PROV: Mercedes EQE 350+: Ny ledstjärna på himlen

Premium Om Mercedes EQ-bilar är tillverkarens parallelluniversum till det traditionella utbudet med förbränningsmotor har det precis utökats med en ny ledstjärna på himlen i form av EQE. Vi provkör.

PROV: Mercedes EQE 350+: Ny ledstjärna på himlen
LED-strålkastare med projektionsfunktion och ett navigationssystem som planerar även efter temperatur: hightech i lyxförpackning.

VAD ÄR NYTT? Mercedes EQE är den sjätte medlemmen i tillverkarens snabbt växande EQ-familj och en något mindre och inte fullt så lyxig version av flaggskeppet EQS.

Det är dock en sanning med modifikation, med en längd på 495 centimeter är EQE allt annat än en kompakt sedan och axelavståndet är hela 312 centimeter. Självklart är kupéutrymmet inte lika katedralliknande och överdådig som i storebror, men EQE-passagerarna kommer knappast att lida av klaustrofobiska anfall.

Man sitter bekvämt i framsätet med gott om plats åt alla håll, baksätespassagerarna har det lika bra och är omgivna av lyx med fint ljusinsläpp tack vare ett stort panoramaglastak.

Föraren och framsätespassageraren tittar istället på stora, digitala instrument och en ännu större centralt placerad infotainmentskärm.

Om det mot förmodan skulle kännas för futtigt kan man beställa sin bil med en 1,41 meter bred Hyperscreen från EQS som alltså sträcker sig över hela kupébredden. Tillvalet är dock än så länge enbart tillgängligt till det starkare av de två motoralternativ som finns vid lanseringstillfället.

Hyperscreen-skärmen från EQS finns till en början bara i EQE 43, men även grundmodellen har gott om stora skärmar.

Oavsett motorisering erbjuder EQE alla bekvämligheter man förväntar sig av en bil från Mercedes men har samtidigt en del smarta funktioner i arsenalen.

Navigationssystemet beräknar exempelvis rutten efter trafik, längd och resvägens topografi men numera även efter yttertemperaturen längs vägen. Energi som således inte behövs för att temperera batteriet ökar räckvidden. EQE har också en intelligent rekuperingsmanager som varierar bromskraftåtervinningen från friktionsfri segling till stark inbromsning för bästa effektivitet. 

Som nämnts ovan lanseras nykomlingen med två olika motorer. EQE 350+ drivs av en elmotor på bakaxeln som utvecklar 292 hk och 565 Nm, medan EQE 43 4Matic har en elmotor på vardera axeln som sammanlagt ger 476 hk och 858 Nm. Batterikapaciteten är däremot identisk för båda och anges till 90,6 kWh (netto).

Batteriet ligger skyddat i en sandwicharkitektur och på grund av det kortare axelavståndet är det inte lika stort som i EQS; det består av tio istället för tolv moduler. Mercedes ger en garanti på tio år eller 25 000 mil för bilens batteri som för övrigt byggs i den tyska fabriken i Hedelfingen och klarar sig med en koboltandel på under tio procent.

Man laddar EQE med maximalt 170 kW (EQS: 200 kW), vilket räcker för att ladda från 10 till 80 procents kapacitet på 32 minuter. Vid en 22-kW-wallbox laddar EQE dessutom med trefas. Räckvidden är mellan 567 och 654 kilometer.

De siffrorna är naturligtvis något lägre för EQE 43 4Matic och anges till mellan 462 och 533 km, eftersom samma batteri istället matar två motorer. Elektroniken kontrollerar momentfördelningen 10 000 gånger per minut och anpassar motorernas vridmoment steglöst.

Den starkare motorn sitter naturligtvis på bakaxeln och genererar mer tryck framåt än den främre synkronmaskinen som också försörjs konstant med el. En synkronmotor kan nämligen till skillnad från en asynkron inte kopplas loss utan skulle i detta fall motarbeta den andra motorn.

Gnäll på hög nivå: taklinjen minskar huvudutrymmet något i det förstklassiga baksätet.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Idag sitter vi dock för omväxlings skull inte i den starkaste modellen utan i EQE 350+ som drivs av en bakaxelmonterad synkronmotor. Även om 292 hk kanske inte känns som överdrivet starkt är accelerationen så pass kraftfull att man knappast känner att man sitter i "instegsmodellen". Sprinten 0–100 km/h avverkas på 6,4 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h.

Grundmodellen är alltså inte särskilt långsam och bjuder samtidigt på finfin komfort, framför allt när man investerar i luftfjädringen (tillval, 22 400 kronor) som fjädrar kompetent och bekvämt även i sitt sportigaste läge.

Bakaxelstyrningen (4,5 eller 10 grader, 16 600 kronor) kombinerar dessutom utmärkt rörlighet och körsäkerhet med nästan lite fräcka köregenskaper: ett ordentligt tryck på högerpedalen i kurvans mitt får bakaxeln att ta glädjeskutt utåt.

Nykomlingens maximala räckvidd anges till 654 km. Med en effekt på 170 kW laddar man från 10 till 80 procent på 32 minuter.

Nu låter det kanske vildare än det faktiskt är, redan innan du ens har tänkt tanken att fånga bilen genom att styra emot har elektroniken tagit hand om situationen.

Färddatorn visar en förbrukning på 25,0 kWh/100 km vilket inte alls är något dumt värde med tanke på bilens prestanda och vårt körsätt. EQE är dessutom väldigt välisolerad och det är egentligen endast ett lågt vindbrus som letar sig in i kupén. Helt tyst blir det ändå aldrig, trots bilens cW-värde på 0,22.

NÖRDFAKTA. Nya elbilar brukar föra en del tekniska och smarta innovationer med sig och EQE är inget undantag, även om modellen inte var först med nymodigheten den här gången (det var EQS).

EQE har nämligen en plastpanel på undersidan med utstående "revben", som dock inte har någon aerodynamisk effekt utan snarare en akustisk. Plastpanelen skyddar nämligen litiumjonbatteriet och fungerar samtidigt som en varningssignal för föraren.

Skulle bilens undersida mot förmodan ta i marken (på eländiga skogs- eller åkerstigar exempelvis) skapar plastpanelen ett hjärtskärande ljud som tvingar föraren att stanna istället för att fortsätta färden där batteriet riskerar potentiella skador. 

BORDE JAG KÖPA EN? I den fart som Mercedes elektrifierar och finslipar nya modeller borde även inbitna förbränningsmotoranhängare ha svårt att hitta argument mot den allt större elbilsflottan.

Mercedes EQE är snabb, smart, effektiv och mycket komfortabel samtidigt som räckvidden övertygar. Jämfört med nykomlingen känns till och med dagens E-klass som en antikvitet.

Men i vanlig ordning vet Mercedes hur man tar betalt. Instegsmodellen 350+ har ett grundpris på 803 100 kronor medan AMG-modellen 43 4Matic börjar på 1 175 000 riksdaler. Det är dock inget större problem att spendera mer än en miljon kronor även på grundmodellen. En ännu starkare (och dyrare) version kommer senare i form av AMG 53 4Matic.

MERCEDES EQS SUV

Nästa bil ut på tillverkarens stora e-plattform är en sjusitsig suv på 5,12 meter!

Kommande EQS suv skulle kunna bli drömmen för landets hästälskare. Den har nämligen en dragvikt på 1,8 ton som borde räcka för de flesta släp. Siktet är dock först och främst inställt på den amerikanska och kinesiska marknaden och även om EQS ser kompakt ut är formatet så pass stort att det finns gott om utrymme för en EQE suv.

Den är för övrigt under utveckling och dyker upp hos handlarna efter EQS suv som lanseras i slutet av året med två drivlinor: instegsmodellen 450+ drivs av en bakaxelmonterad elmotor som lämnar 361 hk och versionen med dubbla motorer som genererar 544 hk dubbas till 580 4Matic.

Modellen har gigantiska kupéutrymmen, i alla fall i den första och andra raden. Mercedes pratar dessutom om en komfortnivå i höjd med EQS/S-klass med klimatiserade säten fram och bak, kuddar och flera infotainmentskärmar.

Behövs plats för ytterligare passagerare kan man fälla upp två säten ur bagageutrymmets golv som dock inte är lika bekväma som resten av möblemanget. Dessutom minskar lastvolymen från 565 till bara 165 liter. Väljer man den femsitsiga versionen anges bagagevolymen istället till 645–2 100 liter. 

Batteriet har en kapacitet på 107,8 kWh vilket ger en maximal räckvidd på 60 mil. Man laddar med upp till 200 kW och således dröjer det 32 minuter att ladda från 10 till 80 procent. Sin tjänstevikt på hela 2,7 ton till trots ska lyxsuven klara sig galant i terrängen och det utan lågväxel. Bakaxelstyrningen borde man dock kryssa för i tillvalslistan, bilens axelavstånd är nämligen hela 3,21 meter!