PROV: Genesis Electrified G80 AWD – elektrisk lyx

Premium Med Electrified G80 tar Hyundais lyxmärke Genesis ett stort steg mot en helelektrisk framtid.

PROV: Genesis Electrified G80 AWD – elektrisk lyx
Fejkgrillen avslöjar att det inte finns en förbränningsmotor under huven utan bilen har två elmotorer. LED-strålkastarna ingår i teknikpaketet (tillval).

VAD ÄR NYTT? Ibland känns en bil riktigt lyckad först när man har valt rätt drivlina. Mini Cooper SE är ett sådant exempel och det är även Genesis G80 Electrified. Hittills har sedanen nämligen fått nöja sig med fyrcylindriga motorer som inte alls känts rätt för biltypen.

Nu är dock G80 äntligen hemma, tack vare två elmotorer och ett högeffektbatteri.

Utvändigt skiljer sig elversionen inte särskilt mycket från sina fossilsyskon, bortsett från 19-tumsfälgar och den tilltäppta grillen som antyder att det inte finns en förbränningsmotor under huven.

Istället drivs alltså varje axel av en egen elmotor som tillsammans genererar 370 hk och 700 Nm. Det räcker för att accelerera från stillastående till 100 km/h på under fem sekunder. Toppfarten anges av tillverkaren till 225 km/h.

För att hålla förbrukningen i schack kan den främre elmotorn kopplas bort när den inte behövs. Systemet heter Disconnector Actuator System (DAS) och minskar effektförlusterna. Energin kommer för övrigt från ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 87,2 kWh och det utlovas en räckvidd på maximalt 520 km.

Laddar man på en 350 kW-snabbladdare tar det omkring 22 minuter att fylla batteriet från tio till 80 procent, tack vare bilens 800V-arkitektur.

För att understryka märkets nya miljötänk har insidan av den drygt fem meter långa bilen en stor del återvunna och hållbara material som trä, plast och nylon, och endast naturliga färgämnen. Instrumentpanelen domineras av en stor 14,5-tumsskärm och ett digitalt instrumentkluster på åtta tum.

Allt är klätt i naturläder och man sitter på eldrivna och helklimatiserade komfortstolar medan man lyssnar på favoritpodden via ett högkvalitativt ljudsystem från Lexicon, med inte mindre än 17 högtalare. Är det lyx så är det.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Redan efter de första meterna märker man hur tyst G80 är. Ljud från chassit eller vindbrus kan endast förnimmas om man anstränger sig.

Även i motorvägsfart är ljudnivån förvånansvärt låg, vilket i och för sig inte är särskilt konstigt eftersom man har utrustat bilen med ett aktivt brusreducerande system som kallas Road Active Noise Control. Systemet mäter och analyserar bullernivån med sensorer och mikrofoner och genererar sedan buller i motsatt fas som bländar ut inkommande buller.

Baksätet bjuder på två ytterst bekväma enkelsäten.

Brusreduceringen fungerar över förväntan, men G80 har fler ess i rockärmen: Exempelvis ett trevligt och mycket kompetent chassi som är ganska stramt som i grunden, men som lyckas absorbera det mesta i sin väg tack vare Preview-ECS-teknologin som vi redan känner igen från andra Genesismodeller.

Märkligt nog verkar dock systemet inte reagera på brunnslock som märks tydligare i kupén, men det kan man leva med. 

Sitter man i en Genesis för första gången kan sittpositionen kännas märklig eftersom den är betydligt lägre än i andra lyxsedaner. Det dröjer dock inte länge förrän man inser fördelarna med det ergonomiska knepet: man har fri sikt över instrumenteringen och framför allt över motorhuven och världen utanför.

G80 reagerar snabbt och spontant i stadstrafiken och man har aldrig känslan att bilen skulle behöva mer. Efter några kilometer på en tätt trafikerad motorväg och mindre landsvägar visar färddatorn en förbrukning på 23 kWh/100 km, vilket är imponerande för en bil i den här klassen. 

På kurviga landsvägar kan vi konstatera att styrningen är trevlig och har hög precision och att bilen kan ge riktigt bra tryck ut ur kurvorna. Det bästa? Även om man kör inspirerat påverkas knappt räckvidden.

NÖRDFAKTA. Som tillval kan man även utrusta G80 med ett soltak som kan producera upp till 0,7 kW per dag. Räknar man energivinsten över ett år kan man enligt tillverkaren köra 150 mil. Vi säger inte emot, så länge man bor nära den spanska solkusten, men i Sverige lär tillvalet vara svårt att räkna hem, annat än på skojkontot.

G80:s elektriska version finns även i en ny karosskulör som heter Matira Blue.

BORDE JAG KÖPA DEN? Det kanske du borde, men det kan du inte än. I alla fall inte i Sverige. Genesis har siktat in sig på den europeiska marknaden, men Sverige är än så länge inte med på kartan. Men vem vet? 

Den som är på jakt efter en ovanlig lyxsedan med häftig interiör, gott om plats för allt och alla, omfattande assistansutrustning och lång räckvidd får dessvärre ta färjan ned till fastlandet och hämta hem en elektrisk G80 från Tyskland. Där börjar instegspriset på ytterst konkurrenskraftiga 69 200 euro.

Som jämförelse kan nämnas att grundpriset för en Mercedes EQS börjar på 1 245 000 kronor, alltså över än en halv miljon mer än för den lyxiga koreanen.