PROV: Hyundai Ioniq 6 – duckar för luften

Premium Hyundai fortsätter med att spotta ur sig elbilar och efter Ioniq 5 följer nu Ioniq 6, en strömlinjeformad sedan. Hur den känns på vägen tar vi reda på nu!

PROV: Hyundai Ioniq 6 – duckar för luften
Den strömlinjeformade karossen ska tilltala de kunder som inte gillar Ioniq 5 på grund av dess kantiga form.

I Sydkorea jobbas det för fullt. Tänker man på de gamla, trista Hyundai-modellerna Elantra, Pony och Co. har tillverkaren gjort utvecklings- och designtekniska kvanthopp de senaste decennierna.

Den aktuella modellen Ioniq 5 har till och med brädat den tyska premiumkonkurrensen i ett antal tester. Men nu är det dags för nästa modell som hamnar hos handlarna under nästa års första kvartal: Ioniq 6.

Till skillnad från ganska kantiga Ioniq 5 är Ioniq 6 en strömlinjeformad sedan som satsar konsekvent på lågt luftmotstånd. Cw-värdet? Låga 0,21.

I fronten sitter elektroniskt styrda luftklaffar och air-curtains, hjulhusen har en speciell inklädnad, undersidan är helt plan och slutar i en diffusor som minskar luftvirvlar.

På bakluckan sitter dessutom en uppseendeväckande vinge som påminner en aning om gamla Porsches Turbo-vinge och som är upplyst av inte mindre än 240 ljuspunkter. Där Mercedes luftmotståndsmirakel EQXX satsar på en spoilerläpp, väljer koreanerna att istället låta den 4,86 meter långa karossen att löpa ut mjukt i en aerodynamisk droppform.

Utmärkt sittkomfort bakom de dubbla 12-tums-skärmarna, en broliknande mittkonsol med gott om förvaringsmöjligheter och ett problemfritt användargränssnitt.

Tekniskt ger Ioniq 6 konkurrenterna huvudbry, precis som Ioniq 5: 800 V-arkitektur och batteristorlekar på upp till 77,4 kWh bäddar för lång räckvidd, riktigt snabb laddning och trevlig prestanda.

Ioniq 6 AWD drivs av två elmotorer (en per axel) som möjliggör imponerande accelerationer. Det hela blir inte heller sämre av ett konsekvent designat kupéutrymme, omfattande digitalisering och sammanlagt 700 ljuspunkter som pryder in- och utsidan.

Nykomlingen bygger på koncernens elektriska E-GMP-plattform, precis som Ioniq 5 och Kia EV6. Släktskapet känns framför allt igen på det plana kupégolvet utan störande kardantunnel.

Framför föraren sitter en instrumentbräda med egen prägel som domineras av två 12-tumsskärmar varav den ena är beröringskänslig. Beställer man sin Ioniq 6 med backspegelkameror får man inte bara tre kilometer längre räckvidd utan ytterligare två skärmar, placerad i var sin ände av instrumentbrädan.

Tillvalskameror istället för sidospeglar ger tre kilometer längre räckvidd och skarpa bilder i de tillhörande skärmarna. Naturligtvis kan interiören lysas upp i en mängd olika färger.

Fyra av de sammanlagt 700 ljuspunkterna sitter i mitten av ratten där de bland annat informerar om laddningsnivån. Användargränssnittet är kanske inte riktigt lika intuitivt som förr, men efter en kortare tillvänjningsfas fungerar allt friktionsfritt.

Man vänjer sig lika mycket vid växelväljarstumpen som vid fönsterhissknapparnas flytt till mittkonsolen. De stora skärmarna bjuder precis som förr på utmärkt grafik och överskådliga menyer.

Gott om stuvutrymme finns i de transparenta dörrfickorna och den broliknande mittkonsolen. Dessutom har man draperat kupén med en hel del miljövänliga material: naturgarvat läder här, tyger av återvunna PET-flaskor där och dessutom lackeringar med vegetabilisk olja, pigment av återvunna däck samt mattor av återvunna fiskenät. 

Karossen har ett utmärkt cW-värde på låga 0,21 och bjuder på gott om kupéutrymme. I baksätet är huvudutrymmet något begränsat på grund av den sluttande taklinjen.

Hållbarhet och digitalisering är vid sidan om gott om plats (inklusive relax-stol och massor av benutrymme i baksätet) vår tids nya lyx. Det enda som saknas är en tidsenlig berättelse, men även här har Hyundai svaret.

I reklamfilmen för Ioniq 6 syns tre personer som jobbar med metaverse. En av dessa är en kvinnlig designer som skapar mode av skräp och visar resultaten på en virtuell catwalk, medan en man med hippt, grönt hår (nåja) skapar den passande metaverse-arkitekturen. Naturligtvis sitter han i en Ioniq 6 som imponerar med snabb uppkoppling, stor skärm, relaxfåtölj och bidirektionell laddning. 

Vårt narrativ gäller först och främst tekniken och toppmodellens möjligheter, eller vad sägs om en acceleration från 0 – 100 km/h på 5,1 sekunder samt en toppfart på 185 km/h?

Även om bilen än så länge inte är anpassad till den europeiska marknaden känns den tack vare sin vridstyva kaross, långa axelavstånd på 2,95 meter och låga tyngdpunkt mycket säker på vägen. 

Tre olika körlägen och justerbar energiåtervinning anpassar pedalkänslan och bromsprestandan till förarens egen smak och tycke. Innan det är dags för säljstart i Europa ska styrningen vässas via en mjukvaruuppdatering och chassit med konventionella dämpare modifieras.

Under en första tur kunde man känna tydliga skalv från den rustika asfalten i Sydkorea som förmedlas genom de stora 20-tummarna i den något högt monterade förarstolen. Med 18-tumsfälgar borde det dock inte vara något problem.

Laddning är däremot något Ioniq 6 är riktigt bra på. Har man kopplat upp sig till en HPC-laddare dröjer det inte längre än 18 minuter att lyfta laddningsnivån från 10 till 80 procent tack vare 800 volt-tekniken.

Prestandafanatiker servas med toppmodellen 4WD med dubbla motorer som genererar 325 hk, men vill man komma billigt undan finns även en instegsmodell med 151 hk och ett mindre batteri på 53 kWh som ger en räckvidd på 429 km.

Det finns dock även möjlighet att kombinera det stora batteriet med en 229 hästars bakaxelmotor för en räckvidd på hela 614 km.

Ioniq 6 finns antingen med bak- eller fyrhjulsdrift. Under fronthuven finns ett litet förvaringsutrymme.