PROV: MG4 – Bästa billiga elbilen?

Premium MG har slagit sig in på den svenska marknaden med otrolig kraft tack vare sina elektrifierade bilar med fördelaktiga prislappar. Nu har man lanserat en bil i den tuffa Golfklassen. Har den en chans mot konkurrenter som Volkswagen ID.3 och Cupra Born?

PROV: MG4 – Bästa billiga elbilen?

Har man kört någon av de tidigare billiga elbilarna från det kinesiska märket är det kanske förvånande att planen är att konkurrera med självaste Volkswagen.

Men tar man en till titt på designen, utrustningen, priset och databladet och avslutar med att kasta ännu ett öga på vad den kostar kan nog tankegången skifta något. Tar man sedan en sväng börjar bitarna verkligen falla på plats. MG4 är mer konkurrenskraftig och mer sofistikerad än något som kinesägda MG har erbjudit tidigare. 

MG tror starkt på den nya modellen och förväntar sig att kombin MG5 och denna nya modell kommer att bli deras två bästsäljare under nästa år. Vilket innebär att vi snart kommer att få se MG4 högt upp i registreringsstatistiken.

4:an är byggd på den helt nya plattformen MSP (Modular Scalable Platform) som har ett stort platt batteri som sträcker sig över nästan hela hjulbasen och som enligt MG är det tunnaste paketet (110 mm) som går att hitta i klassen. Elmotorn sitter bak och bilen har en 50/50-viktfördelning oberoende av vilket batteri man väljer. I Sverige är det dock än så länge enbart möjligt att köpa Luxury Long Range-varianten. 

Interiören kan se aningen dyster ut, men kvalitetskänslan är bättre än i många konkurrenter och det finns mycket teknik att leka med.

Det finns två versioner. Den som, i nuläget, inte går att få tag på i vårt land är Standard Range med en energikapacitet på 51 kWh och en motor på 170 hästkrafter. Räckvidden är kring 350 kilometer och 0 till 100 km/h tar 7,7 sekunder.

Den variant som är relevant för oss bjuder på 64 kWh, upp till 450 km räckvidd enligt WLTP-körcykeln och en något segare acceleration trots mer effekt. 203 hästar och 7,9 sekunder från 0 till 100 km/h är det som gäller. Toppfarten är 160 km/h i både Standard och Long Range. 

Luxury är för tillfället det enda alternativet här hemma och då ingår gott om utrustning. Bland annat de två fina skärmarna, Apple CarPlay och Android Auto integration, DAB-radio, sex högtalare, mängder med elektroniska hjälpmedel (exempelvis adaptiv farthållare, köassistent och filhållningshjälp), fem körlägen, uppvärmd ratt och värmepump.

En av de mest intressanta sakerna är att bilen har Vehicle to load-teknik (V2L) och kan därmed ladda och driva olika elektriska grunkor med en effekt upp till 2 200 W. I teorin går det alltså att ladda en annan elbil.

MG har jobbat mycket mer på designen än tidigare. Det gäller faktiskt hela bilen som känns klart mer genomarbetad än de modeller som finns nu.

Laddningen är också bättre än i både MG5 och MG ZS EV. Vid en DC-laddare kan MG4 ta emot upp till 135 kW. Vid växelströmsladdning är det dock fortfarande respektabla 11 kW som gäller.

Alla dessa finesser har tryckts in i en bil som ser klart mer modern ut än de modeller man hittar hos MG:s handlare för tillfället, även om designen kan anses något generisk. Med det sagt gör de korta överhängen, de invecklade baklyktorna, den "flygande" takdesignen, och den skulpterade bakre stötfångaren att bilen får ett utseende som känns klart mer atletiskt än det som huvudmotståndaren Volkswagen ID.3 visar upp. 

Instrumentpanelen är också mycket mer slående än tidigare där de två flytande skärmarna och den inte så runda ratten, avfasad både i under- och överkant, sticker ut mest.

Det är inte den lättaste av uppgifter men antisladd går att stänga av via pekskärmen. Det är dock bäst att undvika vid regn och snö då 250 Nm lätt överrumplar bakdäcken.

Insidan kan visserligen kännas aningen dyster då sätena, mattorna, dörrpanelerna och taket är mörka som natten och inga ljusare interiöralternativ finns. Det är dock gott om plats för passagerarrna. Bagageutrymmet är inte lika imponerande (350 liter med baksätet uppfällt).

Det kompenseras delvis av det dubbla lastgolvet som ger ett fint gömställe för laddkablar men dessvärre är baksätet bara fällbart enligt 60/40-princip och skidlucka saknas. Dragvikten är dock 500 kg vilket är en klar fördel jämfört med ID.3 som har en krok enbart för cykelhållare eller liknande med en maxbegränsning på 75 kg.

Sådana praktiska detaljer glöms snabbt bort när man börjar köra MG4. Vid insteg tänds de två skärmarna omedelbart och med ett tryck på bromspedalen är bilen redo att köra iväg. Efter att ha valt Drive med det nästan komiskt stora växelväljarvredet kan man glida iväg i tystnad och njuta av en fjädring som döljer ojämnheter på ett behagligt vis.

Om man nyligen kört en Volkswagen ID.3 kan man notera att MG4 har mindre vägljud, mjukare fjädring och något vassare prestanda. Omkörningar görs kvickt och smidigt. Likt för alla elbilar som inte kostar skjortan avtar accelerationen märkbart någonstans kring 110 km/h, men det är förstås inget större bekymmer för Golfklassens kundkrets.

Vill man ha mer ös är det bäst att vänta på den kommande fyrhjulsdrivna varianten, mer om den längre fram. Det återstår också att se om och när den lanseras i Sverige. 

Motorns omedelbara vridmoment tvingar antispinnsystemet att arbeta hårt om man provocerar bilen men det hindrar en inte från att ha kul bakom ratten. Körd något mer civiliserat tar MG4 kurvorna fint och håller ett hårt grepp om asfalten.

Här kan man känna av fördelarna med det långa, platta och lågt monterade batteriet, den fina viktfördelningen och chassit som effektivt motverkar karossrörelser i längsled. På krävande ojämna landsvägar visar bilen upp en fantastisk karosskontroll, bjuder på snälla reaktioner mot ojämnheter och fin stabilitet – även om en del gung i sidled förekommer vid snabba styrvinkelsförändringar.

4:an är definitivt den mest underhållande av de moderna MG-modellerna. Dessutom går det att individuellt ställa in bromspedalens motstånd, styrningens tyngd (vilket dessvärre inte hjälper mot den tveksamma vägkänslan), gasresponsen och kraften av återvinningen vid gasuppsläpp.

Allt det styrs via pekskärmen, och de fem körlägena (Normal, Sport, Eco, Snow och Custom) går att välja med rattens knappar. Det är dock inte det enklaste att ställa in. MG4:ans Sport- och Eco-lägen ökar också återvinningens effekt vid gasuppsläpp och gör den enklare att utnyttja.

Skiftas det mellan dessa två körlägen påverkas även den förväntade räckvidden. Vid starten av provkörningen visade bilen 435 kilometer. Efter ungefär 9,5 kilometer av entusiastisk körning visade skärmen istället 383 kilometer i Eco, 365 i Normal och 346 i Sport. Att hoppa mellan dessa görs smidigt om man lagt in en genväg på en av de två inställbara knapparna på ratten. Den andra går att använda för att ta sig direkt till luftkonditioneringsinställningarna, exempelvis.

Rattens knappar är faktiskt ett bra hjälpmedel, vilket är tur då användandet av pekskärmen är något av en utmaning. Delvis på grund av att det inte finns någonstans att stödja handen naturligt men främst för att det inte är någon barnlek att träffa de onödigt små ikonerna.

UNDER SKINNET PÅ MG4

Motorn sitter mellan bakhjulen, och på vardera sida om den finner vi en fyrlänkad axel med individuell spiralfjädring och vertikalt monterade stötdämpare. Allt är designat för att vara så kompakt det bara går för att göra plats åt högvoltsbatteriet och för att inte ta upp utrymme i bagaget.

Försöket är bara delvis lyckat. MG säger att den ”våta” bagagevolymen är på 367 liter och med sätena nere är det 1 177 liter som gäller. Räknat med VDA-standarden blir siffrorna något lägre. Det är således inte det mest imponerande bagageutrymmet.

Framtill hittar vi McPhersonupphängning och en rejäl hjälpram som kommer att bära upp den främre motorn i den fyrhjulsdrivna variant som MG sagt ska komma under nästa år.

MG4 med det mindre batteriet (i skrivande stund ej tillgänglig i Sverige) har litiumjärnfosfatceller (LiFePO4) och kan laddas från 10 till 80 procent på 35 minuter. Long Range-varianten, som är lanseringsmodellen här i Sverige, har en nickel-mangan-kobolt-cellstruktur (NMC) och gör samma 10 till 80 procents laddning på 31 minuter om stolpen kan ge de 135 kW som bilen klarar. Ombordladdaren är på 11 kW.

En annan miss är kanten på den utstickande panel som växelväljaren sitter på som man snabbt blir trött på att gnida knät mot. Ett annat störningsmoment är det faktum att bilen inte går att stänga av utan att föraren kliver ur och låser fordonet. Men så fort någon hoppar in i förarsätet igen drar både skärmarna och luftkonditioneringen igång.  

Trots några sämre sidor är MG4 ett mycket bra alternativ, speciellt sett till priset. Den är mer engagerande än ID.3. Sportigare, trevligare att sitta i, snyggare och ett klart mer ekonomiskt val. 4:an är hyfsat rymlig och kvalitetskänslan är ganska bra sett till priset, även om vissa kostnadsbesparingar är tydliga.

Exempelvis det faktum att den saknar handtag i taket, armstöd i baksätet, genomlastningslucka och instegslister, en tydlig kontrast till de mjuka materialen på instrumentpanelen, läderratten och de dubbla skärmarna.

De kinesbyggda MG-bilarna är redan en vanlig syn på vägarna och denna vettigt prissatta, fräckt designade, rymliga och väldigt kapabla Golfklassare garanterar att det kommer att bli ännu fler.

Om du fortfarande inte är helt såld, tänk då på att den Long Range Luxury som nu går att beställa kostar i runda slängar 65 000 kronor mindre än den billigaste ID.3:an och har ett ungefär 115 000 kronor lägre pris än den något mindre Niro EV. Den jämförelsen borde få alla elbilsspekulanter att reagera och börja fundera.

Blir du sugen? Det preliminära priset vid förhandsbokning är 414 990 kronor och det är exklusive bonusen på 70 000 kronor. Det är dock högst tveksamt om man hinner ta del av hela kakan då de första MG4:orna troligtvis anländer och registreras i Sverige först efter årsskiftet, därmed är det de nya reglerna som gäller och 50 000 kronor i fickan.

MG4 utmanar Audi RS3

VI VET ALLTSÅ ATT MG4 inte alls är någon dum bil. Den blir definitivt en match för alla konkurrenter. Men det är inte bra nog tycker MG. De har nämligen tagit fram en riktig värstingvariant av MG4, som i hemlandet kallas Mulan. Där finns nu fyrhjulsdrivna MG Mulan Dual Motor som har en systemeffekt på hela 440 hästkrafter och 600 newtonmeter.

Med det blir fartresurerna rätt imponerande. 0 till 100 km/h går på rappa 3,8 sekunder – lika snabbt som exempelvis Audis bensindrivna RS3. Det är också betydligt snabbare än VW-märket Cupras "sportiga" ID.3-syskon Born e-Boost som bara skickar 231 hk till bakhjulen och gör 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder.

Inte ens Volkswagens kommande fyrhjulsdrivna ID.3 GTX kan mäta sig med MG Mulan Dual Motor. Den kommande toppmodellen i ID.3-katalogen har nämligen inte mer än 299 hk och gör 0 till 100 km/h på 5,3 sekunder.

Interiört finns det få skillnader jämfört med de tvåhjulsdrivna bilarna.

MG4 med dubbla motorer ser ut att bli en elektrisk super-GTI. Smolket i bägaren då? Dels är det räckvidden som krymper från 52 mil enligt den generösa kinesiska CLTC-körcykeln, till 46 mil. Vi kan alltså gissa att WLTP-räckvidden inte blir mer än runt 40 mil.

Men framför allt kommer det dröja ett tag tills MG lanserar Mulan Dual Motor utanför Kina. Till brittiska Auto Express uppger MG UK-chefen Guy Pigounakis att man hoppas kunna lansera modellen i Storbritannien i mitten av 2023. I och med det finns det förstås inga svenska priser ännu. 

De färgade bromsoken och de större 18-tumsfälgarna avslöjar att det här är Dual Motor-varianten. Däcken är också lite bredare och mäter 235/45 R18.