PROV: Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ – Aningen Mer Grön

Premium Vad händer egentligen i Affalterbach? En modell får två cylindrar mindre, en får hybriddrift och nu kommer till och med elbilarna på bred front. Det senaste exemplet är effektsmedjans version av EQE med upp till 1 000 Nm!

PROV: Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ – Aningen Mer Grön

VAD ÄR NYTT? Det var ju ganska klart att herrarna från Affalterbach inte skulle kunna låta bli att även piffa upp elbilarna från Mercedes och nu var det återigen dags.

Nya EQE 53 4Matic+ har de sedvanliga optiska AMG-attributen som vi redan känner igen från EQS och EQE 43 4Matic, det vill säga en sportigare grill och ett mer aggressivt ritat bodykit. Batteriet är identiskt med den i EQE 43 och består alltså av mycket energitäta pouchceller som har en nettokapacitet på hela 90,6 kWh.

Där EQE 43 "nöjer" sig med en effekt på 476 hk, vrider man effektskalan till 11 i 53-versionen och klämmer ut hela 687 elektriska kusar och sanslösa 1 000 Nm. Så länge man har kryssat för Dynamic Plus-paketet för 51 000 kronor, vill säga.

Interiören är i stort sett densamma som i EQS med fina material och en gigantisk Hyperscreen.

Det mesta har naturligtvis hänt under det strömlinjeformade skalet: samtliga byggdelar har uppgraderats för att tåla högre strömstyrka, som exempelvis PSM-motorernas lindningar och plåtpaket samt den modellspecifika DC-AC-invertern.

Högre effekt kräver såklart bättre kylning och därför har man även anpassat temperaturstyrningen. Det innebär att samtliga element kyls bättre även under extrem värmeutveckling. 

64 procent av den massiva kraftutvecklingen kommer från den bakre sexfasmotorn som nästan är dubbelt så stor som den främre.

Körinställningarna sköter man snyggt med ett AMG-typiskt touch-vred på ratten.

När man kör lugnt och sansat driver den bakre motorn inte, för att spara dyrbar energi. Ifall det krävs kopplas den bakre motorn dock obemärkt in och skapar därmed en helvariabel fyrhjulsdrift som stöttas av en standardmonterad bakaxelstyrning. Det ger en liten vändcirkel, förvånansvärt hög rörlighet och en sanslös stabilitet.

Naturligtvis har även chassit modifierats för att hantera den massiva effekten: hjulupphängningar, stabilisatorer och lager är avsevärt mycket styvare här jämfört med vanliga EQE.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Att beskriva accelerationen i EQE 53 är nästan hopplöst, man måste uppleva det. Vridmomentet tar över upplevelsen totalt, bakhuvudet åker i nackstödet med infernalisk kraft, millisekunden senare träffar hjärnan skallbenet medan magen verkar tryckas genom ryggraden.

Laddeffekten hade gärna kunnat vara högre med tanke på bilens pris.

EQE är dock inte bara en bil med dragracingkompetens utan är minst lika imponerande när vägen svänger, gärna utan ESP inkopplad.

Går man hårt på gasen i kurvans apex vrids magen in och ut när bakaxeln steppar åt sidan och de 295 millimeter breda bakdäcken lämnar sitt yttersta skikt i asfalten. Men det var man ändå beredd på, bilen ståtar trots allt med 1 000 Nm.

Det man inte alls var beredd på var hur den knappt fem meter långa och 2,5 ton tunga sedanen sprintar genom kurvorna även på tvären. Hjulspinn och effektförlust? Det måste vara en illusion. Visst spinner hjulen, men bilen går trots allt som ett spjut.

Bilens artificiella ljud är roliga i början, men går dig snabbt på nerverna.

Dynamikspektaklet med en sprinttid på 3,3 sekunder och toppfarten på 240 km/h kostar energi, massvis med energi. På vår 200 km långa testrunda som blandar snabba accelerationsrepor och avslappnad motorvägscruising landade förbrukningen dock på absolut godkända 24 kWh/100 km, eftersom regenereringen återvinner bromskraftenergin med upp till 260 kW och bilen även har en frirullningsfunktion som pressar förbrukningen.

Vid snabbladdaren går det inte riktigt lika snabbt som under körningen. EQE 53 laddar med maximalt 170 kW och håller därmed behörigt avstånd till sin 490 000 kronor dyrare storebror EQS 53 som laddar med en maximal effekt på 200 kW. 

NÖRDFAKTA. EQE 53 bygger precis som vanliga EQE på elbilsplattformen EVA2, men inom "en snar framtid" kommer effektmästarna att satsa på egna eldrivna modeller som bygger på en AMG-exklusiv plattform: AMG.EA. Den första produkten som bygger på plattformen såg vi för några månader sedan i form av konceptbilen Vision AMG.

BORDE JAG KÖPA EN? Egentligen har EQE 53 inget större syfte. Vanliga EQE är tillräckligt snabb, rymlig och bekväm samt har en rejält tilltagen räckvidd.

Men vill man vara med och rädda planeten kan man lika väl göra det i en bil med ett sanslöst effektuttag. Räckvidden minskar naturligtvis, men det räcker med att nudda gaspedalen för att man inte ska bry sig om dessa världsliga ting. Toppmodellen är en elektrisk missil och samtidigt ytterst körstabil och säker.

Alla borde köpa en 53:a, men priset avskräcker nog de absolut flesta: innan man ens har satt ett kryss i tillvalslistan visar prislappen svindlande 1 250 000 kronor.