PROV: Nya Kia Niro EV

Premium Nya Niro är definitivt ingen doldis längre, men hittills har vi varken fått provsitta eller köra den. Nu blir det ändring på det och vi har för första gången provkört det elektriska alternativet.

PROV: Nya Kia Niro EV
Nya Niro har växt några centimeter på både längden och bredden men känns inte särskilt mycket större än modellen den ersätter.

VAD ÄR NYTT? Sedan Kia lanserade Niro 2017 har modellen varit en otrolig framgångssaga och försäljningssuccé, särskilt i Sverige.

Till sommaren kommer äntligen den andra generationen som följer tillverkarens nya, djärva formspråk med iögonfallande strålkastare, bumerangformade bakljus och en accentuerad C-stolpe i kontrastfärg.

Men allt är inte nytt. Niro bygger nämligen även i fortsättningen på föregångarens eco-car-plattform om än i modifierat utförande. Den nya E-GMP-plattformen är därmed fortfarande förbehållen koncernens renodlade elbilar Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5.

Nya Niro EV (och alla andra motoralternativ) har onekligen stora skor att fylla: föregångaren e-Niro var tillsammans med koncernsyskonet Hyundai Kona en av de första vardagsdugliga och framför allt prisvärda elbilsalternativen som faktiskt kunde uppnå en räckvidd på runt 400 km.

Dessutom förenklade modellerna bytet från fossil- till elbil genom en lyckad mix av nytt och gammalt. Digital instrumentering och pekskärm? Absolut, men gärna i kombination med konventionella knappar och vred. Kunder som bytte från en annan Kia-modell till e-Niro hade därför inga som helst svårigheter med bilen.

Insidan domineras av en bred dubbelskärm och en variabel knapprad.

Nu är det som sagt dags för generation två och precis som föregångaren har den tre olika motoriseringar: som oförändrad hybrid med 141 hk, en starkare laddhybridversion med 183 hk samt den helt elektriska versionen med 204 hk som numera endast finns med det större batteriet på 64,8 kWh.

Prismässigt börjar hybriden på 334 400 kronor för Actionutförandet, laddhybriden kostar från 396 900 kronor och Niro EV Action går loss på 495 900 kronor före eventuella miljöbonusar. Den aggressiva prissättningen gör i första hand det elektriska alternativet intressant, inte minst när Kias generösa sjuårsgaranti även gäller för batteriet (upp till 150 000 km).

Nykomlingen har växt några centimeter på både längden och bredden men känns inte särskilt mycket större än modellen den ersätter. Här fanns ju trots allt inget större behov eftersom föregångaren upplevdes som mycket rymlig och även hade ett vardagsdugligt bagageutrymme som fungerade för de allra flesta.

Precis som hos föregångaren är laddluckan placerad i bilens front.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Elmotorns effektuttag är oförändrat på 204 hk, men däremot har man strypt det maximala vridmomentet från 395 till 255 Nm för att motverka ryck i ratten under acceleration och ge bilen bättre grepp.

Tack vare en anpassad utväxling är accelerationen och toppfarten dock fortfarande på samma nivå som i föregångaren.

Under vår första tur känns nya Niro EV vuxen och förfinad med ett mycket komfortabelt chassi som inte skyggar för kurvor. Styrningen är vassare än förut och även ljuddämpningen har förbättrats märkbart.

Elmotorn hörs dock tydligt i vår bil, men å andra sidan sitter vi i en förseriemodell. När vi byter till en annan EV under testdagen är ljuddämpningen mycket bättre och motorns vinande hörs knappt.

Mittkonsolen med många stuvfack, vred för växellådan och mobilskål med induktiv laddning.

Apropå kupén: här följer formgivningen det senaste modet med en stor, genomgående skärm som består av två mindre enheter för instrumenteringen respektive infotainmentsystemet. Trots att man har rensat ordentligt bland knappar och vred finns en hel del direktvalsknappar kvar och även den variabla knappraden för klimat- och multimediastyrning som vi känner igen från EV6.

NÖRDFAKTA. Laddluckan på Kia EV sitter mitt i fronten och den nya modellen har dessutom begåvats med en minimal frunk.

Varför det är intressant? För här hittar vi nämligen en liknande adapter som finns i EV6, som förvandlar din bil till en strömkälla för andra elektriska apparater. Du är och campar och behöver något att laga mat på? Köp en elektrisk spisplatta, koppla in den och njut av varm mat mitt i naturen!

Även om karossformen är lik den gamla är utseendet helt nytt och ganska djärvt.

BORDE JAG KÖPA EN? Andra generationen Niro EV är absolut ingen revolution på elbilsmarknaden, men Kia har förbättrat modellen där det behövdes. Nya Niro är bekvämare, rörligare, roligare och har en modern interiör samtidigt som den exteriöra designen är djärv och modern.

Det enda vi egentligen saknar är bättre snabbladdningsförmåga, men man kan väl inte få allt med tanke på det låga priset. Att nya Niro återigen kommer att bli en försäljningssuccé är lika säkert som amen i kyrkan.