (dock ej Lidar i de svenska bilarna, men väl i de kinesiska där man säger sig ligga på självkörningsnivå 3.0), tolv ultraljudsensorer, fyra körkameror och nio kameror med hög upplösning.

Som en följd är antalet körhjälpsystem och säkerhetsfunktioner många och det går bland annat att parkera bilen med hjälp av en app.

Det kommer ett avsnitt av Förnuft & Känsla, och Peder var på ovanligt bra "Kinahumör"! Håll utkik på vår hemsida.

P5 har vidare värmepump, möjlighet till förvärmning av batterierna, vehicle to load (kan ladda saker eller driva elverktyg med upp till 2,3 kW) och det bjuds på en hel del utrustning som panoramaglastak, brusreducering, ett avancerat luftfiltersystem och...

Däremot har de svenska bilarna inte fått den kinesiska snackisen: bio med mörkläggningsgardiner, kylare för drycker och uppblåsbara madrasser! Synd, eller?

Navigationen kan än så länge inte föreslå när och var man ska ladda för att resan ska bli optimal.

Vad värre är, det går inte att hänga på en släpvagn och likt Tesla Model 3 är P5 en sedan vilket betyder att halvkombibaklucka saknas, och den har inte fällbart ryggstöd eller frunk. Men bagageutrymmet är hyfsat stort och det finns en genomlastningslucka i ryggstödet.

Batteriet är på 66,2 kWh vilket är rätt litet, men det kompenseras till en del av en förbrukning som enligt WLTP-normen sägs ligga på låga 14,8 kWh/100 km. Räckvidden uppges vara 44–46 mil, vilket är i underkant för klassen.

Förvärmningen av batterierna kan bara användas när bilen står vid en laddstolpe och det är givetvis bra att värma upp batterierna inför en vinterresa, men det hade också varit bra om man kunnat värma batterierna före laddning under färd.

Lamporna mellan strålkastarna kan stängas av och hela lampdesignen ska återspegla logotypens X-form.

Riktigt dålig och en möjlig dealbreaker är snabbladdningen, som enligt databladet maxar ut på 70 kW. Det provkörningsexemplar vi har ska bara kunna ladda upp till 45 kW, men det jobbas på en uppdatering till dess bilarna kommer till Sverige. Till och med billiga MG-modeller har bättre toppeffekt på sin snabbladdning. Hemmaladdningen ligger däremot på branschstandard: 11 kW.

Så långt databladet. Det känns skakigt när en nytt märke som ska sälja in sig som premium missar rejält när det gäller laddning och långt ifrån imponerar som lastbil och inte heller kan skryta med lång räckvidd.

För försäljning och service ska Biliakoncernen hjälpa till och vid starten ska man etablera sig i Stockholm, Göteborg och Malmö. Fem års fabriksgaranti ingår samt åtta års/16 000 mils batterigaranti. Batterierna kommer från kinesiska CATL och är av litiumnickel-mangantyp.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Älskar du Teslas snabba reaktioner, fasta chassi och galna acceleration är Xpeng P5 absolut inte bilen för dig.

Motorn på 211 hk driver på framhjulen och det är inget fel på accelerationen: 0–100 km/h går på 7,5 sek- under. Men det här är en riktig komfortkryssare, hur mycket du än väljer sportläge och sportstyrning. Gasar du för mycket stryper ESP-systemet rätt burdust och chassit är mjukt och mysigt.

Nej, strunta i sportambitionerna och klicka för den lätta styrningen och hoppa också över regenereringen. Det finns tre milda lägen för hur mycket bilen skaregenerera när man släpper upp gaspedalen och även ett "enpedalsläge", men det är långt från Teslas aktiva körfokuserade ingrepp.

Traditionellt och välbyggt. Fina sömmar och bra reglage till fönsterhissarna men låtsasträbitarna känns inte dyra. Klädseln är inte av äkta läder.

Låt istället bilen rulla försiktigt och njut av komforten. Fjädringen är väl avstämd och riktigt skön utan att det blir gungigt. Mycket dålig väg hanteras utmärkt. Ljudnivån är riktigt behaglig även den. Motorn är ljudlös över 20 km/h och både vind- och vägljud är väldämpat. Kanske har den aktiva brusreduceringen med saken att göra?

Framstolarna är mjuka och bekväma, men man får inte mycket stöd för axelpartiet eftersom ryggstödet vinklas bakåt halvvägs upp.

Körställningen är däremot märklig om man inte har långa armar och korta ben. Ratten går tyvärr bara att ställa i höjdled, det hade varit fint att kunna få den närmare kroppen. Vänsterfoten kan inte sträcka ut ordentligt, det känns som om hjulhuset tar plats.

Baksätet har enormt mycket benutrymme och är hästlängder bättre än i Tesla Model 3, men man sitter väl nära golvet med för lite lårstöd.

Dags att testa självkörningsfunktionen, får man bättre hjälp än i Tesla Model 3? Det korta svaret är nej. Filhållningen är inte lika följsam och man måste verkligen hålla i ratten, i en Tesla tar bilen över mycket mer och effektivare.

Trots alla kameror, radarsignaler och ultraljudsensorer har P5 svårt att hålla koll på vägmarkeringar och avståndet till framförvarande fordon. Speciellt sådana som ligger snett framför kan misstas för att ligga rakt framför.

Konkurrensen är stenhård och det är inte lätt att välja rätt. Läs gärna våra tester!

Vinglar man lite kommer ofta uppfostrande ljudsignaler, meddelanden om att hjälpsystemet kopplats ur och blinkanden, och tycker bilen att man kör ofokuserat kommer också en del ryck i säkerhetsbältet. Lite kul på sitt vis.

Växelväljaren sitter till höger om ratten och har samma funktioner som i Tesla, två ryck ner och körhjälpen kopplas in.

I moderna bilar är förarmiljö och infotainmentsystem ibland avgörande för om man gillar den eller inte. Xpeng P5 bjuder på en liggande display rakt framför föraren där man enkelt kan välja vad som ska visas på höger och vänster sida, och i mitten finns hastighetsmätaren och en Teslasnarlik grafik som visar den egna bilen och all annan trafik.

Den stående mittenskärmen är gigantisk och efter ett tag rätt enkel att navigera i. Inställningsmöjligheterna och finesserna är självklart hur många som helst och röstassistenten är som vanligt så mycket bättre i teorin än i praktiken.

Form följer funktion, ungefär så här kommer de flesta bilar att se ut på grund av att luftmotstånd är viktigt.

När man talar med Xpeng kommer en liten figur fram på skärmen som nickar och rör sig och det man säger försöker en textgenerator skriva ner. Det blir väldigt många felmeddelanden, men det ska enligt uppgift bli mycket bättre och vem vet, kanske kommer den också att tala svenska vad det lider?

P5 kan ta emot uppdateringar via nätet, och det gäller inte bara infotainment utan även själva bilen. Det finns givetvis ett antal appar, men jämför man Teslas alla spel och tokiga och vettiga finesser med Xpengsinfotainment är det som småskola mot universitet.

Och det behöver inte vara fel. Interiören och förarmiljön känns mycket mer som i en "normal bil" vilket gör användartröskeln lägre.

Interiören i Tesla kan tyckas naken, spartansk och kryptisk medan Xpeng upplevs mer normal trots alla digitala finesser. Vad man föredrar är självklart ensmaksak, men interiören är mer "möblerad" i Xpeng, ta bara knapparna till fönsterhissarna som ser ut som de alltid har gjort. Har man lite tur med röstassistenten kan man för övrigt få alla fönster nedhissade med ett kommando.

Kvalitetskänslan i bygget är bra och bilen känns gedigen och rejäl, speciellt jämfört med en Tesla Model 3 som upplevs som lite spinkigare. Men jämför man materialval och detaljlösningar är det trots allt snarast Teslan som framstår som påkostad, exempelvis är låtsasträbitarna lite mer naturtrogna.

Trevlig layout på skärmen framför föraren.

NÖRDFAKTA. I Kina har Xpeng över 1 000 laddstationer där ägarna enligt uppgift kan ladda gratis under hela bilens livstid. Det finns däremot inga uppgifterom att Xpeng ska bygga ett eget nätverk i Europa. Man har heller ännu inte något samarbete med Ionity eller annan operatör.

BORDE JAG KÖPA EN? Det är den självklara frågan och den enklaste svaret är nej. Priset på 550 000 kronor är så pass högt att det för samma summa finns massvis med etablerade konkurrenter som laddar mycket snabbare, navigerar bättre, lastar mer och går längre på en laddning.

För den som ofta kör långt är Xpeng P5 faktiskt ett rätt dåligt val och det är riktigt synd, eftersom komforten är bilens absolut starkaste kort. Med ett lägre pris, större batteri och snabbare laddning skulle den här sparsamma och sköna vagnen vara ett fynd för den som ofta ska på turné.

I dagsläget skulle jag tveklöst hellre rekommendera uppdaterade Hyundai Ioniq 5 till den som vill ha det bekvämt.

Är det viktigaste hög kvalitetskänsla och att bilen känns normal skulle jag slå till på en Polestar 2. Är du däremot ute efter en upplevelse som gör långfärden så enkel som den kan vara med en elbil, och gillar körglädje är självklart Tesla Model 3 det rätta valet. Komforten har för övrigt blivit bättre sedan facelift och självkörningen är bland den bästa som finns.

Inte fällbart ryggstöd och dragkrok kan man glömma.

Ska man spara pengar är det något på MG:s meny som gäller.

Det är synd, för världen behöver fler avstressande och bekväma elbilar, och här har vi på många sätt och vis en kinesisk Citroën. Mycket komfort, mindre kraft.

Det här betyder inte att Xpeng ska räknas ut. P5 är startskottet, och de första leveranserna kommer först under kvartal fyra i år och det lär inte bli så många hundra bilar.

Min gissning är att man etablerar sig i lugn och ro och bygger upp organisation och varumärke för att dra igång för fullt nästa år när förhoppningsvis märkets nya suv G9 kommer, en modell i Volvo XC60-klass med modernt 800-voltssystem och snabb laddning.

En välbyggd och riktigt komfortabel suv som laddar snabbt har alla chanser att sälja bra, men då tror jag att man också måste konkurrera med pris. Kryddar man därtill med en bioupplevelse finns snackisen.