PROV: DS 9 E-Tense 4x4: Trogen sitt ursprung

Premium Citroëns lyxmärke DS lanserade sitt flaggskepp DS 9 i Europa förra året och nu finns den även som laddhybrid i två utföranden. Vi har snabbtestat den starkaste versionen med 360 hk och fyrhjulsdrift.

PROV: DS 9 E-Tense 4x4: Trogen sitt ursprung

VAD ÄR NYTT? Än så länge finns inte DS 9 på våra svenska vägar men det kan bli ändring på det. Den kommer nu som E-Tense eller laddhybrid på rikssvenska.

DS 9 är nästan fem meter lång och har ett axelavstånd på knappa 2,9 meter vilket positionerar bilen som en direkt konkurrent till BMW 5-serie, Audi A6 och naturligtvis Mercedes E-klass, även om tillverkaren själv inte ser sin senaste modell som en utmanare till den tyska businessklassen utan snarare som ett alternativ med en alldeles egen stil.

DS 9 har funnits som laddhybrid med en systemeffekt på 225 hk. Den nya toppmotoriseringen med 360 hk bygger egentligen på samma drivlina vilket innebär en 1,6-liters bensinmotor med turbo och ett batteri på 11,9 kWh.

Skillnaden till den svagare laddhybriden är att batteriet matar två elmotorer: en som sitter inbäddad i automatlådan och driver framaxeln antingen själv eller gemensamt med förbränningsmotorn samt en elmotor på bakaxeln som driver bakhjulen.

Kraftinjektionen räcker för att accelerera bilen från stillastående till 100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfarten anges till 250 km/h men kör man helelektriskt toppar den 190 km/h. Bilens elektriska räckvidd är 51 km, men då krävs en något försiktig högerfot. 

För att balansera den starka drivlinan har man uppgraderat bromsarna med ventilerade 380 mm-skivor fram och breddat spårvidden med 24 mm fram samt 12 mm bak. En sportig familjebil måste naturligtvis rulla något närmare asfalten och även det gör DS 9 (15 mm lägre fram, fem mm lägre bak).

Kalibreringen av fjädrar och dämpare är unik för toppmotoriseringen som även har märkets Active Scan Suspension som standard. En kamera skannar vägen framför bilen och systemet justerar därefter dämparna för en mjukare körupplevelse. 

Flaggskeppets huvudfokus ligger på komfort och design och nog har man lyckats på den fronten. DS 9 har en smäcker siluett och diskreta designdetaljer som för tankarna till klassikern Citroën DS.

Insidan är densamma som i de svagare (och mer prisvärda) motoralternativen, vilket innebär mängder av läder så långt ögat når, mjuka, masserande och klimatiserade komfortstolar och en central 12-tums infotainmentskärm. Skärmen hade visserligen kunnat vara skarpare och reagera snabbare men det finns en uppsjö av trevliga funktioner som inkluderar bland annat navigation, Apple CarPlay, Android Auto och en mängd assistanssystem.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Är man bekant med de svagare motoralternativen är toppmodellens köregenskaper inte särskilt överraskande. Alla bygger trots allt på samma drivlina och det enda som skiljer är en 113 hk stark elmotor på bakaxeln.

Känner man någon större skillnad i vardagen? Egentligen inte. Så länge man inte har bråttom förstås. Den fyrhjulsdrivna varianten är utrustad med 20-tummare som standard, men har man möjlighet borde man välja mindre fälgar. Tillsammans med ett något stramare chassi försämrar de stora hjulen nämligen fjädringskomforten, framför allt i låga hastigheter.

NÖRDFAKTA. Inledningsvis nämndes att DS 9 tillverkas i två olika laddhybridutföranden: E-Tense 250 med 15,6 kWh-batteri och E-Tense 4x4 360 som får nöja sig med samma batteri som sitter i utgående E-Tense 225.

Anledningen till den något orättvisa fördelningen är produktionsteknisk: E-Tense 4x4 360 byggs nämligen som en vanlig E-Tense 225 i den sydkinesiska fabriken i Shenzhen och skeppas därefter till Frankrike där man monterar den elektriska bakaxeln. Så fort E-Tense 250 har ersatt den svagare motoriseringen får toppmodellen dock det större batteriet. När det sker är dock oklart.

BORDE JAG KÖPA EN? DS 9 är ett trevligt och egensinnigt alternativ, inte minst prismässigt. Med det menar vi dock inte att den franska sedanen är ett billigt alternativ. De svenska priserna är visserligen inte klara än, men kikar man på den tyska marknaden går E-Tense 4x4 360 loss på drygt 650 000 kronor och hamnar därför mitt i ett getingbo som domineras av tyskarna och Volvos laddhybrider. 

DS 9 kommer därför antagligen inte bli någon stor försäljningshit i Sverige, men ett ovanligt alternativ som erbjuder fin design, hög komfort, generösa utrymmen och en stark drivlina. Kanske är det dags att bekänna färg och inte välja en S90 som tjänstebil som gatans alla grannar?