PROV: Skoda Enyaq iV Coupé RS – Giftinjektion!

Premium Skoda vill inte längre stå endast för förnuft och har därför nyligen presenterat en läcker coupéversion av storsäljande Enyaq iV. Först ut är toppmodellen RS som skickar 299 hk till alla fyra hjul – och som blir ensam om den giftgröna kulören Mamba Green.

PROV: Skoda Enyaq iV Coupé RS – Giftinjektion!
Coupén har en aggressivare framtoning – för att inte tala om kulören!

VAD ÄR NYTT? Skoda Enyaq iV har fått ett coupésyskon med en starkt sluttande taklinje som ger bilen en mer aggressiv och sportig framtoning. Den nya modellen kan beställas redan nu, men till en början endast i RS-utförande med 299 elektriska hästar, fyrhjulsdrift och ett grundpris på 664 500 kronor.

Dagens mambagröna testbil kan med all rätt kännas dyr för att vara en Skoda, men man får en hel del för sina slantar, exempelvis ett stort panoramaglastak som ingår i grundpriset, bekväma sportstolar med fint sidostöd och adaptiva dämpare.

I vanliga fall brukar coupéfieringen innebära att man måste kompromissa med utrymmet till förmån för formen, men så är inte fallet här. Kupén har gott om plats, även i baksätet.

Visst, är man längre än 190 centimeter kommer man antagligen nudda glastaket med huvudet, men i framsätet kan man sänka stolarna så pass mycket att man nästan sitter som i en vanlig personbil.

Interiören känns sober och högkvalitativ Instrumentbrädan domineras av en stor skärm och en rad fysiska knappar.

Coupén har även nya assistanssystem som exempelvis filhållning för smala landsvägar utan sidomarkeringar, autonomt filbyte vid omkörningar och automatisk parkeringsassistans med minnesfunktion för förarens mest använda parkeringsluckor.

Multimediasystemet startar snabbt och reagerar utan fördröjning på beröring. Som grädde på toppen har man bevarat en del fysiska knappar, vilket ökar användarvänligheten och framför allt säkerheten under färd enormt. 

Precis som 80-modellerna kan RS laddas med upp till 135 kW, den svagare 60-modellen som har ett mindre batteri får nöja sig med en maximal laddeffekt på 120 kW.

En bagagevolym på 570 liter borde räcka för de flesta behov.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Det finns absolut ingen anledning att gnälla på Enyaqs adaptiva dämpare som fjädrar mjukt också över försummad asfalt och med 21-tummare i hjulhusen. Däremot låter det en hel del från chassit när vägen inte är i toppskick.

Styrningen gillar vi däremot betydligt mer. Här får man fin feedback, även om den inte förmår förvandla den över två ton tunga Enyaq Coupé till en temperamentsfull sportfåne som kommenterar varje kurva i detalj. Enyaq är snarare skapt för gemytliga resor utan större sportambitioner, men vill man visa var skåpet ska stå finns ett sportläge, där ESP-systemet ger föraren friare tyglar.

Med 299 hk under högerfoten är accelerationen i RS-modellen allt annat än seg och tack vare fyrhjulsdrift nästan helt hjulspinnbefriad. Om man jämför accelerationen med vad en fyrhjulsdriven 80x iV med 265 hk presterar känns RS dock inte särskilt mycket snabbare, även om Skoda anger att 0–100-sprinten avverkas på en halv sekund kortare tid än i RS.

Dessutom går toppmodellen i maximalt 180 km/h, alla andra versioner (även de med Sportline-utrustning) är elektroniskt begränsade till 160 km/h.

De fyrhjulsdrivna versionerna RS och 80x har en separat motor som driver framhjulen.

BORDE JAG KÖPA EN? Det finns egentligen ingen större praktisk nytta med att betala mer för en coupéversion, men det har inte hindrat köparna från att lägga vantarna på just en sådan modell. Suvcoupéer är populära (trots sina nackdelar) och får gärna kosta en bra slant mer än de praktiska suvmodeller de är baserade på.

Enyaq iV Coupé kommer med all säkerhet att bli en hit, framför allt eftersom utrymmena inte är särskilt inskränkta. Dessutom har modellen tillverkarens mest högteknologiska assistanssystem och ett snabbt reagerande multimediasystem, vilket är en ovanlighet för bilar från VW-koncernen.

Och vem kan säga nej till en sådan här färg?