PROV: BMW i7 - en övergångslösning

Premium BMW:s kommande 7-serie bygger inte på den beprövade CLAR-plattformen utan på en ny, minst lika flexibel arkitektur som klarar av samtliga drivlinor. Frågan är bara hur bra det fungerar?

PROV: BMW i7 - en övergångslösning
Den sjunde generationen 7-serie kommer i slutet av 2022. En version med långt axelavstånd finns dock inte längre.

Hos BMW är kunden kung. Åtminstone när det gäller valet av drivlina, och därför ska den nya arkitekturen vara förberedd för allt från bensin- och dieselmotorer till laddhybrider och helelektriska drivlinor.

"Det är kundens val", berättar 7-seriens project director Robert Kahlenberg när han hälsar oss välkomna till en exklusiv körning av en välkamouflerad prototyp. Den riktiga bilen kommer nämligen till handlarna först i november.

Idag står en nyutvecklad sexcylindrig bensinmotor och den helelektriska i7 på menyn. Förutom dessa motoralternativ kommer det att finnas minst en treliters diesel samt en sexcylindrig hybrid att välja mellan.

V12:an då? Den har avvecklats, och V8:an kommer endast att erbjudas på vissa marknader.

Vi tar plats i den tungt kamouflerade kupén som låter oss ana släktskapet med dagens 7-serie: widescreen-skärm, multifunktionsvred, My Modes samt konventionell rattspak och rattknappar.

Nya 7-serie möjliggör autonom körning enligt Level 3, men helst rattar man lyxlimpan själv. Nykomlingen erbjuder dessutom omfattande parkeringsassistans – även när man inte sitter i bilen.

7-serieintressenter behöver knappast frukta en revolution. BMW undviker en heldigital cockpit och väljer istället att locka unga, köpstarka kunder från Mellanöstern med pekskärmar i de bakre armstöden samt en 31-tums 8K-skärm med 5G-streaming som fälls ned från taket.

Sjuan ska dock vara mer än en chaufförsmodell och det märks även vänster fram. Den nya radsexan kopplad till en åttastegad automatlåda låter som om man har förlängt framvagnen med 200 meter, nämligen inte alls. Åtminstone på låga varv. Det har man naturligtvis inte gjort men däremot har man virtuellt kortat axelavståndet med bakhjulsstyrning.

Det är dock ingen nyhet hos BMW, men just när det gäller 7-serien har man alltid varit försiktiga med omfattande chassiuppdateringar. Man lägger istället allt krut på optimering och finjustering för bästa möjliga komfort. Man försöker inte ens ge den stora sedanen (som endast finns med ett axelavstånd) sportiga köregenskaper, även om man har breddat spåret en aning.

BMW 7-serie handlar om en sak: kompromisslöshet. Det innebär en ytterst finkänslig dämpning samt ett snabbt (och jämfört med föregångaren ännu starkare) 48-volts krängningshämmande system som dock inte arbetar med aktiva motlut.

Varför man har struntat i ett aktivt system? Jos van As, som kan titulera sig Vice President of Experience Driving Dynamics (eller chassiproffs på svenska) förklarar att man naturligtvis har provat ett sådant system men upptäckt ett ohomogent styrbeteende, framför allt i växelkurvor. Dessutom känns aktiva system oftast artificiella och syntetiska.

Trots komfort och baksätesunderhållning är en BMW alltid en BMW, alltså en förarbil och inget annat. Därför är Sjuan stabil som tusan, den fjädrar finkänsligt och kommunicerar utmärkt, även utan aktiva motlut.

Under kamouflaget gömmer sig en bred widescreenskärm. Framför innerbackspegeln finns ett avancerad Lidar-system.

Passande nog klarar sig även styrningen utan pseudosportig hårdhet i sitt sportigaste läge, och bjuder istället på raffinerad fingertoppskänsla av rang och det kan behövas: När det är bråttom är bilen nämligen allt annat än långsam och avverkar kurvor i rasande takt medan radsexan känns lite mer närvarande akustiskt.

Även i ilfärd är komforten skyhög, vilket enligt ingenjörerna beror på hjuldimensionerna. BMW 7-serie erbjuds inte med runflatdäck och man har lagt stor vikt vid att välja däck med hög egendämpning.

Naturligtvis är karossen mycket vridstyv och har modellspecifika hjälpramar som bidrar till en fantastisk körupplevelse. Detsamma gäller också när ramverket måste släpa på ett halvt ton mer, när vi tar plats i helelektriska i7. 105 kWh-batteriet sitter i ett superstyvt batterihus och ger en mycket låg tyngdpunkt.

i7 drivs av två starka elmotorer av femte generationen och bjuder på en elbilstypisk accelerationsattack, där du som förare fortfarande är omgiven av komfort och lyx och knappast behöver kämpa för livet. I sport-läget krävs det däremot en lite fastare hand på ratten, men accelerations- och kurvtagningsförmågan stegras ytterligare.

På motorvägen gillar vi stabiliteten som gör styrvinkelkorrigeringar fullständigt överflödiga och när man glider ljudlöst genom tätorter är det svårt att sakna de åtta- och tolvcylindriga motor-alternativen. 

Den sjunde generationen av 7-serien (G70) är en lyckad övergång mellan Clusterarkitekturen och den nya elbilsplattformen som kommer att lägga grunden för Sjuan från och med 2025. Den kommande bilen kombinerar som förväntat underbar komfort med hög precision och ett omfattande assistansutbud – oavsett om du väljer fossil- eller elalternativet.