PROV: Rivian R1S – världens bästa suv

Premium Amerikanska Rivian följer upp sin pickup med en ännu rymligare suv, som har allt man kan önska – förutom en liten detalj...

PROV: Rivian R1S – världens bästa suv
835 hästkrafter och extremt terrängduglig – det är Rivian R1S.

Rivians eldrivna pickup R1T var en revolution när jag körde den förra året. Även bortsett från 800 elhästkrafter som skickar iväg den till 100 km/h på tre sekunder vände den upp och ner på begreppet pickup och vad en sådan klarar av. 

Revolutionen sammanfattas kanske bäst av Camp Kitchen, ett fullt utrustat kök som gömmer sig i karossen strax framför flaket – komplett med bestick, tallrikar, grytor, kokkärl, en kaffebryggare, en induktionshäll med dubbla plattor och till och med ett handfat och några liter vatten. Köket kostar 5 000 dollar och är lika användbart som det är överdrivet lyxigt, och det finns inget liknande i något annat fordon. 

Min besvikelse över Rivians andra fordon R1S, som är suv-versionen, är kanske inte rättvis eller rationell. Men det galna revolutionerande som R1T bjuder på saknas här. Förmodligen var det oundvikligt att den skulle bli en mindre spännande utvidgning av Rivianfamiljen?

R1S har kortare axelavstånd än pickupen R1T.
Hjulen är 20 tum stora och vadningsdjupet är drygt 90 centimeter.

Löstagbar blåtandshögtalare – perfekt på campingturen.

"Från B-stolpen och framåt är R1S identisk med R1T, förutom en enda detalj: reglaget för den bakre torkaren på torkarspaken."

Ändå är R1S den första stora eldrivna suven som inte är tillverkad av Tesla, och bara det gör den intressant. Den är något mindre än en Mercedes GLS och en aning större än en Audi Q7, med plats för sju och ett anständigt lastutrymme bakom tredje radens fällbara säten.

Från B-stolpen och framåt är den identisk med R1T, förutom en enda förändring: reglaget för den bakre torkaren på torkarspaken. Allt annat är detsamma, inklusive frunk, vindruta, infotainmentskärmarna, framsätena och...

Det betyder att den har den geniala Camp Speaker, en avtagbar blåtandshögtalare gömd i mittkonsolen som innehåller en inbyggd lampa och USB-C-port (den laddas när den dockas i fordonet) och det finns en 1 000-lumens ficklampa i förardörren som också laddas automatiskt.

Häftiga och smarta grejer!

Förarmiljön har en trevlig känsla och fina material.

Med en 16-tums horisontell pekskärm i mitten av instrumentbrädan styrs de flesta funktioner i bilen, och den lilla seghet som jag märkte när jag körde R1T förra året är borta. Det finns ingen fysisk volymknapp, vilket fortfarande är irriterande, liksom bristen på stöd för Apple CarPlay och Android Auto.

Eftersom Rivian är äventyrsbilar gjorda för att ge sig ut i naturen med håller man på att bygga ut "Rivian Adventure Network", ett eget laddnätverk långt bortom de mest trafikerade platserna.

Planer finns på att bygga 3 500 snabbladdare på 600 ställen i USA och Kanada, som ska ge över 200 kW. Man ska också installera 10 000 så kallade destinationsladdare och man har lärt av Tesla, det är bara att koppla in sladden så startar laddningen och betalningen går automatiskt – Plug & Charge. Men utbyggnaden går inte så snabbt som man har lovat och det gäller tyvärr också produktionen av bilar.

Infotainmentsystemet föreslår lämpliga laddstopp längs din planerade rutt.

Bakluckan är delad som på en Range Rover, och det finns utrymme för en veckas matvaror i det riktigt generösa bagageutrymmet. Bra är skjutbara fästöglor och ett relativt rymligt dolt förvaringsfack under golvet med ett första hjälpen-paket och anslutningar för luftkompressorn (standardutrustning).

Den tredje raden måste fällas manuellt vilket är något irriterande, men lastutrymmet ökar från en halv kubik till 1,32 kubikmeter, vilket borde tillgodose nästan allas resebehov. Fäller man även den andra raden som är 40/20/40-delad ryms det 2,96 kubikmeter.

Om det inte räcker finns det en jättelik frunk i fronten på 64 x 139 x 57 cm, med lasthyllan borttagen. Ett uppfällbart tält för sex personer kan monteras på taket.

16-tumsskärmen styr de flesta av bilens funktioner, men tyvärr saknas stöd för både Apple CarPlay och Android Auto.

Sätena på andra raden är bekväma, med gott om benutrymme och generös lutning. De kan också glida framåt för att ge extra utrymme till passagerarna på tredje raden. 

Vuxna vill förmodligen inte spendera en fyratimmars bilresa längst bak, men om man skjuter andra radens säten lite framåt finns det gott om plats. Det finns också mugghållare och små förvaringsutrymmen med USB-C-laddare för att hålla barnen och deras enheter påfyllda. 

Skärmar i taket eller på framstolarna saknas men ett enormt panoramaglastak sträcker sig till andra raden, plus ett extra fönster över tredje raden, vilket gör att R1S känns rymlig och luftig oavsett var man sitter.

Stora suvar som R1S är gjorda för att flytta människor och grejer från plats till plats och Rivian är riktigt bra på det. Men bortsett från frunken finns det inget som skiljer den från någon annan stor suv.

Kupén är rymlig för sju passagerare och utrymmet är flexibelt så det förslår då den andra sätesraden är skjutbar i längsled.

Alla stora amerikanska suvar har massvis med plats för människor och grejer. Men det Rivian gör bättre är självklart att den inte bränner olja eller spyr ut avgaser och koldioxid.

De fyra elmotorerna ger tillsammans 835 hästkrafter och 1 120 Nm vridmoment, och styrs individuellt för bästa grepp och väghållning. 

Det finns åtta körlägen som optimerar bilens höjd, fjädringens hårdhet, gaspedalens respons och hur fyrhjulsdriften jobbar – allt för lägsta förbrukning, bästa komfort, väghållning eller terrängegenskaper.

I Sportläget blir bilen lägre, styvare och vridmomentsstyrningen hjälper till att få runt bilen i kurvor.

I läget Off-Road Rock Crawl styrs alla fyra hjul individuellt för bästa grepp och framkomlighet – förutsatt att bilen inte "bara" har två motorer. Det finns också ett Off-Road Drift-läge som släpper loss de elektroniska hjälpmedlen och styr om kraften för överstyrd buskörning.

Tredje sätesraden.

I "Conserve" är bilen enbart framhjulsdriven och den sänker sig också för att ge längre räckvidd.

De flesta ägare kommer förmodligen inte att ge sig ut i svår terräng, men för de som tänker göra det finns det 20-tums terrängdäck som verkar vara det som Rivian-ingenjörerna föredrar. 

Luftfjädringen justerar varje hjul individuellt och markfrigången är upp till 38 cm. Vaddjupet är 91 cm och max dragvikt 3 500 kg. För att underlätta lastning och ombordstigning kan man sänka markfrigången till 23 cm.

I terrängen är R1T imponerande men R1S har ännu bättre angreppsvinklar, 35,6 grader fram och 34,3 grader bak. Under min korta offroadkörning klarade den av bergsklättring, flodvadning och upp och ner för oroväckande branta sluttningar på ett riktigt imponerande vis.

På vanliga vägar känns däremot R1S inte riktigt lika bra som pickupen R1T. Jag vet inte riktigt om det beror på den stora hytten eller det kortare axelavståndet – troligen lite av båda – men suven känns lite mindre hanterlig och skojig att köra.

Plats för 2,96 kubikmeter last.

Accelerationen är självklart löjligt bra och tack vare den låga tyngdpunkten och fyra motorer som hjälper till att göra bilen spänstig i svängar är den otroligt imponerande med tanke på storlek och vikt. Det är väldigt tveksamt om de flesta Rivianförare skulle märka eller ens bry sig om skillnaden mot pickupen.

Vid lanseringen finns endast den dyrare versionen med fyra motorer och det stora batteripaketet på 135 kWh, som ska ge en räckvidd på 483 km. Så småningom kommer en billigare version med två motorer på totalt 402 hk och ett batteri på 105 kWh.

Intressant nog är det ett så kallat litiumjärnbatteri – billigare och mer tåligt men med lägre energidensitet. Tesla har exempelvis batterier av den här typen i sin enklare version av Model 3. Räckvidden anges då till 370 km. 

Snabbladdningen är inte så tokig, med tanke på hur stora batterierna är. För R1T med litiumjonbatterier har tester visat att 10–80 procent går på runt 42 minuter och maxeffekten ligger på runt 200 kW. Hemmaladdningen är 11 kW. 

R1S är en ypperlig terrängbil med imponerande angreppsvinklar både fram och bak. Men kommer någon ägare att utnyttja potentialen?

Den utsålda Launch Edition kostade 98 000 dollar i USA och det är mycket pengar, men med tanke på att bilen har fler hästkrafter, snabbare acceleration och bättre terrängförmåga än en Mercedes-AMG G63 (med ett amerikanskt grundpris på över 150 000 dollar) och att det inte är svårt att få en GLS att kosta lika mycket känns det definitivt rimligt. 

Med två motorer och standardbatteripaketet börjar priset på 72 500 dollar. Men väntetiden är tyvärr mycket lång. De första ordrarna tecknades 2019 och än har man inte levererat några R1S, kanske kommer de första i höst?

Det har talats om en Europalansering under 2022, men inget är klart och gissningsvis går det inte så snabbt som man planerat. Rivians strategi är att bygga bilar på den marknad de ska säljas och siktet är självklart också inställt på Kina.

I Nordamerika bygger Rivian ett laddnätverk som även sträcker sig utanför vägnätet. Man kallar det för Rivian Adventure Network. Laddning sker vänster fram. Klarar den lösningen svenska vintrar, tro?

Rivian R1S är kort och gott en fantastisk suv, som fixar allt och lite till, och den är utan tvekan den bästa laddbara supersuven. Men så är det det där med pickupversionens Camp Kitchen...

Om du hade en vän som var skeptisk till elfordon kunde du dra ut det och säga: "Jag slår vad om att din bil inte kan laga middag." R1S har inte det trumfkortet.

Missförstå mig inte, Rivian R1S är den bästa elektriska suv du kan köpa, och jag skulle vara väldigt glad om jag hade en på min garageuppfart. Jag önskar bara att den hade sitt Camp Kitchen-ögonblick.

RIVIANS VÅGHALSIGA AFFÄRER

Amerikanska Rivian grundades redan 2009, under namnet Mainstream Motors. 2011 bytte man namn till Rivian Automotive, en bokstavslek med "Indian River" som ligger i närheten av där grundaren Robert RJ Scaringes växte upp.

Fokus lades på elbilar och självkörande bilar och den första modellen skulle bli en sportbil, med namnet R1 – en mittmotorhybrid. Men den gick i graven.

2015 lyckades man få in en rejäl investering och satsade ännu mer på självkörande elbilar. 2017 köpte man en fabrik av Mitsubishi och samma år visades en pickup och en suv som 2018 fick namnen R1T och R1S. Produktionen skulle starta 2020.

Antalet anställda har gått från 250 år 2017 till 10 000 förra året. I november 2021 levererades den första R1T efter en mängd förseningar och samma månad börsnoterades företaget och en våldsam ekonomisk berg-och-dalbana startade. 

Den första börsdagen gick värdet från 66 miljarder dollar till 100 miljarder dollar. Sedan fortsatte det uppåt – företaget var ett tag värt nästan lika mycket som Ford och GM tillsammans – för att sedan falla handlöst. 

Aktien kostade 172 dollar i november 2021 och nu ligger priset på runt 30 dollar, företaget är i skrivande stund värt 29 miljarder dollar.

Produktionshaveriet ställde till det, med allt från halvledarbrist till andra komponenter och ökade kostnader, men förmodligen även problem i fabriken. Förlusten under första kvartalet blev 1,6 miljarder dollar och förhoppningsvis klarar man av att tillverka de planerande 25 000 bilarna under året, varav en tredjedel är lätta transportbilar åt Amazon – som har beställt 100 000 lastbilar och är en storägare i företaget.

Förtroendet för företaget blev inte bättre när man i mars meddelade att beställda bilar skulle bli uppemot 20 000 dollar dyrare än utlovat. Efter protester backade man på beslutet, men priserna har höjts för nyorder och de som vill ha en enklare modell med enbart två motorer måste förmodligen vänta till 2024. Det påstås ligga order på
80 000 bilar.

Rivian har varumärkesskyddat namnen RS3, RS4, RS5 – kommer Audi att gå med på det? Även namnen R3T, R4T och R5T är tagna, samt en mängd ytterligare namn som tyder på att man har planer på att bygga andra typer av bilar än suvar och pickuper.


AMAZONLASTBILEN

E-handelsbolaget Amazons transportbilar ska vara eldrivna 2030 och 2019 skrev man ett avtal med Rivian om att tillsammans ta fram fordon. De ska byggas i tre olika storlekar: med 14, 20 och 25 kubikmeters lastutrymme. Bilarna ska tillverkas exklusivt för Amazon och 2030 ska det ha byggts 100 000 stycken.

Den första prototypen hade en räckvidd på 24 mil och leveranserna börjar under detta år.

Amazon ska också köpa eldrivna lastfordon från Mercedes, Stellantis och Mahindra.