PROV: Vinfast VF8

Premium VinFast är en vietnamesisk biltillverkare som grundades 2017, och redan i slutet av året ska man presentera en elsuv för den europeiska marknaden. Vi provkör bilen i dess hemland för att se om den över huvud taget har en chans.

PROV: Vinfast VF8
Än så länge lider VF8 av stram fjädring och något diffus styrning, men det finns fortfarande gott om tid att åtgärda detta.

Hade VF8 varit lika snabb som tillverkaren VinFast hade Tesla och de andra prestandaelbilarna fått gömma sig i ett gigantiskt rökmoln.

Märket grundades så sent som 2017 av moderkoncernen Vingroup och startade till en början med en sedan och en suv (som inte var något annat än omdesignade BMW) för hemmamarknaden.

Förra året började man däremot tillverka den första egna modellen i den nya fabriken i Hai Phong som endast tog 21 månader att färdigställa – från idéstadiet. Plötsligt känns Teslas expansion riktigt långsam.

VinFast satsar allt på framtiden och därför är det inte särskilt förvånande att det inte finns utrymme för förbränningsmotorer i produktportföljen. Man vill expandera globalt och vd:n Le Thi Thu Thuy ser eldrift som det enda sättet att kunna konkurrera på världsmarknaden. 

Chanserna är inte dåliga eftersom Vingroup backas av Vietnams rikaste person, Pham Nat Phuon. Miljardären har efter sina studier sålt en metod för att torka nudlar för ett miljardbelopp och sedan investerat stora belopp i utvecklingsarbetet.

Resultatet ser vi framför oss i form av elsuven VF8 som ska anlända till Europa i slutet av året. Vad den 4,75 meter långa nykomlingen kan tar vi reda på nu under en exklusiv provrunda utanför fabriken i Hai Phong.

Bilens funktioner sköts mestadels via pekskärmen, men även med hjälp av en del fysiska knappar och vred.

VF8 passar fint i dagens produktmönster: en lagom stor elbil med fyra dörrar, fem sittplatser, batteriet i golvet och ett stort bagageutrymme bak samt ett mindre under fronthuven. Drivlinan består som sig bör av två elmotorer som driver varsin axel.

VF8 finns dessutom med två olika batterialternativ samt två effektuttag: Eco-versionen med 354 hk och 500 Nm samt Plusvarianten med 408 hk och 620 Nm som matas antingen av ett batteri med en kapacitet på 82 eller 87,7 kWh (det större batteriet är tillval).

Det elbilstypiska vridmomentet pressar dig djupt i sätet från stillastående och även uppe i fart sker accelerationen utan fördröjning och med massivt tryck från elmotorerna. Greppförlust? Icke. Det är inte heller konstigt med fyrhjulsdrift på varm asfalt.

Sprintförmågan från 0 till 100 km/h anges till 5,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. 

Bromssystemet dras med samma diffusa pedalkänsla som vi redan känner igen från andra elbilar men levererar ett kraftigt bett. Gaspedalens känsla beror däremot helt och hållet på vilket körläge man har valt och växlar mellan giftig och omedelbar till lugn och sansad. Även rekuperingen bjuder på bred spridning som sträcker sig från frirullning till enpedalskörning.

VinFast VF8 är en modern elsuv med generösa garantier och individuell service. En mycket ambitiös start på tillverkarens europeiska äventyr!

Bortsett från bromskraftåtervinningen laddas VF8- batteriet på åtta timmar med en 11 kW-laddare eller på en halvtimme från tio till 70 procent vid en snabbladdare. Den genomsnittliga laddeffekten är då 125 kW och VinFast lovar en räckvidd på 471 km för Ecoversionen.

Vid en första anblick verkar karossen vara formgiven av en före detta Renaultdesigner, även om fronten har några olyckliga drag av Pontiac Aztec.

På insidan sitter man däremot ganska bekvämt i (något platta) framstolar med mängder av justeringsmöjligheter och njuter av generösa utrymmen i baksätet. Axelavståndet är hela 2,95 meter.

Även användartekniskt rättar sig VinFast efter det rådande modet och flyttar de absolut flesta funktionerna till en central pekskärm på 15,6 tum.

Härifrån sköter man allt väsentligt från körlägesväljaren och klimatanläggningen till rattstångens elektriska justering. Det fungerar faktiskt problemfritt med understöd av ett fysiskt vred för volym och en del rattknappar.

Från ratten styr man bland annat den aktiva farthållaren som rent teoretiskt tillåter delautonom körning enligt Level 3. Systemet har för övrigt utvecklats i egen regi. VF8 har även tagit fram en röststyrningsfunktion i samarbete med Cerence, som förstår fritext.

Aktiv farthållare, parkeringshjälp, helljusautomatik, trötthetsvarnare, 360-graderskamera och kollisionsvarning ingår i grundutrustningen medan andra funktioner som fjärrstyrd parkering är tillval.

Det arbete som kvarstår är att finslipa styrningen och fjädringen som fortfarande saknar en del känsla. Fjädringen känns än så länge väldigt stram men kvalitetsintrycket och byggkvaliteten verkar redan vara utmärkta. 

Ett svenskt pris finns naturligtvis inte än, men VinFast siktar på ett europeiskt pris på 43 900 euro för Eco-modellen och 50 800 euro för den fullutrustade Plus-varianten.

Man placerar därmed VF8 mitt i ett getingbo av eldrivna suvar i mellanstorlek, med skillnaden att batteriet i nykomlingen hyrs för mellan 1 200 och 1 500 kronor per månad. Först efter tre år får kunden möjligheten att köpa loss batteriet. Skulle kapaciteten sjunka under 70 procent byts det ut utan kostnad.

VF8 har dessutom en generös garanti på antingen tio år eller 200 000 km för hela bilen. Det ska bli spännande att se hur bilen kommer att vara när den är helt klar.